ثبت نام بورسیه تحصیلی
نوشته شده توسط : الو مشاور

بورسیه تحصیلی (فاند) چیست ؟

بسیاری از کسانی که قصد مهاجرت به خارج از کشور دارند و تمایل به ادامه تحصیل در دانشگاه های این کشورها را دارند درصورتی که دانشجویان با استعدادی باشند می توانند هزینه های تحصیل خود را از طریق دانشگاه‌ها و مراکز علمی یا موسسات خیریه دریافت کنند. لازم به ذکر است که برخی از این هزینه ها بلاعوض میباشد و متقاضی استفاده از بورسیه تحصیلی از بازپرداخت این کمک هزینه تحصیلی معاف میباشد و برخی دیگر با بازپرداخت طولانی می باشند. اکثر دانشجویان در مقاطع تحصیلات تکمیلی متقاضی استفاده از بورسیه تحصیلی می باشند.

هدف از ارائه بورس های مختلف ، این است که دانشجویان بااستعدادی که شرایط مالی لازم را ندارند بتوانند در بهترین دانشگاه های جهان به ادامه تحصیل بپردازند.معمولا دانشگاه های بهتر و ممتاز دارای بودجه های بالاتر و کمک هزینه های بیشتری نیز هستند.

 
 

انواع بورسیه های تحصیلی

بورسیه بدون انجام فعالیت جانبی

 ۱) بورسیه عادی و یا فلوشیپ تحصیلی

معمولاً برای کسب بورسیه عادی (بورسیه تحصیلی ) نمره GRE و معدل دوران لیسانس و فوق لیسانس و توصیه نامه های اساتید و هم چنین نمره آیلس یا تافل بسیار مهم هستند. این موارد معمولاً توسط دانشگاه بررسی میشود و طبیعتا درخواستهای زیادی به دانشگاه ارائه میشود .

این نوع بورسیه برای همه مقاطع تحصیلی وجود دارد اما بهره مندی از آن ملزم به داشتن شرایط ذکر شده می باشد.این نوع از کمک هزینه به اندازه ای است که می تواند علاوه بر پوشش دادن هزینه ها تحصیلی دانشجو هزینه های زندگی وی را نیز تحت پوشش قرار دهد.

۲) جایزه

این نوع از بورسیه به گونه ای است که می تواند تنها قسمتی از هزینه های تحصیلی دانشجو را تامین کند و مابقی هزینه ها به عهده خود دانشجو می باشد.این بورسیه به دو صورت نقدی و یا غیر نقدی پرداخت می شود.

لذا در صورتی که به صورت نقدی پرداخت شود ممکن است یا به حساب دانشجو واریز شود و یا اینکه به حساب دانشگاه محل تحصیل پرداخت گردد.در مواردی که این جایزه به صورت غیرنقدی پرداخت شود به اشکالی هم چون خرید کتاب ، هزینه شرکت در کنفرانس های بین المللی و … نیز ممکن است اهدا شوند.

۳) وام تحصیلی

در این نوع بورسیه بانک های خصوصی و دولتی وامی را به عنوان کمک هزینه تحصیلی به حساب دانشگاه محل تحصیل دانشجو واریز می کنند.برای استفاده از این نوع بورسیه وجود یک ضامن و تعهدنامه جهت بازپرداخت آن الزامی است و تنها به دانشجویان و شهروندان کشور ارائه دهنده وام تعلق می گیرد و دانشجویان خارجی نمی توانند از این نوع بورسیه تحصیلی استفاده نمایند.

۴) حذف شهریه و تحصیل رایگان

در این نوع بورسیه ، دانشجوی متقاضی تنها از پرداخت کل شهریه و یا قسمتی از آن معاف می شود که در هنگام دریافت آن میزان دقیق معافیت از سوی دانشگاه ارائه دهنده این امتیاز مشخص خواهد شد. نکته مهم این است که این نوع کمک هزینه بیشتر در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد به چشم می خورد و کمتر در مقطع دکتری وجود دارد.

بورسیه همراه با انجام فعالیت

۱) دستیار تدریس 

درصورتی که دانشجوی متقاصی کمک استادی باشد می تواند وظایف متفاوتی را با توجه به نظر استاد مشاور از جمله نمره دادن ، تصحیح برگه های امتحانی ، ارائه کلاس های تقویتی برای دانشجویان ضعیف و تدریس در آزمایشگاه یا تدریس در یک دوره درسی را برعهده بگیرد. دانشجویان دوره کارشناسی نمی توانند به عنوان کمک استاد در دانشکاه محل تحصیلشان فعالیت کنند و این نوع فعالیت بیشتر اختصاص به دانشجویان کارشناسی ارشد و دانشجویان دوره دکتری دارد.

بسیاری اوقات بنا به نظر استاد مشاور و دانشگاه مقصد، دانشجویی که به عنوان TA برگزیده شده است، از برخی از هزینه ها مثل شهریه، خوابگاه و … معاف می شود. به طور مثال، در برخی دانشگاه‌ های آمریکا وقتی دانشجویی دستیار استاد باشد، شهریه ای به دانشگاه پرداخت نکرده و حقوقی که دریافت می کند، کفاف زندگی وی را می دهد

۲دستیار تحقیق

دانشجویان در رشته های مهندسی و بیولوژی می توانند به صورت دستیار تحقیق در آزمایشگاه ها مشغول به فعالیت شوند و از این طریق بودجه ای کسب کنند که به عوان کمک هزینه تحصیلی و بورسیه بخشی از هزینه های تحصیل آن ها را تامین کند.

نکته قابل توجه این است که،می بایست  شباهت موضوعی میان پروژه ای که دانشجو بر رو.ی آن کار می کند با چیزی که تخصص استاد است وجود داشته زیرا تنها در صورت شباهت موضوعات است که این امتیاز به دانشجو تعلق می گیرد.)

۳کارآموزی

کارآموزی در حقیقت نوعی کار پاره وقت است که دانشجو در خارج از دانشگاه و یا موسسه درحال تحصیل انجام می دهد و مرتبط با رشته نحصیلی وی می باشد. بسیاری از موسسات و شرکت ها هستند که ترجیح می دهد بجای استخدام کارمند از دانشجویان درحال تحصیل به عنوان کارآموز استخدام نمایند چراکه حقوق کارآموزان نسبت به کارمندان بسیار پایین است.

علاوه برآن بسیاری از دانشجویان نیز تمایل دارند که به عنوان کارآموز استخدام شوند زیرا هزینه های تحصیل آنها را به خوبی تحت پوشش قرار می دهد و همچنین حقوق آن ها از دستیاران تحقیق و دستیاران اساتید ، بیستر است.

بورسیه هایی که به افرادی با شرایط ویژه اعطا می شوند

۱) کمک هزینه شایستگیِ علمی 

 دانشگاه های مختلف باتوجه به بودجه خود، به برترین دانشجویان خود که شرایطی عالی از نظر نمره، مقالات، شرکت در کنفرانس های معتبر، زبان انگلیسی و … داشته باشند، کمک هزینه هایی تحت عنوان بورسیه شایستگی اعطا می کنند که مشوق آنان جهت ادامه تحصیل در بالاترین سطح ممکن است.

 ۲) کمک هزینه افراد کم درآمد 

چنانچه که دانشگاه از وجود دانشجویان با استعداد ولی کم درآمد باخبر باشد و فرد دارای استعداد بالقوه ای و توانایی های تحصیلی خوبی باشد در صورتی که دانشگاه بودجه لازم داشته باشد می تواند هزینه های تحصیل این دسته از دانشجویان را تقبل نماید تا هم آنها بتوانند به رشد و شکوفایی برسند و هم اینکه موجبات رشد جامعه فراهم شود.

معیار سنجش درآمد افراد برای شهروندان داخلی این است که دانشگاه ها برگه های مالیاتی سالیانه آنها را مدنظر قرار می دهند تا مطمئن شوند آن خانواده درآمد زیادی ندارد و آن شخص واقعا شایسته کمک مالی است. 

اما معیار دقیقی برای سنجش درآمد دانشجویان خارجی وجود ندارد و اغلب با توجه به درآمد، میزان پیشرفته بودن کشور مبدا دانشجو و … به دانشجویان این بورسیه تحصیلی را اختصاص می دهند. به طور مثال، دانشجویان کشورهای آفریقایی با احتمال بالا می توانند از این بورسیه تحصیلی استفاده کنند.

۳) کمک هزینه بانوان 

این نوع بورسیه فقط اختصاص به بانوان دارد و به نوعی برای تشویق خانم ها به ادامه تحصیل می باشد و بیشتر کشورهایی که اکثر دانشجویان آن ها مرد هستند و دانشجویان خانم در دانشگاه های آن کم است از این نوع بورسیه استفاده می کنند. 

۴) کمک هزینه رشته های خاص

این نوع بورسیه فقط اختصاص به دانشجویانی دارد که در حال تحصیل در رشته ای هستند که پس از فارغ التحصیلی از درآمد بالایی برخوردار نخواهند بود و تنها چیزی که باعث جذب دانشجو به این رشته شده است علاقه می باشد.کمک هزینه های تحصیلی این دسته رشته های تحصیلی را معمولا سازمان ها و نهادهای  مربوط به این رشته ها برعهده می گیرند.

 ۵) کمک هزینه موارد خاص پزشکی

این نوع بورسیه به افرادی اختصاص دارد که دارای معلولیت هستند اما قادر به ادامه تحصیل می باشند و از توان و استعداد بالقوه ای برخوردار می باشند

 ۶) کمک هزینه مناطق خاص 

منظور از مناطق خاص مناطق جنگی و مناطقی است که مستعمره کشورهای دیگر می باشند برای نمونه برخی از دانشگاه تمایل به جذب دانشجو از کشورهای سوریه ، افغانستان ، عراق و آفریقا دارد و تمام هزینه های تحصیلی بااستعداد در این کشورها را تقبل می کند و موجبات رشد و شکوفایی آن ها را فراهم می آورد.

۷) کمک هزینه مهارت های خاص

این از کمک هزینه به افرادی که  دارای مهارت خاصی در رشته های مختلف از جمله ورزش ، هنر می باشندتعلق می گیرد. برای نمونه ممکن است که فردی دارای سبک خاصی در موسیقی باشد و نوع خاصی از ساز را به صورت حرفه ای بنوازد و یا اینکه ممکن است که ورزشکاری مدال آور بین المللی باشد که همه این موارد باید به تایید دانشگاه مقصد درآید.

 
 

نحوه اخذ بورسیه تحصیلی برای مقاطع تحصیلات تکمیلی

نحوه اخذ بورسیه از دانشگاهی به دانشگاه دیگر و در کشورهای مختلف متفاوت می باشد اما به طور کلی در ادامه ذکر شده است.

  • دانشجو ابتدا یک تقاضانامه مبنی بر دریافت بورسیه و کمک هزینه تحصیلی برای دانشگاه مقصد ارسال می کند که در این موارد دانشگاه پرونده دانشجو را بررسی می کند و درصورت موافقت با درخواست متقاضی میزان کمک هزینه و شرایط آن را را در برگه پذیرش ابلاغ می کند.
  • دربرخی از دانشگاه ها و دربرخی از رشته ها بودجه در دست دانشگاه نمی باشد بلکه اساتید خاصی دارای بودجه های خاصی می باشند که بخشی از آن را به عنوان بورسیه دستیار تحقیق به دانشجویان برتر خود اعطا می کنند. در این شرایط دانشجو باید به دنبال استاد راهنمایی باشد که بودجه کافی را داشته و از آن مهتر، در زمینه تخصصی دانشجو به تحقیق و پژوهش مشغول باشد. در اینجا نیز بورسیه تحصیلی با موافقت دانشگاه،به دانشجو تعلق می گیرد. مقدار این کمک هزینه تحصیلی بسته به شرایط استاد، میزان بودجه وی و … دارد.
  • گاهی اوقات دانشجو در یک دانشگاه مشغول به تحصیل می شود و پس از چند ترم باخبر می شود که شرایط بورسیه را دارد برای نمونه از رتبه علمی بالایی برخوردار است که در این شرایط ترجیح می دهد برای ترم های آتی از دانشگاه محل تحصیل و یا موسسات خارجی تقاضای کمک هزینه تحصیلی بدهد.

شرایط لازم جهت دریافت اخذ بورسیه

مقاله و کار تحقیقاتی

داشتن یک یا چند مقاله به چاپ رسیده در ژورنال های بین المللی می تواند دانشجو را نسبت به سایر متقاضیان بورسیه تحصیلی در اولویت قرار دهد.علاوه بر مقاله تالیف کتاب نیز می تواند دارای امتیاز ویژه ای باشد که دانشگاه برای سنجش دانشجویان این را مد نظر قرار دهد.

ثبت اختراع

داشتن توصیه نامه

توصیه نامه همان تاییدیه ای است که اساتید دانشگاه و یا مراجع علمی معتبر حاضر به امضای آن می باشند به این خاطر که دانشجو در حوزه تخصصی خود فعال بوده است.

معدل

معدل بالای ۱۷ می تواند برای کشورهایی که یکی از شرایط پذیرش دانشجو در آن ها شرط معدل می باشد موجب اولویت بیشتر دانشجویان نسبت به سایر دانشجویان با معدل پایین تر شود.اما شرط معدل بستگی به دانشگاه مقصد و همچنین اعتیار دانشگاه مقصد دارد.

سن و شرایط کلی دیگر

معمولا سن لازم برای تحصیل در دانشگاه های خارجی بستگی به دانشگاه مقصد دارد و به همین خاطر در دانشگاه های مختلف متفاوت می باشد ولی معمولا نباید بین مقاطع تحصیلی مختلف فاصله زیادی باشد و بهتر است که دانشجو پس از اتمام یک مقطع تحصیلی مقطع دیگر را شروع نماید.

مدرک زبان

داشتن مدرک زبان معتبر میتواند دانشجو را نسبت به سایر دانشجویان در اولویت بیشتری قرار دهد. یکی از این آزمون های زبان ، مدرک زبان آیلتس و تافل می باشد که بسته به دانشگاه مورد نظر ، نمره قابل قبول نیز متفاوت می باشد.اما به طور کلی میانگین نمره ای که معمولا از این آزمون ها نیاز است برای آزمون تافل بالای ۱۰۰ و آیلتس بالای ۷ می باشد.

خواستن مدرک زبان از سوی دانشگاه مقصد ، به این خاطر است که مهارت زبان شما و میزان تسلط شما بر این زبان مورد سنجش قرار بگیرد و صرف داشتن مدرک زبان کفایت نمی کند زیرا ممکن است که یک مصاحبه تصویری ترتیب داده شود و مهارت شما سنجیده شود.

اعتبار دانشگاه مبدا

یکی از معیار های سنجش دانشجویان خارجی اعتبار دانشگاهی است که دانشجو در آن به تحصیل پرداخته است به طور کلی دانشگاه های دولتی در ایران از اعتبار خوبی در دانشگاه های خارجی برخوردار است اما پذیرش فارغ التحصیلان از سایر دانشگاه های ایران از جمله پیام نور و علمی کاربردی بستگی به دانشگاه مقصد دارد.

 
 

مراحل اخذ بورسیه تحصیلی

در مرحله اول دانشجو می بایست دانشگاهی که قصد ادامه تحصیل در آن را دارد را انتخاب نماید.

یکی از مواردی که دانشجویان می بایست همواره در انتخاب دانشگاه مقصد به آن توجه نمایند این است که دانشگاه موردنظر پذیرای دانشجویان از رشته و تخصص تحصیلی شما را داشته باشد و برای این کار می توانید به سایت رسمی دانشگاه مورد نظر مراجعه نمایید و از آخرین اخبار و اطلاعیه ها برای پذیرش دانشجویان خارجی و بورسیه تحصیلی آگاه شوند.

سوابق علمی و پژوهشی خود را به دانشگاه مقصد ارسال کنید.

پس از انتخاب دانشگاه مقصد ،حال نوبت آن است که هرآنچه در زمینه رشته خود سابقه علمی دارید برای دانشگاه و با تکمیل فرم های درخواست پذیرش ارسال نمایید.سوابق علمی و پژوهشی شما می بایست  به زبان انگلیسی بوده و قوی و کارشده باشد.

در این راستا سعی کنید از افراد مجرب در این حوزه کمک بگیرید چرا که رزومه ای که ارسال می کنید ، معرف شما و سطح دانش علمی شما است ؛ بنابراین در تنظیم محتوای آن ، تمام تلاش خود را به کار گیرید.

ارسال مدارک موردنیاز به دانشگاه

چنانچه رزومه علمی دانشجویی مورد پذیرش دانشگاه قرار گرفت نوبت آن فرا می رسد که مدارکی که دانشگاه خواستار بررسی آن هاست را برای دانشگاه ارسال نمایید.این مدارک شامل مدارک هویتی ، عدم سوء پیشینه و سوابق علمی و پژوهشی که مدعی آن هستید ، می باشد.درصورت وجود هرسوال در این زمینه می توانید با واحد پشتیبانی دانشگاه مقصد ارتباط بگیرید و از آن ها در این زمینه راهنمایی های لازم را بخواهید.

دریافت ویزای تحصیلی

پس از گذراندن تمامی این مراحل نوبت به سخت ترین اقدام ، یعنی دریافت ویزا می رسد که خود نیاز به گذراندن مراحل متعددی از جمله مصاحبه ، تایید سفارت ، بیمه و موارد دیگری است که هنگام مراجعه جهت اخذ ویزا به شما اعلام می گردد.حتما در زمان تعیین شده برای دریافت ویزای تحصیلی در محل تعیین شده حاضر باشید که برای گرفتن وقت مجدد به مشکل برنخورید و از ثبت نام در دانشگاه بازنمانید.

مهاجرت

پس از دریافت ویزای تحصیلی تقریبا تمامی مراحل برای تحصیل در دانشگاه را سپری کرده اید و حال نوبت آن است که به دانشگاه مورد نظر رفته و ثبت نام خود را به صورت حضوری انجام دهید.

زمان ثبت نام بورسیه تحصیلی

زمان ثبت نام بورسیله تحصیلی در دانشگاه های مختلف ، متفاوت است و داوطلبان برای آگاهی از زمان دقیق ثبت نام می بایست به سایت رسمی دانشگاه موردنظر مراجعه کرده و از آن آگاهی یابند.

مهلت ثبت نام بورسیه های تحصیلی

دانشگاه مهلت ثبت نام زمینه علمی سطح تحصیلی بورس
پژوهانه «MSCA» کمیسیون اروپا

۵ مهر ۹۸

بدون محدودیت فوق دکتری
«دانشگاه Southern Queensland» استرالیا

۲۴ آبان ۹۸

رشته های حسابداری و MBA فوق لیسانس
«دانشگاه Hof» آلمان

۲۷ مهر ۹۸

رشته های ارائه شده در دانشگاه لیسانس
«دانشگاه Otago» نیوزلند هر زمان از سال رشته های ارائه شده در دانشگاه دکتری
دانشگاه ملی سنگاپور (NUS) ۲۳ آذر ۹۸ علوم مهندسی دکتری
بورس تحصیلی ASI «دانشگاه آدلاید» استرالیا ۹ شهریور ۹۸ رشته های ارائه شده در دانشگاه فوق لیسانس و دکتری
«دانشگاه Glasgow» اسکاتلند بر اساس زمان اخذ پذیرش تمام رشته های دانشگاه Glasgow فوق لیسانس
بورس تحصیلی EIUES «دانشگاه Monash» استرالیا بر اساس زمان اخذ پذیرش علوم مهندسی لیسانس
«دانشگاه لیورپول» انگلستان بر اساس زمان اخذ پذیرش مدیریت تجارت (MBA) فوق لیسانس
بورس «مدرسه عالی اقتصاد» دانشگاه ملی پژوهش روسیه ۲۹ مرداد ۹۸ امور مالی فوق لیسانس

                                            

 

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره ثبت نام بورسیه تحصیلی

با مشاوران گروه الومشاوره از تلفن ثابت بدون کد و صفر با شماره زیر تماس بگیرید

9099072958

پاسخگویی از 9 صبح تا 9 شب حتی ایام تعطیل

شما می توانید در قسمت دیدگاه سوالات خود را با مشاوران ما درمیان بگذارید … 

 

منبع:ثبت نام بورسیه تحصیلی




:: بازدید از این مطلب : 121
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 26 شهريور 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: