علائم و دلایل اصلی کمبود اعتماد به نفس
نوشته شده توسط : الو مشاور

علائم و دلایل اصلی کمبود اعتماد به نفس

علائم و دلایل اصلی کمبود اعتماد به نفس

ناتوانی در اظهارنظر در جمع

از جمله یکی از خصلت های افرادی که از اعتماد به نفس کافی برخوردار نیستند ناتوانی در اظهار نظر در جمع می باشد ، که در نهایت این ناتوانی در ابراز وجود باعث عقده در فرد می شود که می تواند مشکلات بسیاری را به همراه داشته باشد.

افرادی که نمی توانند نظر خود را در جمع بگویند معمولا خود را در جمع مشغول به کاری می کنند برای نمونه با گوشی ، خود را سرگرم می کنند و یا اینکه تا حد امکان از جمع هایی که آن ها را به چالش بکشد دوری می کنند. 

موافقت کردن با همه نظرات

یکی دیگر از خصیصه افراد دارای کمبود اعتماد به نفس این است که اگر با نظری هم مخالف باشند مخالفت خود را ابراز نمی کنند که به چالش کشیده نشوند زیرا در صورتی که بخواهند با یک نظر مخالفت کنند باید راجب عقیده خود صحبت کنند و دلایل مخالفت خود را بگویند . پس برای این افراد راحت ترین کار این است که به همه بگویند بله تو درست میگی و یا اینکه دقیقا منم با همین نظر موافقم و یا اینکه منم همین نظر را در این مورد داشتم.

خودستایی خود

اینکه هر انسانی به ویژگی های خوب خود مطلع باشد و آن ها را در نظر داشته باشد گاهی هم آن ها را به زبان بیاورد اصلا چیز بدی نیست اما اینکه فرد بخواهد مدام از خودش تعریف کند و ویژگی های خوب خود را به رخ دیگران بکشد برای دیگران نفرت انگیز است کاری که افراد با اعتماد به نفس پایین آن را برای پنهان کردن عقده حقارت خود انجام می دهند.

 اهمیت بیش از حد به وضعیت ظاهری و یا عدم رسیدگی به وضعیت ظاهری به طورکلی

افراد با اعتماد به نفس پایین به دلیل اینکه چیزی برای عرضه ندارند و خود را دست کم می گیرند در دو حالت افراطی عمل می کنند به این صورت که این افراد یا خیلی زیاد به وضعیت ظاهر خود رسیدگی می کنند و یا اینکه به ظاهر خود بی توجه هستند .درحالتی که این افراد بیش از حد به ظاهر خود توجه می کنند ممکن است آرایش هایی غلیظ بکنند  و یا لباس های که نامناسب هستند ، بپوشند.

عدم انتقاد پذیری

انتقاد پذیر بودن و انعطاف پذیری نسبت به انتقاد ، از ویژگی های هرکسی نیست و فقط افرادی که دارای اعتماد به نفس بالا هستند دارای این خصیصه هستند زیرا آنها می دانند که به عنوان یک انسان قرار نیست که همه رفتارهایشان درست باشد اما برعکس افرادی که دارای اعتماد به نفس پایین هستند در برابر انتقادهایی که دیگران از او می کنند واکنش های تند و تیزی از خود نشان می دهند و یا اینکه به فرد منتقد ، پرخاش می کنند و ناراحتی خود رابه روش های دیگری مانند قهر ، عصبانیت ، انکار نشان می دهند.

تسلیم شدن در برابر رویاها

هر انسانی برای خود دارای رویاهایی است که تمایل دارد به آن ها دست یابد ، افرادی که اعتماد به نفس کافی دارند این رویاها و افسانه ها را دنبال می کنند و  آن ها را دست یافتنی می بینند و به دلیل اینکه آن ها را در حیطه توانایی خود می بینند و تلاش می کنند که به آن دست یابند احتمال دست یابی به آن رویا بسیار است.

اما افرادی که اعتماد به نفس کافی ندارند این رویاها را غیرقابل دسترس می بینند که به هیچ عنوان از عهده انجام آن بر نمی آیند به همین خاطر نیز برای رسیدن به آن ها هیچ تلاشی نمی کنند و در نهایت نیز از انجام آن منصرف می شوند.

مقایسه کردن خود با دیگران و حسادت کردن نسبت به آن ها

افراد با کمبود اعتماد به نفس چون احساس می کنند که از دیگران حقیرتر هستند و در دورن خود احساس ارزشمندی نمی کنند مدام درحال زیر نظر گرفتن زندذگی بقیه هستند و زندگی خود را با آن ها مقایسه می کنند که در نتیجه موجب حسادت به آن ها می شود و از موفقیت های  آن ها احساس ناراحتی می کنند که در نهایت موجب احساس افسردگی در آن ها می شود.

درحالی که این افراد شکست های خود را به دلیل کمبود اعتماد به نفس خود نمی دانند و نسبت به آن آگاهی ندارند و گمان می کنند که بقیه افراد هستند که مانع پیشرفت و موفقیت آن ها شده اند.

مقصر دانستن دیگران به جای قبول مسئولیت اشتباهات

قبول کردن اشتباهات یکی از خصلت های خوب افراد دارای اعتماد به نفس است که افراد با اعتماد به نفس پایین هیچ گاه به دنبال قبول آن نیستند زیرا می پندارند که اگر بخواهند مسولیت این اشتباهات را به گردن بگیرند دیگران آن ها را افرادی دست و پا چلفتی فرض می کنند و ممکن است که آن ها را طرد کنند.

درحالی که همه ما می دانیم که همه انسان ها حق اشتباه کردن دارند و هرانسانی ممکن است که در زندگی خود دچار اشتباه شود و فقط در این بین مهم این است که فرد از اشتباهات خود درس بگیرد وسعی کند که آن اشتباهات را مجددا تکرار نکند.

توجیه اشتباه به جای رفع کردن آن

زمانی که فردی دچار اشتباه می شود باید سعی کند تمامی عواملی که باعث شده که او به اشتباه بیافتد را بشناسد تا بتواند در مواقع بعدی از آن ها دوری کند و این ویژگی افراد دارای اعتماد به نفس بالاست و افراد با اعتماد به نفس پایین همیشه سعی می کنند که اشتباه خود را انکار کنند و یا اینکه دلیل های مختلفی برای اشتباه خود بیاورند.

 
 

علت های کمبود اعتماد به نفس

علائم و دلایل اصلی کمبود اعتماد به نفس

لازم به ذکر است که مجددا خاطر نشان کنیم که کمبود  اعتماد به نفس در فرد ریشه درکودکی دارد و قطعا والدین وی رفتارهایی را در کودکی انجام داده اند که اکنون به صورت کمبود اعتماد به نفس و خود کم بینی در وی نمود پیدا کرده است و حال احساس می کند که توانایی انجام دادن بسیار از وظاییف را ندارند و احساس خود کم بینی و حقارت در آن ها شکل گرفته است.

اما به طور کلی از دلایل کمبود اعتماد به نفس می توان به موارد زیر اشاره کرد:

باید ها و نباید های والدینی

در دوران کودکی والدین باید مراقب نوع رفتار خود با کودکشان باشند و از سرزنش کردن کودکان بپرهیزند و در استفاده واژه هایی که در خطاب به کودکان استفاده می کنند همواره مراقب باشند. برای نمونه استفاده از کلماتی مانند تنبل ، ضعیف ، بی دست و پا ، دست و پاچلفتی  و یا اینکه تو هیچ کاری را بلد نیستی باعث می شود که کودک این کلمات را واقعی بپندارد و زمانی که می خواهند کاری را انجام دهند به خود بگویند که نه تو نمی توانی آن را انجام دهی .

طرد شدن از طرف والدین

وقتی پدر و مادر به کودکشان توجهی نمی‌کنند، انگار که موفقیت‌های آن ها کمترین ارزشی برای آنها ندارد. و همین حس باعث ایجاد حس سرخوردگی در کودک می شود که بعدها اعتماد به نفس پایین را برای فرد به همراه دارد.

وجود آسیب و ضربه در دوران کودکی

یکی از مورادی که به شدت در اعتماد به نفس کودکان موثر است و می تواند اعتماد به نفس آن ها را پایین آورد سوء استفاده‌ی جسمی، جنسی یا عاطفی  است. قرار گرفتن کودک در موقعیت‌های فیزیکی و عاطفی برخلاف میل، باعث می‌شود او نتواند به دنیای بیرون، خودش و دیگران اعتماد کند، مسئله‌ای که به شدت بر اعتماد به نفس تأثیر می‌گذارد.

گاهی اوقات ممکن است کودک احساس گناه داشته باشد و مدام خود را مقصر بداند درحالی که این مسئله به هیچ وجه تقصیر او نبوده است .کودک توان مقابله با بحران را ندارد در نتیجه از آن فرار کرده، از دیگران فاصله می‌گیرد و احساس پوچی می‌کند. در تلاش برای کنار آمدن با این وضعیت، نتیجه می‌گیرد که خودش گناه‌کار و شایسته‌ی سرزنش است و برای رهایی از این آشفتگی به راه‌های ناسالم روی آورده و سرانجام خود را شرمنده و سرخورده در میان صدها احساس منفی دیگر محصور می‌بیند.

تاثیر رسانه ها و اینترنت

می بینیم که در رسانه ها افرادی را نشان می دهند که خوش هیکل و زیبا را نشان می دهند و بسیاری از افراد از اینکه نمی توانند مانند این افراد باشند حس بدی دارند و همین امر باعث می شود که رفته رفته در این افراد حس خود کم بینی شکل گیرد اما افراد باید این را به خود یادآوری کنند که این تصاویر مدل هایی هستند که تمام زندگی خود را صرف ظاهر خود کرده اند و فردی مانند آن ها به دلیل داشتن مسائل متعدد در زندگی نمی توانند تمام وقت خود را صرف رسیدگی به ظاهرشان کنند.

حمایت بیش از حد والدین در هنگام بروز مشکل

اگر حمایت پدر و مادر حد و مرزی نداشته باشد، کودک احساس خواهد کرد که آمادگی رویارویی با دنیای خشن بیرون را ندارد. در نتیجه در این شرایط کودک احساس ناتوانی می‌کند و به دلیل شرمندگی، این موضوع را با پدر و مادر خود در میان نمی‌گذارد، زیرا نمی‌خواهد آنها را به دلیل ضعفی که رفتار آنها باعث آن بوده است، آزرده کند.

درنهایت هرچقدر هم که پدرو مادر دید مثبتی به فرزند خود داشته باشند این باور در کودک شکل می گیرد که او فردی ناتوان است که نمی تواند با مسائل بیرون رودررو شود و با آن ها مقابله کند.

عدم حمایت والدین در هنگام بروز مشکل

در یک خانواده‌ی امن، رویارویی با موقیعت‌های دشوار مانند اذیت و آزار اطرافیان زورگو و بازیابی اعتماد به نفس آسان‌تر است. اما اگر در محیط خانه حمایت نمی شوید و خانواده به اندازه کافی حامی نیستند کم کم دنیا به یک مکان ناامن بدیل می شود که در این میان ممکن است حس های مختلفی از جمله حس فراموش‌شدن، ناامیدی و تنفر از خود را تجربه کنید یا به این باور می‌رسید که همه‌ی مردم بی‌رحم و غیر قابل اعتمادند. پس خانواده نقش مهمی در این باور که دنیا مکان امنی است دارد.

 

راهکارهای افزایش اعتماد به نفس

  1. به دنبال یادگیری کار مفیدی باشید ، مثلا در یک کلاس ثبت نام کنید و از آن لذت ببرید.
  2. سعی کنید که وقتی به یک جمعی وارد می شوید با همه یک خوش و بش کوچک داشته باشید
  3. با افراد دارای اعتماد به نفس صحبت کنید و بخواهید که درباره موفقیت هایشان با شما صحبت کنند.
  4. به ظاهر خود توجه کنید و در آن افراط و تفریط نداشته باشید.
  5. به توانایی صحبت کردن خود دقت کنید و سعی کنید رسا و شمرده شمرده صحبت کنید.
  6. افکار منفی را از خود دور کنید و سعی کنید با تکنیک های مثبت نگری مثبت اندیشی را در درون خود پرورش دهید.
  7. سعی کنید ارتباط چشمی با همه افراد حاضر در جمع داشته باشید.
  8. در جمع های مختلف باشید و از فرار کردن از جمع بپرهیزید.
  9. از مقایسه کردن خود با دیگران بپرهیزید و سعی کنید خود را فقط با خودتان مقایسه کنید و معیار سنجشتان می تواند گذشته شما باشد که چقدر نسبت به قبل پیشرفت داشته اید. 
  10. در طول روز می توانید در مقابل آینه بایستید و فکر کنید که کسی مقابلتان ایستاده است و شروع به صحبت کردن با او کنید در این میان می توانید به راحتی عقایدتان را ابراز کنید و یا اینکه می توانید با فرد خیالی مخالفت کنید و دلیل مخالفت خود را بیان کنید.
  11. پس از تمرین کردن آن در تنهایی ، می توانید از دوستی بخواهید که نقش فرد مقابل را برایتان بازی کند و با او در یک موقعیت واقعی تمرین را انجام دهید.

برای کسب راهنمایی های بیشتر در زمینه علائم و دلایل اصلی کمبود اعتماد به نفس می توانید با روانشناسان ما در مرکز الومشاوره تماس حاصل فرمایید.

 

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره علائم و دلایل اصلی کمبود اعتماد به نفس

با مشاوران گروه الومشاوره از تلفن ثابت بدون کد و صفر با شماره زیر تماس بگیرید

9099072958

پاسخگویی از 9 صبح تا 9 شب حتی ایام تعطیل

شما می توانید در قسمت دیدگاه سوالات خود را با مشاوران ما درمیان بگذارید … 

منبع:علائم و دلایل اصلی کمبود اعتماد به نفس

مشاوره ترک اعتیاد - آموزش کنترل خشم در کودکان  - تاثیر جدایی والدین در بروز اختلالات روانی نوجوانان-
عزت نفس و راهکارهای مقابله با آن-علائم افسردگی وراهکارهای مقابله باآن-ملال جنسیتی و علت هایش-انواع اختلالات جنسی ودرمان آنهاخودارضایی و عوارض و پیامدهای آن-سن ازدواج




:: برچسب‌ها: مشاوره خانواده , اعتماد به نفس , الو مشاوره , ,
:: بازدید از این مطلب : 89
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 6 آبان 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: