مشاوره انتخاب رشته کنکور سراسری
نوشته شده توسط : الو مشاور

زمان انتخاب رشته کنکور سراسری ۹۸

تقریبا یک هفته پس از زمان اعلام نتایج کنکور سراسری یعنی در دهه دوم مرداد ماه ، داوطلبانی که مجازبه انتخاب رشته شده اند، می توانند برای انجام انتخاب رشته کنکور سراسری ۹۸ اقدامات لازم را انجام دهند. متقاضیان علامند به انتخاب رشته می بایست در مدت زمان در نظر گرفته شده برای انجام مراحل انتخاب رشته کنکور سراسری یعنی از نیمه دوم مرداد تا اواخر مرداد ماه اقدام به انتخاب رشته کنکور سراسری نمایند. همچنین داوطلبان باید برای ثبت کد رشته محل های خود به صورت اینترنتی اقدام نمایند.

نکته مهم :با توجه به ادغام آزمون سراسری و دانشگاه آزاد در چند سال اخیر ،انتخاب رشته آنها بصورت جداگانه انجام می گیرد که آزمون سراسری در سایت  sanjesh.org ودانشگاه آزاد در سامانه اینترنتی  azmoon.org انجام می شود انتخاب رشته دانشگاه آزاد هم معمولا در نیمه اول شهریور ماه انجام می شود.

مشاوران متخصص در زمینه تحصیلی الو مشاوره ، شما را با انتخاب رشته درست و منطقی به اهدافتان نزدیک تر خواهند کرد.


دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری

از آنجایی که طبق جدول زمان بندی شده در دفترچه ثبت نام کنکور سراسری ، این آزمون در تاریخ ۱۳ و۱۴ تیرماه ۹۸ برگزارخواهد شد و طبق صحبت های رییس سازمان سنجش این زمان به هیچ عنوان تغییر نخواهد کرد لذا داوطلبان پس از برگزاری آزمون ، بی صبرانه منتظر اعلام نتایج آزمون خواهند بود. نتایج آزمون با استناد به دفترچه ثبت نام ، در دهه دوم مرداد ماه بر روی پایگاه اطلاع رسانی سازمان سنجش منتشر شده و داوطلبان می توانند با وارد شدن به صفحه رسمی سازمان سنجش با نشانی sanjesh.orgمی توانند نتایج آزمون را در قالب کارنامه آزمون مشاهده نمایند. به کلیه داوطلبان توصیه می شود ، قبل از ثبت رشته های انتخابی خود ، از مطالعه شرایط و ضوابط موجود در دفترچه مذکور غافل نشوند و پس اطلاع از تمامی شرایط و مقررات یاد شده ،اولویت های خود را با صحیح ترین چیدمان به ثبت برسانند در حال حاضر دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری ۹۸ در دسترس نمی باشد، بنابراین به محض انتشار دفترچه لینک های قرار داده شده در قسمت پایین فعال خواهد شد.

دفترچه های انتخاب رشته کنکور سراسری
دانلود دفترچه راهنمای انتخاب رشته علوم ریاضی
دانلود دفترچه راهنمای انتخاب رشته علوم تجربی
دانلود دفترچه راهنمای انتخاب رشته علوم انسانی
دانلود دفترچه راهنمای انتخاب رشته هنر و زبان

جزییات دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری

همانطور که پیش تر اشاره شد، کلیه داوطلبان می بایست قبل از انتخاب شته به مطالعه نکات و ضوابط دفترچه پرداخته و از تمامی شرایط مذکور در آن آگاهی یابند. مطالعه دفترچه به داوطلب دید روشنی داده تا طبق شرایط در نظر گرفته شده و در صورت مجاز بودن،زیر نظر سازمان سنجش کشور به انتخاب رشته و تحصیل در این مقطع تحصیلی بپردازد. در ادامه به ذکر جزییات موجود در دفترچه خواهیم پرداخت.

  • شرایط پذیرش دانشجو
  • شرایط عمومی و اختصاصی دانشگاه های سراسری
  • گزینش بومی و دسته بندی رشته های تحصیلی
  • شرایط و ضوابط پذیرش اتباع غیر ایرانی
  • سهمیه های کنکور سراسری
  • شرايط و ضوابط پذيرش دانشجو در رشته های تحصيلي مختلف دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی
  • نمرات خام و نمره کل زیرگروه ها
  • گزینش های متمرکز و نیمه متمرکز
  • روش گزينش دانشجو در كدرشته محل های كه پذيرش آنها صرفاً بر اساس سوابق تحصيلی می باشد.
  • ملاک و روند انتخاب رشته
  • توضیحات و جداول رشته های تحصیلی گروه ازمایشی

دفترچه اصلاحیه کنکور سراسری ۹۸

معمولا ۳ الی ۵ روز پس از انتشار دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری ، دفترچه ای با عنوان اصلاحیه دفترچه انتخاب رشته بر روی پایگاه اطلاع رسانی سازمان سنجش قرار گرفته که شامل اصلاحاتی از جمله حذف برخی کدرشته محل ها و همینطور اضافه شدن برخی دیگر و یا حتی تغییر کدرشته محل می باشد. داوطلبان می بایست پس از انتشار اصلاحیه دفترچه انتخاب رشته ، لیست انتخاب رشته خود را مرور کرده و در صورت نیاز آن را ویرایش نمایند. لازم به ذکر است ،این امکان به تمامی داوطلبان کنکور سراسری داده شده تا در صورت لزوم ، نسبت به ویرایش انتخاب رشته خود اقدام نمایند.

اصلاحیه دفترچه انتخاب رشته کنکورسراسری ۹۸
دانلود اصلاحیه دفترچه انتخاب رشته کنکورسراسری ۹۸


برای انتخاب رشته صحیح و دقیق باید چه مواردی را در نظر بگیریم؟

تعداد عدیده ای از داوطلبان کنکور سراسری ، در هنگام انتخاب رشته ، بدون اطلاع از چارت درسی، بازار کار و آینده شغلی  همینطور شناخت درست از رشته و دانشگاه مدنظر خود اقدام به انتخاب رشته می نمایند. به نظر شما چه اتفاقی برای این دسته از داوطلبان پس از حضور در کلاس ها و فارغ التحصیل شدن از رشته مورد نظر خود خواهد افتاد ؟

داوطلب پس از مشاهده چارت درسی خود و حضور در کلاس های درسی ، متوجه خواهد شد که دروس رشته مطابق علاقه مندی وی نبوده و عدم تمایل او به دروس درسی ممکن است در قالب کم شدن نمرات و کاهش بازدهی در یادگیری داوطلب شود.

پس نکته اول این است که در هنگام انتخاب رشته ازمطالعه چارت درسی رشته های مدنظرغافل نشوید و به دقت آن را بررسی نمایید.

در بسیاری از موارد ، داوطلب پس از فارغ التحصیل شدن از دانشگاه و رشته خود ، آمادگی جذب شدن به بازار کار را خواهد داشت. لیکن متوجه این موضوع خواهد شد که رشته تحصیلی وی در بازار کار مقداری ضعیف بوده و آینده شغلی مناسبی را برای داوطلب رقم نخواهد زد. در این مواقع داوطلب از رشته تحصیلی خود نا امید شده و جذب شغل های دیگری با بازار کار قوی خواهد شد که در اکثر موارد این نوع آینده شغلی ایجاد شده ، داوطلب را راضی نخواهد کرد.

نکته دوم : در هنگام انتخاب رشته آینده شغلی رشته مورد نظر را در نظر گرفته و اطلاعات لازم را در این زمینه کسب نمایید.

مشاوران الو مشاوره می تواند داوطلبان را در زمینه معرفی رشته ها راهنمایی کرده و بهترین انتخاب را پیش روی داوطلب قرا دهند.

در برخی موارد دیده شده که داوطلب به دلیل عدم اطلاع از دانشگاه ها و سیستم های آموزشی اعم از (روزانه ، نوبت دوم ، ظرفیت مازاد ، پردیس های خود گردان ، پیام نور و موسسات آموزش عالی ) به اشتباه به انتخاب رشته نادرست و غلط دست زده و در مسیر نادرست قرار می گیرد. بنابراین لازم است که شناخت کلی از سیستم ها آموزش و پذیرش دانشگاه ها کسب کند.

نکته سوم : در صورت عدم اطلاع از سیستم های آموزش و پذیرش دانشگاه ها اطلاعات کسب کرده و تمام جوانب را برای داشتن انتخاب رشته درست بسنجید.

در بسیاری از سازمان ها و ارگان ها و مراکز شغلی ، اعتبار مدرک داوطلب جزء اهم گزینش داوطلبان خواهد بود و مبنای انتخاب داوطلبان به اعتبار مدرک دانشگاهی وی می باشد.

نکته چهارم : قبل از انتخاب رشته اعتبار مدارک دانشگاهی را بسنجید و دانشگاه ها با مدارک معتبرتر را در اولویت انتخاب های خود قرار دهید.

در هنگام انتخاب رشته و بررسی اولویت بندی های خود به عبارات جدول با عنوان ( صرفا بر اساس سوابق تحصیلی و با آزمون ) دقت کافی را به خرج دهید. از آنجایی که پذیرش برخی رشته بر اساس نمره آزمون ( رتبه کنکور شما) و برخی دیگر براساس سوابق تحصیلی ( معدل کتبی دیپلم ) خواهد بود ، لذا دقت داشته باشید که کد رشته محل مدنظر شما در یک از دو دسته مذکور قرار خواهد گرفت.

نکته پنجم : به عناوین پذیرش با آزمون و صرفا بر اساس سوابق تحصیلی در دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری دقت نمایید.


مشاوره انتخاب رشته کنکور سراسری ۹۸

از آنجا که داوطلبان برای انتخاب رشته خود برای همه دوره ها اعم (روزانه ،نوبت دوم ، پیام نور ، غیرانتفاعی وموسسات آموزش عالی ) حق انتخاب ۱۵۰کد محل را خواهند داشت . مستلزم این است که ، برای هریک از انتخاب های خود حساسیت و دقت کافی را داشته باشید ، درحین انجام انتخاب رشته بایدکارنامه داوطلبان مورد بررسی قرارگیرد،اغلب داوطلبان آشنای کافی با رتبه و تراز خود ندارند، برای انتخاب رشته بایستی اطلاعاتی همچون تراز، رتبه در سهمیه و همچنین رتبه هر زیرگروه در سهمیه که انتخاب رشته کنکور سراسری با توجه به آن ها انجام می شود، در نظر گرفته شود.

مشاوران الو مشاوره به شما داوطلبان گرامی توصیه می کنند که قبل از اقدام به انتخاب رشته، به رتبه زیر گروه خود در کارنامه توجه کنید و سپس از رشته های هر زیر گروه مطلع شده و آخرین رتبه قبولی هر رشته در کنکور سال ۹۷ را بیابید. سپس کاغذی برداشته و رشته محل ها را که در دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری ۹۸ درج گردیده است، بر اساس علاقه خود انتخاب و در آن برگه یادداشت کنید.

سپس برگه دیگری برداشته و آن را به سه دسته تقسیم کنید. دسته اول را که حدود ۵۰ کد رشته محل می باشد را به رشته محل هایی اختصاص دهید که علاقه بسیار زیادی به تحصیل در آن رشته ها دارید، ولی شانس قبولی شما با توجه به رتبه زیر گروه شما و همچنین رتبه آخرین فرد قبولی سال گذشته بسیار اندک می باشد. قسمت دوم را به حدودا ۵۰ تا ۷۰ رشته محلی اختصاص دهید که امکان پذیرش شما در آن رشته محل ها متوسط می باشد و قسمت سوم را به رشته هایی اختصاص دهید که شانس قبولی بسیار بالایی در آن رشته ها دارید ولی علاقه چندانی به آنها ندارید و تنها در صورت پذیرفته نشدن در رشته محل های دسته اول و دوم، حاضر به ادامه تحصیل در آن رشته محل ها هستید.

تذکر : توصیه می کنیم، چنانچه تمایل زیادی به رشته یا دانشگاه خاصی ندارید، از انتخاب آن رشته محل ها بپرهیزید، چرا که در صورت قبولی در آن رشته محل، موظف به ادامه تحصیل در آن رشته می باشید و در غیر این صورت یک سال از شرکت در کنکور محروم خواهید شد.


سهمیه های موثر در انتخاب رشته کنکور سراسری ۹۸

یکی از مواردی که در دفترچه ثبت نام کنکور ۹۸ ذکر شده ، سهمیه های مختلفی است که بر روی رتبه و انتخاب رشته داوطلب بسیار موثر می باشد که این سهمیه ها شامل مناطق ، خانواده شهدا ، سهمیه ۲۵ درصدی ایثارگران ، سهمیه رزمندگان ، سهمیه ۵ درصدی ایثارگران ، کارمندان و سهمیه بهیار مشخص شده است .

در واقع سهمیه های ذکر شده جزو سهمیه های خاص محسوب می شوند که این سهمیه مستقیما روی رتبه کسب شده داوطلب موثر نیست اما این دسته از داوطلبان در مجموعه ای جداگانه ارزیابی خواهند شد. نکته قابل ملاحظه ای که وجود دارد این است که بخشی از ظرفیت پذیرش تمامی دانشگاه ها به متقاضیان با سهمیه های ذکر شده اختصاص پیدا می کند. جهت کسب اطلاعات لازم می توانید بروی سهمیه های موثر در انتخاب رشته کنکور سراسری ۹۸ کلیک نمایید. یا جهت کسب اطلاعات بیشتر با مشاوران الومشاورهتماس حاصل فرمایید.


              

 

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره مشاوره انتخاب رشته کنکور سراسری

 با مشاوران گروه الومشاوره از طریق تلفن ثابت بدون کد و صفر با شماره زیر تماس بگیرید

9099072958

پاسخگویی از 9 صبح تا 9 شب حتی ایام تعطیل

 

شما می توانید در قسمت دیدگاه سوالات خود را با مشاوران ما درمیان بگذارید…

منبع:مشاوره انتخاب رشته کنکور سراسری

نحوه دریافت کارت ورود به جلسه کنکور سراسری - اصلاحیه دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری 98 - نحوه دریافت شماره پرونده و داوطلبی کنکور سراسری ۹۸ - شرایط پذیرش دانشگاه فرهنگیان - اعلام نتایج نهایی انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان کنکور سراسری - زمان اعلام نتایج انتخاب رشته کنکور ۹۸ -




:: برچسب‌ها: سهمیه موثر در انتخاب رشته کنکور سراسری , جزئیات دفترچه راهنمای انتخاب رشته کنکور سراسری , مشاوره تحصیلی و تلفنی , ,
:: بازدید از این مطلب : 140
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 5 تير 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: