راهنمای جامع انتخاب رشته کارشناسی ارشد
نوشته شده توسط : الو مشاور

زمان انتخاب رشته کارشناسی ارشد ۹۸

برای انتخاب رشته دانشگاه های سراسری و دانشگاه آزاد زمان های جداگانه ای در نظر گرفته شده است تا داوطلبان بتوانند با خیال راحت و بدون نگرانی از اتمام وقت ، فرصت انتخاب رشته برای هر دو دانشگاه را داشته باشند.

زمان انتخاب رشته ارشد سراسری

بر اساس اطلاعیه منتشر شده از سوی سازمان سنجش آموزش کشور ، انتخاب رشته دانشگاه های سراسری از جمله دانشگاه های پیام نور ، غیرانتفاعی ، پردیس خودگردان ، روزانه و نوبت دوم از روز چهارشنبه ۱۹ تیرماه آغاز و تا روز ۳ شنبه ۲۵ تیرماه ادامه دارد.

زمان انتخاب رشته ارشد آزاد

انتخاب رشته دانشگاه آزاد پس از اتمام فرایند انتخاب رشته دانشگاه های سراسری آغاز می شود و با توجه به آنکه انتخاب رشته دانشگاه های سراسری تا ۲۵ تیرماه ادامه دارد ، احتمال داده می شود که انتخاب رشته دانشگاه آزاد از اواخر تیرماه (۲۶ تیر) آغاز گردد.

 
 

نحوه انتخاب رشته کارشناسی ارشد ۹۸

مراحل انتخاب رشته کارشناسی ارشد دانشگاه سراسری

  • مراجعه به سامانه اینترنتنی سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی sanjesh.org
  • انتخاب گزینه “سامانه جامع آزمون کارشناسی ارشد ۹۸”
  • پس از وارد شدن به صفحه جدید بر روی گزینه “انتخاب رشته” کلیک کنید.
  • با ورود به صفحه جدید با یکی از دو روش زیر می توانید وارد صفحه انتخاب رشته شوید.

روش اول : درج شماره پرونده + کدپیگیری ثبت نام + عبارت امنیتی

روش دوم : درج شماره پرونده + شماره داوطلبی + کد ملی + عبارت امنیتی

  • با وارد شدن به صفحه میزکار با کلیک بر روی گزینه “انتخاب رشته” می توانید نسبت به درج حداکثر ۱۰۰ کدرشته محل اقدام نمایید.

مراحل انتخاب رشته کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد

انتخاب رشته کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد مجزا از سایر دانشگاه ها و از طریق سامانه الکترونیکی azmoon.org انجام می گیرد. داوطلبان باید پس از ورود به سامانه مذکور انتخاب رشته خود را به ترتیب مراحل زیر انجام دهند :

  • دانلود دفترچه راهنمای انتخاب رشته کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد

داوطلبان بایستی برای اطلاع از اینکه رشته آن ها در کدام یک از واحدهای دانشگاهی و با چه تعداد ظرفیت ارائه شده است ، دفترچه انتخاب رشته را از لینک قرار داده شده در سامانه دانلود و مطالعه نمایند.

  • واریز هزینه انتخاب رشته از طریق کلیک بر روی لینک “خرید کارت اعتباری”

بدون واریز هزینه ثبت نام ، امکان ثبت کد رشته محل ها وجود نخوهد داشت . بنابراین باید با کلیک برروی لینک “خرید کارت اعتباری” هزینه انتخاب رشته را توسط کارت های بانکی عضو شبکه شتاب پرداخت نمایید. در سال ۹۷ هزینه انتخاب رشته دانشگاه آزاد ۴۶ هزارتومان بوده است که در سال جاری مقداری بر این مبلغ افزوده خواهد شد.

چنانچه وجه مورد نطر را با موفقیت واریز نمایید ، در پایان مراحل پرداخت شناسه و رمز ثبت نام توسط سامانه به شما ارائه داده می شود.

  • کلیک بر روی لینک “انتخاب رشته کارشناسی آزاد دانشگاه آزاد ۹۸”
  • درج شناسه انتخاب رشته و شناسه ثبت نام در کادر ظاهر شده (شناسه انتخاب رشته در انتهای کارنامه اولیه درج گردیده است)
  • پس از وارد شدن به صفحه اختصاصی خود ، مشخصات فردی و کد رشته امتحانی تان برای شما قابل مشاهده خواهد بود.
  • حال می توانید فرم انتخاب رشته را دریافت و نسبت به تکمیل آن با حداکثر ۱۰۰ کدرشته محل اقدام نمایید.
 
 

دفترچه انتخاب رشته کارشناسی ارشد ۹۸

برای اطلاع از کد رشته محل ها ، بایستی دفترچه های انتخاب رشته را از سایت های مذکور دانلود نمایید. دفترچه انتخاب رشته دانشگاه های سراسری به تفکیک هریک از گروه های آزمایشی در سایت سازمان سنجش آموزش کشور قرار داده می شود ولیدفترچه انتخاب رشته دانشگاه آزاد برای تمام گروه های آزمایشی مشترک و از طریق سایت رسمی دانشگاه آزاد اسلامی منتشر می شود.

دفترچه انتخاب رشته کارشناسی ارشد ۹۸

دفترچه انتخاب رشته کارشناسی ارشد سراسری ۹۸

(برای دانلود دفترچه بر روی لینک کلیک نمایید)

دفترچه انتخاب رشته کارشناسی ارشد آزاد ۹۸

(برای دانلود دفترچه بر روی لینک کلیک نمایید)

 
 

چه نکاتی را باید برای انتخاب رشته در نظر داشته باشیم

  • پذیرش دانشجو در هر یک از رشته‌ های امتحانی از بین داوطلبان مجاز ، بر اساس نمره کل اکتسابی و اولویت کد رشته‌های انتخابی صورت می‌گیرد به این شکل که در تمام رشته های تحصیلی براساس ۸۰ درصد نمره آزمون در هر گرایش با توجه به ضرایب مربوط و ۲۰ درصد معدل تراز شده انجام می‌‌شود.
  • آن دسته از داوطلبانی که در زمان ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد ۹۸ علاقه مندی خود را به انتخاب رشته های دانشگاه های غیر انتفاعی و پیام نور اعلام نکرده اند ، در صورتی که حداقل نمره لازم برای انتخاب رشته در این دانشگاه ها را داشته باشند ، می توانند با پرداخت مبلغ ۱۳/۸۰۰ تومان و دریافت شماره سریال علاقمندی ، کد رشته محل های دانشگاه و موسسات آموزش عالی غیر انتفاعی و دانشگاه پیام نور را در فرم انتخاب رشته خود وارد نمایند
  • توصیه می کنیم که قبل از اقدام به انجام انتخاب رشته از سهمیه ثبت نامی در آزمون کارشناسی ارشد ، امتیازات ، نحوه و میزان تاثیر معدل در کنکور ارشد اگاهی یابید و پس از آن با آمادگی کامل برای انتخاب رشته اقدام نمایید.
  • انتخاب های خود را به سه صورت خوش بینانه ، واقع بینانه و بدبینانه دسته بندی کنید مزیت این نوع دسته بندی این است که شما شانس خود را برای پذیرش در رشته های بهتر امتحان نموده اید و در عین حال چیزی را از دست نداده اید.
  • انتخاب های خوش بینانه را در اولویت بگذارید و با توجه به رتبه خود اقدام به انتخاب این کد رشته ها نمایید. انتخاب های میانی یا واقع بینانه خود را با دقت و تمرکز بیشتری در گروه انتخاب های واقع بینانه قرار دهید به این دلیل که احتمال قبولی شما در این انتخاب ها بیشتر می باشد.
  • این نکته را به خاطر داشته باشید که تعداد انتخاب های میانی شما بایستی بیشتر باشد و حدود ۵۰ درصد انتخاب هایتان را به صورت منطقی انجام دهید. اما در مورد انتخاب های نهایی سعی کنید این انتخاب ها را برای اطمینان از قبولی انجام دهید و فرض کنید همه شرایط دست به دست هم داده اند تا شما در انتخاب های قبلی قبول نشوید به عبارت دیگر به صورت بدبینانه دست به انتخاب بزنید.
 
 

اطلاع از جزئیات کارنامه برای انجام یک انتخاب رشته اصولی

توضیحات کارنامه ی ارشد شامل دو بخش می باشد : بخش اول مختص به اطلاعات فردی داوطلب و بخش دوم اطلاعات رشته امتحانیداوطلب می باشد.

اطلاعات فردی

در این بخش اطلاعاتی مانند شماره پرونده ، جنس ، سهمیه ثبت نامی ، نام رشته تحصیلی ، موسسه فارغ التحصیلی ، معدل کاردانی ،معذل کارشناسی و … قرار داده شده است. این قسمت را با دقت کنترل نمایید و اگر اطلاعاتی اشتباه درج شده باشد ، برای اصلاح آن باید اقدام نمایید. اصلاح اطلاعات اشتباهی که در کارنامه کنکور ارشد درج شده است ، از طریق ثبت و ارسال درخواست در سیستم پاسخگویی سازمان سنجش ، انجام می گیرد.

نمرات اکتسابی

در این قسمت اسم دروس امتحانی به همراه نمره ای که در آن دروس کسب نموده اید ، درج می گردد و اگر نسبت به هریک ازدرصد دروس مندرج در کارنامه اعتراض دارید و گمان می کنید که پاسخ نامه شما اشتباه تصحیح شده است ، می توانید از طریق سیستم پاسخگویی سازمان سنجش درخواست اعتراض به نتایج کارشناسی ارشد خود را مطرح نمایید.

وضعیت مجاز به انتخاب رشته

در صورتی که نمره و تراز لازم را جهت انتخاب رشته کسب کرده باشید ، در مقابل عبارت “وضعیت مجاز به انتخاب رشته” کلمه مجاز و در غیر اینصورت کلمه غیرمجاز درج می شود.

معدل موثر

میزان تاثیر معدل بر روی رتبه و تراز اکتسابی شما چندان زیاد نمی باشد و چنانچه معدل دوره کارشناسی شما پایین است ، خود را نگران نکنید به دلیل آنکه تاثیر منفی آن زیاد نمی باشد ولی اگر معدل بالایی را در دوره کارشناسی دارید ، تاثیر آن بر روی ربته شما تاثیر مثبت است.

کد ضریب

کد ضریب هر رشته مشخص کننده گرایش های امتحانی آن رشته می باشد و گرایش هایی که ضریب دروس امتحانی آن ها یکسان است ، شامل یک کد ضریب مشترک هستند. نکته ای که باید در نظر داشته باشید این است که شما باید بر اساس رتبه درج شده در هر کد ضریب انتخاب رشته نمایید.

نمره کل

نمره کل داوطلب با توجه به ضرایب دروس در  هر گرایش و از تاثیر ۸۰ درصدی نمره علمی و ۲۰ درصدی معدل موثر محاسبه می گردد.

رتبه داوطلب در سهمیه در دوره های غیرروزانه و دانشگاه آزاد اسلامی

در این بخش رتبه شما در سهمیه ای که متعلق به شماست و در میان متقاضیان به شرکت در انتخاب رشته دانشگاه های سراسری (روزانه ، نوبت دوم ، غیرانتفاعی ، پیام نور و پردیس خودگردان) و آزاد درج می گردد.

آخرین رتبه مجاز در سهمیه در دوره های غیر روزانه و دانشگاه آزاد اسلامی 

آخرین رتبه مجاز برای رشته های تحصیلی غیر روزانه و دانشگاه آزاد با توجه به سهمیه ای که به شما تعلق می گیرد ، در این قسمت درج می شود.

رتبه داوطلب در سهمیه

در این بخش رتبه شما با رتبه داوطلبان دارای سهمیه مشترک با شما مقایسه می شود. برای مثال اگر دارای سهیمه ۵ درصدی می باشید ، رتبه شما با داوطلبان دارای سهمیه ۵ درصدی مقایسه می شود.

رتبه داوطلب بدون سهمیه

در این قسمت رتبه شما را بدون در نظر گرفتن سهمیه ثبت نامی محاسبه و درج می کنند.

رتبه داوطلب در سهمیه در دوره های غیرروزانه و دانشگاه آزاد اسلامی

در این بخش رتبه داوطلب با توجه به سهمیه ای که دارد ، در میان علاقه مندان به شرکت در انتخاب رشته دوره های غیرروزانه ،نوبت دوم ، پیام نور ، غیرانتفاعی ، پردیس خودگردان و دانشگاه آزاد درج می گردد.

نتیجه در دوره های غیرروزانه و دانشگاه آزاد اسلامی

چنانچه در این بخش عبارت “مجاز” درج شود یعنی شما می توانید انتخاب رشته دانشگاه های غیرروزانه و آزاد را انجام دهید و در صورت درج عبارت “غیرمجاز” ، نمی توانید در این دانشگاه ها انتخاب رشته نمایید.

کد دسترسی به انتخاب رشته دانشگاه آزاد

برای انتخاب رشته ارشد دانشگاه آزاد ۹۸ نیازمند به کد دسترسی می باشید که این کد در انتهای کارنامه اولیه ، درچ شده است.

مواردی که در این مطلب خدمت شما داوطلبان گرامی ارائه داده شد ، تنها بخشی از اطلاعاتی است که باید برای انتخاب رشته در نظر بگیرید. برای دریافت اطلاعات بیشتر می توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی الو مشاوره تماس بگیرید.

 

 

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره راهنمای جامع انتخاب رشته کارشناسی ارشد

با مشاوران گروه الومشاوره از تلفن ثابت بدون کد و صفر با شماره زیر تماس بگیرید

9099072958

پاسخگویی از 9 صبح تا 9 شب حتی ایام تعطیل

 

 

 

شما می توانید در قسمت دیدگاه سوالات خود را با مشاوران ما درمیان بگذارید…

ویرایش




:: بازدید از این مطلب : 180
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 27 تير 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: