بازار کار رشته علوم تربیتی – آینده شغلی
نوشته شده توسط : الو مشاور

توانایی های لازم کارشناس علوم تربیتی

تکنولوژی آموزشی یک نوع فرآیند کیفی است یعنی به یادگیری تک تک انسان‌ها توجه دارد. به همین دلیل همانطور که پیش تر نیز اشاره کرده ایم دانشجوی این رشته باید نوع‌دوست ، انسان‌دوست ، علاقه‌مند به دانش‌آموزان و در عمل صادق باشد. همچنین لازم است از نظر هوشی ، توانایی فوق‌العاده‌ای داشته و دید هنری نیز داشته باشد. در حال حاضر نیز می‌بینیم که دانشجویان توانمند این رشته گاه با وسایل بسیار ابتدایی ، وسایل جدید و جالبی خلق می‌کنند.

در حال حاضر تفکر تکنولوژی آموزشی در آموزش و پرورش جا نیفتاده است و فارغ‌التحصیلان این رشته نباید انتظار داشته باشند که بتوانند آموخته‌های خود را خیلی راحت و بدون هیچ مقاومتی در محیط آموزشی پیاده کنند. فلسفه، جامعه‌شناسی ، ‌ریاضیات ، آمار، اقتصاد و زبان انگلیسی در این رشته کاربرد و اهمیت بسیاری دارد. دانشجوی این رشته باید نسبت به محیط‌ های آموزشی جامعه خود ، دید عمیقی داشته باشد و روش‌ آموزش کشور خود را بداند تا ظرافت‌های رفتاری دانش‌آموزان را درک کند و در نهایت به تشریح و تشکیل یک برنامه‌ریزی آموزشی صحیح بپردازد.

 
 

وضعیت بازار کار گرایش های رشته علوم تربیتی

  • گرایش آموزش و پرورش پیش دبستانی و دبستانی: مدرسه بعد از خانواده یکی از ارگانهایی مهم جوامع است که به تربیت و آموزش دانش آموزان می پردازد. سال های اولیه ی تحصیل ، از سال های حساس تربیتی است که معلمی کاربلد که با مراحل رشد و نیازهای این دوره ی کودکان آشنایی داشته باشد می تواند روند تحصیلی و تربیتی دانش آموزان و فرزندان این ملت را به سمت پیشرفت سوق دهد. فارغ التحصیلان پس از اتمام تحصیلات خود می توانند به عنوان مربی دوره های پیش دبستانی ، مدیریت مدارس ابتدائی ، آموزگار مدارس ابتدائی ، مربی کاروزی دانشجویان تربیت معلم ،  کارشناس کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ، کارشناس آموزش و برنامه ریزی سازمان بهزیستی ، تدریس در مدارس کودکان استثنائی و … مشغول به فعالیت شوید.
  • گرایش تکنولوژی آموزشی: چنانچه شما عزیزان یک روحیه ی نوع دوست و علاقه مند به کودک و دانش آموز را دارید و همچنین شخصی هستید که در یادگیری کنجکاوانه عمل می نمایید می توانید گرایش تکنولوژی آموزشی را انتخاب نمایید. برای موفقیت در این رشته دانشجو هر مقدار خلاقانه و با دیدی هنری عمل نموده بیشتر می تواند موفقیت را لمس نماید. دانشجویان این گرایش پس از فارغ التحصیلی جذب مدارس غیرانتفاعی شده و یا به سمت فعالیت در وزارت ارشاد یا کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان رو می اورند .
  • گرایش مدیریت و برنامه ریزی: چنانچه شما از آن دست افرادی هستید که به دروس فلسفه ، جامعه شناسی ، ریاضیات ، زبان انگلیسی و اقتصاد علاقه مندید و همچنین اگر از بررسی رفتارهای دانش آموزان و انجام کارهای آموزشی و برنامه ریزی های آن لذت می برید می توانید گرایش مدیریت و برنامه ریزی را انتخاب نمایید. فارغ التحصیلان می توانند جذب آموزش و پرورش  و یا در سازمان‌های دولتی از جمله سازمان‌های مدیریت و برنامه‌ریزی و برنامه‌ و بودجه فعالیت نمایند همچنین امکان تاسیس آموزشکده های درسی نیز برای کارشناسان این رشته وجود دارد. گرایش مدیریت و برنامه ریزی در کشور در حال توسعه ای مانند کشور ما که به برنامه ریزی های آموزشی نیازمند است بسیار بازار کار مناسبی دارد و فارغ التحصیلان این گرایش می تواند با بالا بردن توانایی ها و قابلیت های خود شغل مناسبی بیابند.
  • گرایش کودکان و دانش آموزان استثنایی: کودکان و دانش آموزان استثنایی زیادی در تمامی دنیا وجود دارند که گاهی مورد غفلت قرار گرفته و رفتارهای نامناسبی با آنان می گردد. که می بایست در راه آموزش و رفاه آنان کوشید و بخش عمده ای از این کار برعهده دولت می باشد. در راستای همین هدف گرایشی به رشته علوم تربیتی افزوده شده است با عنوان کودکان و دانش آموزان استثنایی. این کودکان به ۵ گروه عقب مانده ذهنی و معلول جسمی ، ناشنوا ، نیمه شنوا، نابینا و نیمه بینا و تیزهوش تقسیم می گردند. هر کدام از این گروه ها شرایط خاصی برای آموزش دارند و نمی توان از یک روش برای تعلیم آنان استفاده نمود. فراهم کردن این امکانات و فرصت های آموزشی برای این کودکان بر عهده ی فارغ التحصیلان این گرایش می باشد. دانشجویان این گرایش پس از اتمام تحصیلات خود می توانند در مدارس دانش‌آموزان استثنایی ، مراکز نگهداری کودکان عقب‌مانده ذهنی به عنوان مربی فعالیت نمایند و یا می توانند استخدام وزارت آموزش و پرورش و یا سازمان بهزیستی برای تشخیص کودکان عقب مانده ذهنی گردند.
پیشنهاد میشود این مطلب را هم مطالعه کنید:   وضعیت بازار کار رشته دامپزشکی

تفاوت علوم تربیتی و تربیت معلم در چیست؟

علوم تربیتی یک رشته ی تحصیلی است اما تربیت معلم رشته نیست ، یک گرایش شغلی است که رشته های تحصیلی مختلفی را نیز در بر دارد. در مراکز تربیت معلم ، فرد را برای معلم شدن آماده می کنند آن هم با شرایط و ضوابط خاص. این مراکز در زمینه ی جذب و گزینش و آموزش فعالیت می کند. لیکن می توان گفت رشته ی علوم تربیتی بسته به نوع گرایش این رشته ابزاری است به منظور رسیدن به اهداف آموزش و پرورش و مراکز تربیت معلم.

 

 
 

وضعیت ادامه تحصیل رشته علوم تربیتی

امکان ادامه تحصیل در رشته علوم تربیتی همانند بسیاری از رشته های دانشگاهی موجود در کشور ، وجود خواهد داشت. و داوطلبان می توانند در رشته و گرایش هاش عنوان شده در جداول زیر ادامه تحصیل دهند:

گرایش های مقطع ارشد رشته علوم تربیتی

برنامه ریزی آموزشی آموزش و پرورش تطبیقی برنامه ریزی درسی
تحقیقات آموزشی آموزش و پرورش استثنایی روانشناسی تربیتی
آموزش بزرگسالان مشاوره و راهنمایی آموزش و بهسازی منابع انسانی
تاریخ و فلسفه تعلیم و تربیت  تکنولوژی آموزشی مدیریت و برنامه ریزی آموزش عالی
سنجش و اندازه گیری در آموزش و پرورش

 

گرایش های مقطع دکتری رشته علوم تربیتی

تاریخ و فلسفه تعلیم و تربیت برنامه ریزی درسی روانشناسی تربیتی
سنجش آموزش برنامه ریزی توسعه آموزش عالی مدیریت آموزش عالی
اقتصاد آموزش عالی برنامه ریزی درسی در آموزش عالی برنامه ریزی آموزش از راه دور

ر صورت تمایل می توانید برای آگاهی از بازار کار دیگر رشته های گروه علوم انسانی از جمله  آینده شغلی و بازار کار رشته روانشناسی ، وضعیت بازار کار رشته حقوق  و … بر روی لینک مورد نظر خود کلیک کنید و یا با مشاوران متخصص مرکز مشاوره تحصیلی الو مشاوره تماس بگیرید.

پیشنهاد میشود این مطلب را هم مطالعه کنید:   بازار کار رشته مامایی - آینده شغلی

 

در صورتی که در حین و یا پس از مطالعه مطلب زیر در خصوص

" بازار کار رشته علوم تربیتی - آینده شغلی "

نیاز به مشاوره و کسب اطلاعات بیشتری در این زمینه یا موضوعات دیگر دارید، میتوانید با مرکز الومشاوره تماس بگیرید. تا سوالات و ابهامات شما به طور کامل برطرف شوند

۹۰۹۲۳۰۵۳۹۵

تماس فقط از تلفن ثابت بدون کد و صفر

مشاورین متخصص ما همه روزه (حتی جمعه و ایام تعطیل) از ساعت ۹ صبح الی ۱۲ شب آماده پاسخگویی به تمامی سوالات شما میباشند

شما می توانید در قسمت دیدگاه سوالات خود را با مشاوران ما درمیان بگذارید … 

 

منبع:بازار کار رشته علوم تربیتی – آینده شغلی


بازار کار مهندسی معدن - بازار کار رشته بیو تکنولوژی بازار کار رشته مهندسی شیمی - بازار کار رشته اتاق عمل - آینده شغلی و بازار کار رشته مهندسی کامپیوتر - بازار کار رشته معماری - وضعیت بازار کار رشته حقوقآینده شغلی و بازار کار رشته روانشناسی -  وضعیت بازار کار رشته حقوق - آینده شغلی و بازار کار رشته روانشناسی - آینده شغلی و بازار کار رشته مهندسی پزشکی - وضعیت بازار کار رشته مهندسی برق - آینده شغلی و بازار کار رشته داروسازی - آینده شغلی و بازار کار رشته پرستاری - آینده شغلی و بازار کار رشته مدیریت - وضعیت بازار کار رشته حسابداری - وضعیت بازار کار رشته دامپزشکی آینده شغلی و بازار کار رشته آموزش ابتدایی -بازار کار رشته مامایی – آینده شغلی - بازار کار رشته دندانپزشکی – آینده شغلی - وضعیت بازار کار رشته مهندسی صنایع - آینده شغلی و بازار کار رشته رادیولوژی - آینده شغلی و بازار کار رشته بینایی سنجی - بازار کار رشته مهندسی نقشه برداری بازار کار رشته گرافیک - بازار کار رشته زبان و ادبیات فارسی - بازار کار رشته فیزیک - بازار کار رشته فلسفه -  بازار کار رشته علوم تربیتی – آینده شغلی-بازار کار رشته مهندسی نساجی – آینده شغلی-بازار کار رشته آموزش ریاضی-بازار کار رشته مهندس کشاورزی – آینده شغلی-بازار کار رشته بیوتکنولوژی-بازار کار رشته زبان و ادبیات فارسی-




:: برچسب‌ها: بازار کار , آینده شغلی , رشته علوم تربیتی , ,
:: بازدید از این مطلب : 64
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 11 دی 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: