برنامه ریزی کنکور تجربی
نوشته شده توسط : الو مشاور

تهیه بهترین منابع کمک آموزشی کنکور تجربی

دروس عمومی

برای دروس عمومی تنها تهیه یک منبع کمک آموزشی  برای هر درس کافی است زیرا اصل اول در مطالعه دروس عمومی تسلط بر کتاب های درسی می باشد و منابع کمک آموزشی تنها برای تمرین و مرور بیشتر توصیه می شود. در ادامه تعدادی از کتاب های پرطرفدار ذکر شده است که می توانید آن ها را تهیه کنید.

زبان و ادبیات فارسی

  • ادبیات موضوعی گاج
  • ادبیات جامع خیلی سبز
  • املا و واژگان : نشرالگو
  • آرایه : هفت خان خیلی سبز
  • زبان فارسی : پنج بحث زبان فارسی الگو
  • قرابت معنایی : نشار الگو یا نشر دریافت
  • تاریخ ادبیات : نشر الگو ، لقمه مهر و ماه

زبان عربی

  • جامع خیلی سبز غزال موسوی
  • عربی کامل گاج
  • عربی مبتکران ایادفیلی

فرهنگ و معارف اسلامی

  • جامع میکروطبقه بندی گاج
  • جامع خیلی سبز

زبان انگلیسی

  • جامع خیلی سبز
  • جامع مبتکران

دروس اختصاصی

زمین شناسی

  • خیلی سبز
  • مهر و ماه

زمین شناسی

زیست شناسی

  • زیست شناسی جامع گاج
  • زیست شناسی خیلی سبز
  • فاگوزیست
  • نشرالگو

ریاضیات

  • جامع خیلی سبز
  • میکروطبقه بندی گاج
  • ای کیو گاج

فیزیک

  • انتشارات مهر و ماه
  • انتشارات خیلی سبز
  • قلم چی
  • گاج

برنامه ریزی کنکور تجربی

شیمی

  • مبتکران
  • خیلی سبز
  • نشرالگو

 

برای کسب اطلاعات بیشتر از بهترین منابع کنکور سراسری تجربی بر روی لینک کلیک کنید.

 

 
 

شرکت در آزمون های آزمایشی و مزایای آن ها

سوالی که همواره ذهن داوطلبان را به خود درگیر می کند این است که آیا در آزمون های آزمایشی شرکت کنیم یا نه ؟ در پاسخ باید بگوییم که نمی شود که یکسال مشغول درس خواندن بود اما خود را در یک آزمون رسمی مورد سنجش قرار نداد و همیشه باید این احتمال را در نظر گرفت که شاید شیوه مطالعه و یادگیری شما اشتباه است که تنها با شرکت در آزمون آزمایشی متوجه آن شوید.

قرار گرفتن در فضای رقابتی و مشابه کنکور سراسری ، تحلیل اطلاعات علمی ، افزایش مهارت تست زنی و … از جمله مزایای شرکت در آزمون های آزمایشی می باشد و شما با حضور در آزمون و تحلیل کارنامه خود متوجه خواهید شد در کدام مباحث دارای نقاط ضعف و قوت هستید.

در حال حاضر موسسات زیادی در حال برگزاری آزمون های آزمایشی می باشند که در صدر آن ها موسسات قلم چی ، گزینه دو و گاج قرار دارند که از لحاظ جامعه آماری و طرح سوالات استاندارد ، معقول تر هستند این موسسات در کنار برگزاری آزمون ، برنامه ریزی درسی برای مطالعه دروس را نیز به داوطلبان ارائه می دهند و سوالات هر آزمون فقط از برنامه ارائه شده ، مطرح می گردد.

تحلیل کارنامه پس از آزمون و بررسی پاسخ نامه ، شما را با تکنیک مخصوص به حل هر سوال آشنا می کند و می توانید با رفع نقاط ضعف خود ، برای شرکت در آزمون بعدی آماده تر باشید.

 

 
 

اطلاع از شیوه مطالعه هر یک از دروس عمومی و اختصاصی

بهترین روش مطالعه هر درس از فردی به فرد دیگر متفاوت است ممکن است بهترین روشی که یک داوطلب به کار می گیرد ، برای فردی دیگر بدترین روش باشد و یا بالعکس ؛ بنابراین هر داوطلب بایستی شیوه مطالعه خود را برای هر یک از دروس بیابد و بداند که با چه روش مطالعه ای در یک درس موفق تر است.

نحوه مطالعه زبان و ادبیات فارسی

درس زبان و ادبیات فارسی یک درس چند موضوعی که شامل قرابت معنایی ، آرایه ها ، املاء ، لغت و … می باشد و مهم ترین نکته ای که برای مطالعه این درس باید در نظر بگیرید ، موضوعی خواندن آن است برای مثال بخش قرابت معنایی جداگانه ، بخش آرایه ها جداگانه و به همین ترتیب پیش بروید. 

برای تسلط در مباحث درس ادبیات فارسی به خصوص در بخش قرابت معنایی ، تست زنی بسیار تاثیرگذار است مطمئنا هر چقدر بیشتر تست کار کنید ، با تله های تستی بیشتری نیز آشنا می شوید . بعد از اینکه به یک تست پاسخ دادین ، صرف اینکه جواب شما درست یا اشتباه باشد ، حتما پاسخ نامه تشریحی را بررسی کنید زیرا امکان دارد طراح تست از روش ساده تری برای رسیدن به پاسخ صحیح استفاده کرده باشد که شما تا به الان با آن آشنا نبوده اید.

نحوه مطالعه عربی

ریشه اصلی عدم موفقیت داوطلبان در درس عربی و مابقی دروس در ضعف پایه ای آن هاست بنابراین کاری که باید انجام داد این است که از پایه شروع به مطالعه نمود. درس عربی از آن دست درس هایی است که باید در برنامه روزانه قرار داده شود و نیازی هم نیست که زمان زیادی برای این کار اختصاص داد و با روزی ۳۰ دقیقه مطالعه این درس میتوان به سطح معقولی رسید.

اولین مبحثی که برای مطالعه درس عربی بایستی شروع شود ، مباحث پایه دهم می باشد زیرا شما باید قواعد پایه این درس رو خیلی خوب و دقیق یاد بگیرید و سپس به سراغ پایه های بالاتر بروید. تست های درس عربی شامل ۲۵ سوال بخش های ترجمه و تعریب ، قواعد و درک مطلب تشکیل شده است که سالانه ۸ الی ۹ تست یعنی ۳۲ الی ۳۶ درصد به تست های ترجمه اختصاص یافته است و شما  می توانید با یادگیری تکنیک های حل سوالات ترجمه ، به راحتی درصد ۳۶ این بخش را کسب کنید.

نحوه مطالعه دین و زندگی

بیشترین تست های طراحی شده در درس دین و زندگی ، از بخش آیات و روایات می باشد بنابراین شما باید بیشترین تسلط را در این بخش داشته باشید. برای مطالعه این درس ابتدا کتاب درسی را بند به بند و پاراگراف به پاراگراف مطالعه کنید و پس از یادگیری کتاب درسی ، به سراغ کتاب کمک آموزشی بروید اکثر کتاب های کمک آموزشی آیات و روایات را به خوبی مورد تحلیل و بررسی قرار داده اند اما توصیه ما به شما ، کتاب جامع دین و زندگی گاج نقره ای است.

لازمه تسط و تثبیت شدن مطالب در حافظه ، تمرین و تست زنی زباد است و توصیه می شود هفته ای ۲ الی ۳ ساعت به تست زدن این درس اختصاص دهید تعداد تست ها اصلا اهمیتی ندارد ، چرا که هدف از این تست ها یادگیری می باشد.

نحوه مطالعه زبان انگلیسی

درس زبان انگلیسی جز دروس فرار محسوب می شود و فقط مرور و تمرین بسیار زیاد لازمه یادگیری این درس می باشد. لغات زبان بدون تکرار از حافظه شما پاک می شوند ، اما این کار در به تسلط رسیدن هرچه زودتر شما تاثیر زیادی دارد. در کنار مطالعه لغات ، باید بتوانید لغات را در جملات انگلیسی هم به خوبی معنی کنید بنابراین از یادگیری لغات زبان در جملات نمونه غافل نشوید که می تواند تاثیر زیادی در یادگیری شما داشته باشد

پس از آنکه لغات زبان رو خیلی اصولی مطالعه کردید ، نوبت به تست زنی می رسد. اگر روال کنکور تغییر پیدا نکند ، در آزمون امسال هم ۷ تست مرتبط به لغات طراحی می شود و تست زنی تاثیر زیادی در افزایش مهارت شما دارد.

نحوه مطالعه شیمی

اولویت مطالعه درسی مانند شیمی ، کتاب درسی می باشد شما در ابتدا باید تمام مطالب حفظی و مفهومی کتاب درسی را به خوبی یاد بگیرید و سپس با حل چند تست آموزشی به تسلط نسبی برسید. پس از حل تست های آموزشی بایستی از منبع کمک آموزشی استفاده کنید و در ابتدا با مطالعه درسنامه ریز به ریز نکات را بیاموزید و اگر نکته ای تازه ای را آموختید ، حتما آن را در حاشیه کتاب درسی خود یادداشت کنید.

پس از حاشیه نویسی و مطالعه دوباره کتاب درسی ، نوبت به حل تست های زماندار می رسد برای مبحثی که مطالعه کرده اید ، ۳۵ تست انتخاب کنید و ۳۰ دقیقه زمان نیز برای حل آن ها در نظر بگیرید و حتما سعی کنید در این زمان به تمام سوالات با دقت پاسخ دهید. اولویت اول برای تست ، تست های کنکوری چند سال اخیر می باشد و پس از آن تست های تالیفی استاندارد و نزدیک به سبک کنکور سراسری.

نحوه مطالعه زیست شناسی

در قدم اول هر مبحثی را که می خواهید مطالعه کنید ، به صورت طوطی وار و فقط در جهت آشنایی کلی با مبحث مطالعه کنید تا بدانید مبحث در ارتباط با چه موضوعی است و شما قرار است چه چیزی یاد بگیرید. (گیاهی ، جانوری ، بدن انسان و …). پس از مطالعه روزنامه وار ، حال نوبت عمیق خوانی است ؛ بند به بند و پاراگراف به پاراگراف باید به دقت بررسی شود و سعی داشته باشید بر روی مطالبی که میخوانید تفکر کنید تا ارتباط آن مبحث را با سایر مباحث بیایید و فقط به فکر تموم کردن مطالعه نباشید.

قسمت هایی را که فکر می کنید مهم تر هستند ، با هایلایت های رنگی مشخص کنید تا در زمان مرور کار شما آسان تر شود. پس از تسلط نسبی بر روی کتاب درسی می توانید از کتاب کمک آموزشی استفاده کنید ، در انتخاب کتاب کمک آموزشی افراط به خرج ندهید و تنها به داشتن یک کتاب مناسب با توانایی و بهره هوشی خود بسنده کنید. در کتاب کمک آموزشی ممکن است نکاتی مطرح شده باشد که شما در زمان مطالعه کتاب درسی متوجه آن ها نشده باشید این نکات را با دقت بررسی کنید و حتما در کتاب درسی یادداشتشان کنید تا هر بار که کتاب خود را باز کنید ، آن ها را ببینید و از حافظه شما پاک نشود.

حدود ۲۴ ساعت پس از مطالعه مبحث ، به سراغ تست زنی روید در مرحله اول که می خواهید تست بزنید ، از تست های کنکوری و سپس از تست های تالیفی که نزدیک به سبک کنکور است حل کنید. برای حل تست ها زمان تعیین نکنید و فقط سعی داشته باشید پاسخ درست را بیابید.

پس از تسلط صد در صدی بر مباحث و حل تست های آموزشی ، نوبت به حل تست های زمان دار می باشد شما قرار است ۵۰ سوال زیست شناسی در ۳۶ دقیقه زمان پاسخ دهید و به عبارتی برای پاسخگویی به هر سوال زمانی کمتر از ۱ دقیقه وقت دارید بنابراین باید سرعت و مهارت خود را در تست زنی افزایش دهید. برای حل تست های زماندار در یک مبحث می توانید ۵۰ تست انتخاب کنید که این ۳۰ تست ترکیبی از سوالات کنکوری و تالیفی باشد و سعی کنید ظرف مدت ۴۰ دقیقه به همه ی سوالات پاسخ دهید.

نحوه مطالعه فیزیک

فیزیک هم مانند درس ریاضی دارای فرمول و نکات بسیار زیاد است و به دلیل حجیم بودن مطالب ، احتمال فراموشی آن وجود دارد و باید در فواصل زمانی مشخص مرور و تکرار شوند. پس از مطالعه دقیق کتاب درسی ، ابتدا چند تست آموزشی حل کنید تا بدانید که تا چه حد مطالب را فراگرفته اید و اصلا به فکر درست حل کردن تست نباشید زیرا هدف تنها ارزیابی آموخته هایتان می باشد حال پس از حل این تست ها ، پاسخ نامه را با دقت بررسی کنید و اگر نکته  جدیدی را دیدید ، آن را در کتاب درسی خود یادداشت کنید.

در درس فیزیک تست زدن بسیار مهم است شما تنها با حل تست های بسیار زیاد می توانید با شیوه طراحی سوالات و تکنیک های پاسخگویی هر سوال آشنا شوید حداقل سعی شود هفته ای ۱۰ ساعت مطالعه فیزیک در برنامه ریزی درسی گنجانده شود.

نحوه مطالعه ریاضی

یکی از مشکل ترین درس اکثر داوطلبان کنکور تجربی درس ریاضی است که از آن ۳۰ سوال طراحی می شود برای اینکه مباحث درس ریاضی برای همیشه در ذهن شما تثبیت شود و بتوانید همیشه تست های این درس را به درستی پاسخ دهید ، باید در دوره های زمانی نزدیک به هم برای مرور این مبحث زمان اختصاص دهید . سعی کنید در برنامه درسی خود روزانه یک ساعت را برای مرور نکات و فرمول های مباحث مختلف درس ریاضی ، زمان خالی داشته باشید و تست زنی هم از بهترین روش های مرور محسوب می شود که می تواند بازدهی بالایی داشته باشد

 

 
 

برنامه ریزی کنکور سراسری تجربی

قطعا همه ی شما می دانید که بدون داشتن برنامه ریزی نمی توانید نتیجه مطلوب را کسب کنید و کمترین بهره را از زمانی که برای مطالعه اختصاص داده اید خواهید برد بنابراین بایستی یک برنامه ریزی اصولی و متناسب با توانمندی های خود داشته باشید تا مسیر و راه را به شما نشان دهد و در واقع هدایت گر شما باشد. اما یک برنامه ریزی خوب چه ویژگی هایی دارد ؟ ادامه مطلب را مطالعه کنید

متناسب با شرایط شما

مطمئنا شرایط داوطلبان با یکدیگر فرق می کند ممکن است شما فارغ التحصیل شده باشید ولی داوطلبی دیگر دانش آموز باشد و یا بالعکس. بنابراین تایمی که هر یک از داوطلبان می توانند به مطالعه اختصاص دهند ، توانمندی و بهره هوشی که هر یک از داوطلبان دارند و موارد دیگر کاملا با یکدیگر متفاوت است. لذا برنامه ریزی باید به گونه ای طراحی گردد که تمام شرایط و خصوصیات شما برای آن در نظر گرفته شود.

قابلیت انعطاف پذیری

برنامه شما باید قابلیت انعطاف پذیری داشته باشد حال این عبارت یعنی چه ؟ ممکن است در طول روز اتفاقاتی غیرمنتظره بیافتد که شما نتوانید به مطالعه بپردازید بنابراین ساعاتی از هفته را خالی قرار دهید تا بتوانید دروس عقب مانده خود را آن ساعات مطالعه کنید.

سادگی و قابل انجام بودن آن

بسیاری از داوطلبان از همان ابتدا که شروع به مطالعه می کنند ، تایم مطالعاتی بالای ۱۰ ساعت را در نظر می گیرند و پس از چند روز مطالعه از درس خواندن خسته می شوند به همین دلیل توصیه می شود در روزهای اول که می خواهید مطالعه کنید از روزی ۴ الی ۵ ساعت شروع کنید و به تدریج به این ساعت اضافه نمایید.

همچنین تنوع در برنامه ریزی را نیز رعایت کنید برای مثال مطالعه همه دروس اختصاصی پشت سرهم و در یک روز کار کاملا اشتباهی است و باید برنامه مطالعاتی روزانه شما طوری باشد که هم دروس اختصاصی و هم دروس عمومی در آن گنجانده شود. مثلا دروس ریاضی ، زیست شناسی ، عربی و ادبیات در یک روز و دروس شیمی ، فیزیک ، زبان انگلیسی و دین و زندگی در روز دوم.

 

 
 

 

ضرایب دروس کنکور سراسری تجربی

ضرایب دروس کنکور سراسری تجربی به شرح جداول زیر است و شما با استفاده از ضرایب دروس می توانید از اهمیتی که هر یک از آن ها دارند ، مطلع گردید :

ضرایب دروس عمومی

زبان و ادبیات فارسی فرهنگ و معارف اسلامی زبان عربی زبان های هارجی
۴ ۳ ۲ ۲

 

ضرایب دروس اختصاصی

نام دروس / زیر گروه زیر گروه ۱ زیر گروه ۲ زیر گروه ۳ زیر گروه ۴ زیر گروه ۵

زمین شناسی

۰ ۱ ۴ ۱ ۱

ریاضی

۲ ۳ ۳ ۴ ۳

زیست شناسی

۴ ۴ ۲ ۲ ۲

فیزیک

۲ ۲ ۲ ۳ ۲

شیمی

۳ ۴ ۲ ۲ ۲

 

 

 

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره برنامه ریزی کنکور تجربی

با مشاوران گروه الومشاوره از تلفن ثابت بدون کد و صفر با شماره زیر تماس بگیرید

9099072958

پاسخگویی از 9 صبح تا 9 شب حتی ایام تعطیل

شما می توانید در قسمت دیدگاه سوالات خود را با مشاوران ما درمیان بگذارید … 

منبع:برنامه ریزی کنکور تجربی

-
 بودجه بندی کنکور انسانی نظام قدیم و نظام جدید - بودجه بندی کنکور - زیرگروه های رشته تجربی - دانلود دفترچه سوالات و پاسخنامه کنکور سراسری علوم تجربی ۹۸ - دانلود دفترچه سوالات و پاسخنامه کنکور سراسری علوم انسانی ۹۸ - برنامه ریزی کنکور انسانی -




:: برچسب‌ها: برنامه ریزی کنکور , کنکور سراسری , کنکور تجربی , ,
:: بازدید از این مطلب : 80
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 24 مهر 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: