دوستی دختر و پسر از نظر روانشناسی
نوشته شده توسط : الو مشاور

مشکلات روابط دوستی دختر و پسر از نظر روانشناختی

  • روابط عاطفی

جوانانی که با هدفی غیر از ازدواج با یکدیگر دوست می شوند ، دچار وابستگی عاطفی می گردند که قطع رابطه را برای آنان سخت می کند . اغلب این دوستی ها با آشنایی ناکافی و معیارهای نادرست تشکیل شده است و هر یک از طرفین در این نوع دوستی ها مسئولیت برقراری رابطه را بر عهده نمی گیرند.

چنین دوستی هایی فقط به ضرر افراد تمام می شود و مشکلات روحی فراوانی برای آن ها به بار می آورد . لیکن باید توجه کنید که اگر قصد پایان دادن به رابطه دوستی تان را دارید ، بهتر است قطع رابطه یکدفعه ای نبوده و تدریجی باشد و در این دوران نباید به گریه ها و خواهش ها و… طرف مقابل خود اعتنا کنید و برای اینکه بتوانید به زندگی عادیتان برگردید لازم است با واقعیت رو به رو شده و چند ماه ناراحتی خود را کنترل کنید.

  • بدبینی

یکی از مشکلات دوستی های زودگذر و حساب نشده ، بدبینی است که اثرات منفی شدیدی در ذهنیت آن ها درباره جنس مخالف خواهد گذاشت.

  • انگیزه های متفاوت در دوستی 

هدف پسر ها و دختر ها از دوستی متفاوت است. زمانی که انگیزه و هدف افراد از ایجاد رابطه متفاوت باشد ، برای هر دو طرف مشکل ایجاد خواهد شد. دخترها این روابط را مقدمه ازدواج می پندارند. ولی پسرها بیشتر به قصد کنجکاوی ، محک زدن توان اجتماعی خود در برقراری رابطه با جنس مخالف و گاهی نیز گذران وقت وارد رابطه می شوند.

  • اجبار به ازدواج

اکثر خانواده های ایرانی ، نگاه مثبتی به چنین روابطی به ویژه اگر نیت ازدواج در آن نباشد، ندارند. بسیاری اوقات آشکار شدن رابطه یا ایجاد شرایطی در آن که مغایر با ارزش های شخصی یا خانوادگی افراد باشد ، سبب می شود تا خانواده ها طرفین را به سمت وصلت های اجباری سوق دهند.

  • تغییر دادن یکدیگر

گاهی در این دوستی ها دو طرف سعی در تغییر دیگری می کنند. که چون همه افراد ترجیح می دهند همان گونه که هستند مورد پذیرش قرار گیرند ، دچار مشکل می شوند . به همین دلیل تلاش در تغییر دیگری در جهت دلخواه خود در بسیاری موارد با ناکامی مواجه می شود. و اگر هم طرف مقابل به اجبار به آن تن در دهد ، با دلخوری ، انتظار متقابل و کاهش اعتماد به نفس همراه خواهد بود.

 
 

دوستی دختر و پسر در فضای مجازی

ارتباطات آنلاین می‌تواند برای هرکسی جنبه‌های هیجان انگیز زیادی داشته باشد. ارتباط و آشنایی اینترنتی در اینستاگرام و تلگرام به خودی خود امری اشتباه نیست. اما لازم است در دوستی‌ های آنلاین بسیار محتاطانه رفتار کنید. گرچه رفتارهای روانشناختی و احساسات متقابل ما در دنیای مجازی درست همانند دنیای واقعی است. اما در ارتباطات عاطفی که به طور کلی بر پایه ارتباط مجازی شکل گرفته‌اند ، شخص بیشتر ممکن است دچار سردرگمی و بی‌اعتمادی شود.

به طور کلی در فضای مجازی ، به خاطر محدودیت در ادراک ارتباطی ، اطلاعات شناختی لازم کسب نمی‌شود. همچنین در ارتباطات مجازی زمینه بیشتری برای مورد سو قصد قرار گرفتن و کلاهبرداری فراهم است. به طور کلی می‌توان گفت در فضای مجازی ما فقط بخشی از شخصیت و هویتمان را می‌توانیم به طرف مقابل معرفی کنیم و شناخت همه جانبه طرف مقابل نیز ممکن نیست. این موضوع دلیل اصلی برای مناسب نبودن فضای مجازی برای آشنایی و برقراری رابطه عاطفی و ازدواج است.

 
 

حکم اسلام در رابطه با روابط دوستی بین دختر و پسر چیست؟

از نظر اسلام زن و مرد دو موجودی هستند که مکمل یکدیگرند و مسلما یکی از نیازهایی که زن و مرد به همدیگر دارند ، نیاز جنسی است. اما براورده شدن این نیاز باید در چهارچوب قوانین اسلام باشد تا به عفت طرفین هیچ گونه خدشه ای وارد نشود.

از نظراسلام ، هر گونه ارتباط بین دختر و پسر ، قبل از ازدواج ، اعم از ارتباط مستقیم و غیر مستقیم ، اگر با قصد لذت (جنسی) باشد و ترس افتادن به گناه در آن ارتباط وجود داشته باشد ، جایز نبوده و اشکال دارد. اما ارتباط شغلی و یا علمی و تحصیلی ، اگر باعث فتنه و فساد نشود و موازین شرع در آن رعایت شود ، اشکال ندارد.

 
 

چند مورد از سوالات رایج دختران و پسران

  • به نظر شما دو جنس در سنین قبل از ازدواج به رابطه نیاز دارند؟ چگونه ؟

بله ، پسر و دختر از ابتدای کودکی تا ازدواج با تعامل اجتماعی سالم با افراد مختلف از هر جنسی می‌توانند ایده آل‌های خود از شریک زندگی آینده را تعیین و تکوین نمایند.  در اینجا فرد خاصی مد نظر نیست بلکه از طریق تعامل اجتماعی سالم شرایط ایده آل زندگی مشترک را در طول زندگی یاد می‌گیرند

  • علل گرایش دو جنس از دیدگاه یک مشاور را بیان کنید؟

با توجه به توضیحات قبلی ارتباط اجتماعی سالم و رشد یافته نیاز و گرایش طبیعی هر دو جنس است. برای هیچ کدام نمی‌توان سهمی ‌بیش از دیگری قائل شد.

  • نقش خانواده‌ها درروابط  دختر و پسرچگونه است ؟

خانواد ه‌ها باید از لحاظ فکری رشد داده شوند و راهکار های شرعی و اخلاقی برای ارتباط سالم اجتماعی تبیین گردد. تا زمانی که هر گونه ارتباط بین دختر و پسر به رفتار‌های رشد نیافته و سطح پایین مانند دوستی و روابط تلفنی و محرمانه خلاصه گردد ، معلوم است که خانواده‌ ها هیچ گامی ‌برای بهبود اوضاع روابط دختر و پسر بر نخواهند داشت.

  • آیا راهی وجود دارد که بشود این نیاز را تعدیل یا سرکوب کرد؟

این نیاز را نباید سرکوب کرد. بلکه باید آن را بطور منطقی و قابل قبول شرع و اخلاق پاسخ داد. و برای آن راه حل یا جانشین مناسب ارائه کرد.

  •  در چه محدودی زمانی تمایل افراد به این روابط افزایش می‌یابد؟ چرا؟

نیاز به تعامل اجتماعی بین دو جنس در تمام دوران زندگی وجود دارد. چون این یک نیاز انسانی و اجتماعی است. هیچ انسان سالمی‌ به تنهایی و دور از اجتماع قادر به ادامه حیات نیست. اما رشد بعضی نیاز‌ها در جامعه ما گاهی قارچ گونه می‌شود. یعنی نیاز به تدریج در طول زمان بدون پاسخ مانده و سرکوب می گردد و بلاخره روزی بدون رعایت هیچ معیار اخلاقی و اجتماعی و شرعی و بدون برنامه سر از خاک بیرون می‌آورد و همانی می شود که در مورد نوجوانان حدود ۱۵ الی ۱۷ ساله بیشتر مشاهده می‌کنید.

چنانچه مایل هستید می توانید مطالب دیگر ما را در زمینه روابط زناشویی موفق ، روابط زناشویی موفق در دوران عقد و نامزدی  را نیز مطالعه نموده و یا با کارشناسان ما در مرکز الو مشاوره در تماس باشید.

 

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره دوستی دختر و پسر از نظر روانشناسی

با مشاوران گروه الومشاوره از تلفن ثابت بدون کد و صفر با شماره زیر تماس بگیرید

9099072958

پاسخگویی از 9 صبح تا 9 شب حتی ایام تعطیل

 
شما می توانید در قسمت دیدگاه سوالات خود را با مشاوران ما درمیان بگذارید … 
منبع: دوستی دختر و پسر از نظر روانشناسی
استرس و اضطراب -تعریف اضطراب وراهکارهای مقابله با آن - علائم افسردگی وراهکارهای مقابله با آن - انواع اختلالات جنسی و درمان - اختلال ملال جنسی به همراه علت هایش - مشاوره ازدواج - خودارضایی و عوارض و پیامدهای آن - سن ازدواج - عزت نفس وخودبینی وراهکارههای تقویت آن - وسواس و راهکارهای مقابله - مشاوره روانشناسی تلفنی - آموزش کنترل خشم در کودکان - تفاوت های مهم زنان و مردان در رابطه جنسیخیال پردازی جنسی چیست؟ - مدیتیشن چیست و فواید آن چگونه است؟ - جذاب ترین رفتارهای جنسی برای مردان و زنان - نقش خانواده در آموزش های صحیح جنسی به کودکان -  پرده بکارت و انواع پرده بکارت - مشاوره جنسی و زناشویی تلفنی - راه های مقابله با بی انگیزگی - مشاوره درمان و ترک خود ارضایی در پسران و دختران - احساس تنهایی و راهکارهای برطرف کردن احساس تنهایی - آیا جراحی زیبایی نشانه ی بیماری است؟ - هیپنوتیزم چیست؟ - قرص های خواب وانواع آن - زود انزالی و روش های درمان آن - انواع روابط جنسی - راهکارهایی برای افزایش توان جنسی مردان - علت اصلی طلاق در بین زوج های ایرانی چیست؟ - آیا طلاق عاطفی درمان دارد؟ چطور همه چیز را از نو بسازیم؟ - بهترین و سریع ترین روش های ترک اعتیاد - روابط زناشویی در دوران نامزدی و عقد - چرا رابطه‌ی جنسی وابستگی می‌آورد؟ - روش ترک اعتیاد با متادون چگونه است ؟ - دلایل و نشانه های خیانت زنان متاهل - معرفی انواع داروهای ترک اعتیاد - انواع قرص های ترک اعتیاد - چگونه نه بگوییم ؟! - علائم و علت های اعتیاد به ماری جوانا - نحوه برخورد با بددهنی و فحاشی در کودکان - نشانه ها و علائم اعتیاد به شیشه چیست؟ - ازدواج موقت خوب است یا بد؟با چه کسانی نباید ازدواج کرد؟ - وسواس فکری و عملی چیست ؟ - درمان دروغگویی در کودکان - انواع کودک آزاری و علل آن - روش های موثردرمان بدبینی و شک را بهتر بشناسید - سکس مقعدی - دلایل گرایش و عوارض رابطه مقعدی - عوارض ؛ فوائد خودارضایی در زنان و دختران - عوامل اصلی ایجاد ترس در کودکان و راهکارهای درمان آن - پورنوگرافی ؛ تاثیرات مثبت و منفی فیلم پورن - دلایل و نشانه های خیانت مردان - حشیش چیست؟ تمام حقایق مهم درباره حشیش را بدانید - عوامل تاثیرگذار بر کاهش عشق و علاقه در روابط زوجین - 



:: برچسب‌ها: دختر و پسر , روابط , دوستی ,
:: بازدید از این مطلب : 28
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 3 آذر 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: