بازار کار رشته مهندسی نساجی – آینده شغلی
نوشته شده توسط : الو مشاور

 

وظایف مهندس نساجی

وظایف مهندسان نساجی با توجه به نوع تخصص شان کمی با هم متفاوت است. ولی به طور کلی وظایف آن ها عبارتند از :

  • بهره ‌برداری و سرپرستی واحد های تولیدی صنایع ریسندگی ، بافندگی ، تریکو بافی ، موکت ، قالی‌بافی و کارخانجات تبدیل الیاف و سنتیک
  • سرپرستی سالن‌ های تولید
  • سرپرستی قسمت‌ های مختلف آزمایشگاه‌ های کارخانه از قبیل آزمایشگاه‌ های کنترل کیفیت و رنگرزی پارچه و الیاف
  • بازدید از سالن های مختلف کارخانه و کنترل کیفیت تولیدات
  • تهیه فرمول رنگ و پیاده کردن آن روی دستگاه طی مراحل مختلف و روی کالای مورد نظر در آزمایشگاه ها
  • حفاظت از تجهیزات ، دستگاه ها و ماشین آلات موجود
  • تطبیق شرایط کیفی و کمی مواد اولیه با محصولات مورد تقاضا و برنامه‌ریزی تولید در صنایع مربوط از نظر کیفی و کمی
  • ساخت قطعات و ماشین‌ آلات نساجی و مدرنیزه کردن ماشین های قدیمی نساجی
 
 

 بازار کار رشته مهندسی نساجی

فارغ التحصیلان پس از گذراندن دوره تحصیلی خود می توانند در حوزه های مختلفی در انواع کارخانجات تولید محصولات نساجی استخدام شوند. از جمله این موقعیت های شغلی و بازار کار رشته مهندسی نساجی می توان موارد زیر را نام برد : مدیر تولید در صنایع مربوطه ، مسئول بازاریابی و فروش محصولات تولیدی ، کارشناس به عنوان کنترل کیفیت محصولات ، استخدام در وزارت صنایع ، مسئول بخش های مختلف از جمله سالن های رنگرزی و بخش های طراحی و دوخت لباس. همچنین مهندسین صنایع می توانند در بخش های تولید محصولات پزشکی ، نظامی ، خودرویی و دارویی حضور فعالی داشته باشند و برای آینده کشور در حوزه مورد نظر مفید واقع شوند. از دیگر زمینه های شغلی مهندسی صنایع می توان به تدریس در دانشگاه ها و همچنین کارآفرینی نیز اشاره کرد.

پیشنهاد میشود این مطلب را هم مطالعه کنید:   وضعیت بازار کار رشته مهندسی برق

معرفی گرایش های رشته مهندسی نساجی

  •   گرایش شیمی نساجی و گرایش علوم الیاف

در این دو گرایش دانشجویان با طرز تهیه الیاف و نحوه استفاده از مواد شیمیایی در صنعت نساجی آشنا می شوند. در واقع مهندسین نساجی در گرایش علوم الیاف با شناخت دقیق مواد شیمیایی و خواص آنان ، به تولید انواع محصولات در زمینه نساجی می پردازند.

  • گرایش تکنولوژی نساجی

 در این گرایش متخصصان سعی دارند با بهره گیری از تکنولوژی روز دنیا در تبدیل الیاف به نخ و تبدیل آن به سایر منسوجات و همچنین تولید انواع محصولات نساجی گامی محکم و موثر در پیشرفت این صنعت داشته باشند. گرایش تکنولوژی نساجی خود دارای دو بخش ریسندگی و بافندگی می باشد که هر کدام تخصص و دانش مختص به خود را می طلبد.

  • گرایش پوشاک

تمایل جامعه به مد و شیک پوشی باعث شده که این گرایش بیش از گرایش های دیگر مورد توجه قرار بگیرد و به همین دلیل این گرایش روز به روز بیشتر به صنعتی شدن نزدیک می شود. از وظایف فارغ التحصیلان این رشته می توان به طراحی و توسعه خط تولید اشاره کرد. متاسفانه به دلیل عدم وجود نیروی کار آمد در این رشته کارخانجات نساجی اقدام به استخدام نیرو از دیگر گرایش ها می کنند ، غافل از این که در این راه فقط طراحی لباس مد نظر نیست بلکه طراحی خط تولید نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است.

یکی از مسائل بسیار مهم در کارخانه های نساجی که به تولید پوشاک می پردازند ، نحوه کار کردن با دستگاه ها و ماشین آلات و همچنین بالانس کردن آن ها می باشد. شایان ذکر است دانش آموختگان این رشته در هنگام طراحی لباس ها باید به سلیقه و فرهنگ جامعه خود نگاه ویژه ای داشته باشند.

  • گرایش ساختارهای نانولیفی

این گرایش شامل آشنایی و کسب دانش در زمینه علم نانو می باشد و متخصصین در آن به بررسی و تحقیق برای استفاده از نانو در صنعت نساجی می پردازند. برای مثال نانو الیاف که از انعطاف و استحکام بیشتری نسبت به الیاف معمولی برخوردار است از جمله دستاورد های این رشته به حساب می آید.

  • گرایش مدیریت تولید

این بخش بیشتر به حوزه های مدیریتی اشاره دارد و شامل پست های مدیریتی و نظارت بر بخش های مختلف کارخانه های نساجی از جمله خط تولید می باشد.

پیشنهاد میشود این مطلب را هم مطالعه کنید:   بازار کار رشته اقتصاد - آینده شغلی

توانمندی و مهارت های مورد نیاز

  • توان تجزیه و تحلیل مناسب
  • دقت زیاد و توجه به جزئیات
  • مهارت مدیریت و سازماندهی
  • توان انجام کار تیمی
  • قوی بودن در دروس ریاضی ، فیزیک ، مکانیک و شیمی 

درآمد مهندس نساجی

در مورد بازار کار رشته مهندس نساجی و کسانی که در بخش های دولتی مشغول به کار می شود ، بایدگفت که مطابق با قانون مدیریت خدمات کشوری حقوق دریافت می کند. در جدیدترین پژوهش صورت گرفته در اواخر سال 1395 توسط تعدادی از متخصصان شغلی کشور ، گروه های مختلف شغلی از نظر درآمدی مورد بررسی قرار گرفته اند.  مطابق با این تحقیق حقوق مهندس نساجی در گروه های مختلف شغلی به طور متوسط بین 3/600/000 تومان تا 4/100/000 تومان می باشد.

البته توجه داشته باشید که این تفاوت درآمد ها به میزان سابقه کاری ، تجربه و تخصص افراد ، حوزه های مختلف کاری ، نوع شرکت ، شهر محل کار و …. بستگی دارد. در بخش خصوصی شرایط حقوقی متفاوت است. میزان تجربه ، تخصص و توانمندی مهندس نساجی و نوع قراردادی که با کارفرمای خود می بندد ، تعیین کننده میزان حقوق و درآمد او می باشد. با توجه به این عوامل مهندسان نساجی در بخش خصوصی درآمد های متفاوتی دارند.

چه دانشگاه هایی رشته مهندسی نساجی را ارائه می دهند؟

دانشگاه

دانشگاه گیلان دانشگاه صنعتی ارومیه دانشگاه صنعتی اصفهان
دانشگاه صنعتی امیرکبیر دانشگاه بناب دانشگاه یزد

در صورت تمایل به آشنایی با بازار کار سایر رشته ها می توانید علاوه بر مطالعه مطالب ما در این خصوص با مشاوران برتر مرکز الو مشاوره در تماس باشید.

پیشنهاد میشود این مطلب را هم مطالعه کنید:   بازار کار رشته میکروبیولوژی - آینده شغلی
بازار کار رشته مهندسی مکانیک
بازار کار رشته مهندسی انرژی
بازار کار رشته مهندسی هوافضا
بازار کار رشته مهندسی عمران

 

در صورتی که در حین و یا پس از مطالعه مطلب زیر در خصوص

"بازار کار رشته مهندسی نساجی - آینده شغلی"

نیاز به مشاوره و کسب اطلاعات بیشتری در این زمینه یا موضوعات دیگر دارید، میتوانید با مرکز الومشاوره تماس بگیرید. تا سوالات و ابهامات شما به طور کامل برطرف شوند

9092305395

تماس فقط از تلفن ثابت بدون کد و صفر

مشاورین متخصص ما همه روزه (حتی جمعه و ایام تعطیل) از ساعت 9 صبح الی 12 شب آماده پاسخگویی به تمامی سوالات شما میباشند

 

شما می توانید در قسمت دیدگاه سوالات خود را با مشاوران ما درمیان بگذارید … 

 

منبع:بازار کار رشته مهندسی نساجی – آینده شغلی

بازار کار مهندسی معدن - بازار کار رشته بیو تکنولوژی بازار کار رشته مهندسی شیمی - بازار کار رشته اتاق عمل - آینده شغلی و بازار کار رشته مهندسی کامپیوتر - بازار کار رشته معماری - وضعیت بازار کار رشته حقوقآینده شغلی و بازار کار رشته روانشناسی -  وضعیت بازار کار رشته حقوق - آینده شغلی و بازار کار رشته روانشناسی - آینده شغلی و بازار کار رشته مهندسی پزشکی - وضعیت بازار کار رشته مهندسی برق - آینده شغلی و بازار کار رشته داروسازی - آینده شغلی و بازار کار رشته پرستاری - آینده شغلی و بازار کار رشته مدیریت - وضعیت بازار کار رشته حسابداری - وضعیت بازار کار رشته دامپزشکی آینده شغلی و بازار کار رشته آموزش ابتدایی -بازار کار رشته مامایی – آینده شغلی - بازار کار رشته دندانپزشکی – آینده شغلی - وضعیت بازار کار رشته مهندسی صنایع - آینده شغلی و بازار کار رشته رادیولوژی - آینده شغلی و بازار کار رشته بینایی سنجی - بازار کار رشته مهندسی نقشه برداری بازار کار رشته گرافیک - بازار کار رشته زبان و ادبیات فارسی - بازار کار رشته فیزیک - بازار کار رشته فلسفه -  بازار کار رشته علوم تربیتی – آینده شغلی-بازار کار رشته مهندسی نساجی – آینده شغلی-بازار کار رشته آموزش ریاضی-بازار کار رشته مهندس کشاورزی – آینده شغلی-بازار کار رشته بیوتکنولوژی-بازار کار رشته زبان و ادبیات فارسی-




:: برچسب‌ها: بازار کار , آینده شغلی , رشته مهندسی نساجی , ,
:: بازدید از این مطلب : 67
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 10 دی 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: