بازار کار رشته مهندسی نقشه برداری
نوشته شده توسط : الو مشاور

 

گرایش های رشته مهندسی نقشه برداری

فتوگرامتری:

فتوگرامتری به دانش تهیه اطلاعات سه بعدی از اجسام ، شهر ها و غیره اطلاق می شود. در واقع به دانشجویان می‌آموزد که چگونه با استفاده از چند تصویر که با دوربین‌ های عکاسی مثل دوربین‌ های موبایل اخذ شده‌اند به اطلاعات سه بعدی دست پیدا کنند. در گرایش فتوگرامتری دانشجویان می‌ توانند اسکنر های سه بعدی اپتیکی بسازند و با داده‌ های عظیم لیزر اسکن‌ های زمینی و یا هوایی کار کنند. عموما در فتوگرامتری محدودیت خاصی برای اسکن و اندازه‌گیری اجسام وجود ندارد و تقریبا هر جسمی که چشم قادر به دیدن آن باشد را می‌توان در شرایطی خاص اسکن کرد.

سیستم اطلاعات مکانی:

 پر طرفدارترین گرایش مهندسی نقشه برداری که احتمالا به خاطر موقعیت‌ های شغلی فراوان این محبوبیت را به دست آورده ، سیستم اطلاعات مکانی است که بین مهندسین نقشه برداری با عنوان GIS شناخته می‌شود. دانشجویان در این گرایش عموما دروسی مرتبط به پایگاه داده و سیستم‌ های اطلاعاتی را آموزش می‌بینند و سر و کار زیادی با برنامه ‌نویسی و کامپیوتر خواهند داشت.

پیشنهاد میشود این مطلب را هم مطالعه کنید:   بازار کار رشته مهندس کشاورزی - آینده شغلی

ژئودزی:

  دشوارترین گرایش‌ رشته مهندسی نقشه برداری ژئودزی است. ژئودزی علم اندازه‌گیری و نمایش سطح زمین است ، وبه بررسی حرکات زمین ، جاذبه آن و نحوه تاثیر این موارد بر تغییر شکل پوسته زمین می‌پردازد. فارغ التحصیلان گرایش ژئودزی می‌توانند برای ماهواره‌ ها مدار گردش دور زمین طراحی کنند. تغییر شکل و جابجایی سازه‌ های بزرگ مثل سد ها و برج‌ ها را اندازه‌گیری و بررسی کنند.

سنجش از دور :

ماهیت این رشته تقریبا با فتوگرامتری یکسان است ، با این تفاوت که در تصاویر فتوگرامتری سه طیف (قرمز ، سبز و آبی) توسط دوربین ثبت می‌شوند و همچنین فاصله دوربین تا زمین بیش از چند کیلومتر نیست. ولی در سنجش از دور تمامی طول موج‌ ها امکان ثبت توسط دوربین‌ های مخصوص را دارند و فاصله سنجنده از زمین هم بالای چند صد کیلومتر است. کاربرد های این گرایش در پایش جنگل‌ ها و مراتع در برابر آتش‌سوزی ، بررسی آفت‌ ها در زمین‌ های کشاورزی ، محاسبه فرونشست و میزان تغییرات ارتفاعی زمین و مواردی دیگر از این دست است.

 
 

بازار کار رشته مهندسی نقشه برداری

مهندسین نقشه بردار از مهم‌ ترین اعضای کارگاه ‌های عملیات‌ های عمرانی مثل راهسازی ، خطوط انتقال نیرو ، ساختمان‌سازی ، سدسازی و غیره هستند. اولین کسانی که پا به محل پروژه می‌گذارند و آخرین افرادی که محل پروژه را پس از اتمام آن ترک می‌کنند ، مهندسین نقشه بردار هستند. به طور کلی اکثر پروژه‌ های عمرانی بدون حضور مهندسین نقشه بردار متوقف خواهند شد . بنابراین می توان گفت بازار کار رشته مهندسی نقشه برداری برای فارغ التحصیلان آن بسیار مناسب است. از جمله فرصت‌ های شغلی که یک فارغ التحصیل مهندسی نقشه برداری می‌تواند در آن‌ها مشغول به کار شود ، می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • کارگاه‌ های عمرانی مثل راه‌سازی ، خطوط انتقال آب و گاز و غیره
  • ارگان‌های دولتی مثل ثبت اسناد ، بنیاد مسکن ، شهرداری و غیره
  • شرکت‌ های مهندسی نقشه ‌برداری فعال در زمینه ‌های نقشه‌ برداری ، فتوگرامتری ، سنجش از دور و ژئودزی
  • کارشناسی رسمی دادگستری نقشه برداری
  • نظام مهندسی نقشه برداری
  • نقشه برداری شخصی املاک و زمین‌ های افراد عادی
  • کارگاه‌ های ساختمانی بزرگ
  • پایش گودبرداری‌ های عظیم
  • فعالیت در زمینه‌ های نظامی مثل فتوگرامتری ، پهپاد و سنجش از دور ماهواره‌ ای
پیشنهاد میشود این مطلب را هم مطالعه کنید:   بازار کار رشته دندانپزشکی - آینده شغلی

 

 
 

رشته مهندسی نقشه برداری مناسب چه کسانی است ؟

 داوطلبان ورود به این رشته می بایست علاقه کافی به دروس هندسه ، مثلثات ، فیزیک ، آمار و احتمالات دبیرستان داشته باشند. پایه و اساس این رشته مباحث تئوریک ریاضی و هندسی است ، تا جایی که رشته مهندسی نقشه برداری به مهندسی هندسه نیز شهرت دارد. افرادی که توانایی تحلیل چند معیاره و درک نسبتا عمیقی از مباحث فیزیکی مذکور دارند و بتوانند با استفاده از ابزار هایی که علم ریاضیات در اختیارشان می گذارد مسائل فیزیکی دنیای واقعی را بررسی و تحلیل کنند.

البته واضح است که این توانایی ها طی دوران تحصیل دانشگاهی در افراد ایجاد می شود و اگر فردی علاقه کافی در مباحث مذکور را در خود می بیند یقینا با تلاش و پشتکار می توانند استعداد و علاقه خود را در محیط دانشگاه به شکوفایی برساند. دانشجویان این رشته می بایست درک و علاقه کافی به تفکر الگوریتمیک و زبان های برنامه نویسی داشته باشند. همچنین در بعضی زمینه های کاری آن داوطلبان باید علاقه مندی و آمادگی جسمانی لازم برای کار در محیط های بیرون از شهر و زمین های در حال ساخت داشته باشند .

 
 

امکان ادامه تحصیل در رشته مهندسی نقشه برداری در داخل ایران چگونه است؟

این رشته در داخل ایران در چند دانشگاه معتبر دولتی ارائه می‌شود. دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی و دانشگاه تهران ، مهم‌ترین دانشگاه‌ هایی هستند که رشته مهندسی نقشه برداری را به دانشجویان علاقه‌ مند ارائه می‌دهند. این دو دانشگاه هر ۴ گرایش مهندسی نقشه برداری را تا دوره دکتری به دانشجویان ارائه می‌کنند. علاوه بر این دانشگاه‌ ها ، چندین دانشگاه دولتی ، آزاد و غیر دولتی نیز در سطح کشور وجود دارند که مهندسی نقشه برداری در آن‌ ها تدریس می‌شود ، ولی اکثر این دانشگاه‌ ها رشته مذکور را تا دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد ارائه می‌کنند. و چنانچه قصد خواندن این رشته در سطح دکتری را داشته باشید ، باید حتما در دانشگاه تهران و یا خواجه نصیر پذیرفته شوید.

پیشنهاد میشود این مطلب را هم مطالعه کنید:   بازار کار رشته شنوایی سنجی - آینده شغلی

این حرفه سختی های زیادی دارد و مهارت منحصر به فردی هم می خواهد ! لیکن در آمد های مهندسان این رشته بین ۳ تا ۷ میلیون گزارش شده است. که بسته به نوع شرکت و نوع پروژه این رقم متفاوت خواهد بود در صورت تمایل می توانید علاوه بر تماس با مرکز الو مشاوره مطالب دیگر ما را نیز مطالعه نمایید:

بازار کار رشته مهندسی عمران
بازار کار رشته مهندسی انرژی
بازار کار رشته مهندسی صنایع
بازار کار رشتع مهندسی مکانیک

 

در صورتی که در حین و یا پس از مطالعه مطلب زیر در خصوص

"بازار کار رشته مهندسی نقشه برداری"

نیاز به مشاوره و کسب اطلاعات بیشتری در این زمینه یا موضوعات دیگر دارید، میتوانید با مرکز الومشاوره تماس بگیرید. تا سوالات و ابهامات شما به طور کامل برطرف شوند

۹۰۹۲۳۰۵۳۹۵

تماس فقط از تلفن ثابت بدون کد و صفر

مشاورین متخصص ما همه روزه (حتی جمعه و ایام تعطیل) از ساعت ۹ صبح الی ۱۲ شب آماده پاسخگویی به تمامی سوالات شما میباشند

شما می توانید در قسمت دیدگاه سوالات خود را با مشاوران ما درمیان بگذارید … 

 

منبع:بازار کار رشته مهندسی نقشه برداری


بازار کار مهندسی معدن - بازار کار رشته بیو تکنولوژی بازار کار رشته مهندسی شیمی - بازار کار رشته اتاق عمل - آینده شغلی و بازار کار رشته مهندسی کامپیوتر - بازار کار رشته معماری - وضعیت بازار کار رشته حقوقآینده شغلی و بازار کار رشته روانشناسی -  وضعیت بازار کار رشته حقوق - آینده شغلی و بازار کار رشته روانشناسی - آینده شغلی و بازار کار رشته مهندسی پزشکی - وضعیت بازار کار رشته مهندسی برق - آینده شغلی و بازار کار رشته داروسازی - آینده شغلی و بازار کار رشته پرستاری - آینده شغلی و بازار کار رشته مدیریت - وضعیت بازار کار رشته حسابداری - وضعیت بازار کار رشته دامپزشکی آینده شغلی و بازار کار رشته آموزش ابتدایی -بازار کار رشته مامایی – آینده شغلی - بازار کار رشته دندانپزشکی – آینده شغلی - وضعیت بازار کار رشته مهندسی صنایع - آینده شغلی و بازار کار رشته رادیولوژی - آینده شغلی و بازار کار رشته بینایی سنجی - بازار کار رشته مهندسی نقشه برداری بازار کار رشته گرافیک - بازار کار رشته زبان و ادبیات فارسی - بازار کار رشته فیزیک - بازار کار رشته فلسفه -  بازار کار رشته علوم تربیتی – آینده شغلی-بازار کار رشته مهندسی نساجی – آینده شغلی-بازار کار رشته آموزش ریاضی-بازار کار رشته مهندس کشاورزی – آینده شغلی-بازار کار رشته بیوتکنولوژی-بازار کار رشته زبان و ادبیات فارسی-

 



:: برچسب‌ها: بازار کار , آینده شغلی , رشته مهندسی نقشه برداری , ,
:: بازدید از این مطلب : 63
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 11 دی 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: