شکست عشقی چیست؟
نوشته شده توسط : الو مشاور
 

شکست عشقی چیست؟

همانطور که در مقدمه این مطلب به آن اشره نموده ایم ، شکست عشقی معمولا با به هم خوردن ارتباط عاطفی به وجود می‌آید. هرچقدر که این اتفاق ناگهانی‌تر و غیرمنتظره تر رخ دهد تبعات عاطفی سنگین‌تری نیز برای فرد به همراه خواهد داشت. هم‌چنین میزان دلبستگی و وابستگی بین طرفین نیز در این مسئله نقش مهمی ایفا می‌کند. کسی که طی سال‌ها احساسات و هیجانات عاطفی قوی را نسبت به دیگری تجربه کرده هنگام از دست رفتن رابطه با بحران‌های روحی بیشتری مواجه خواهد شد. در این زمان انتقام گرفتن یکی از اولین راه هایی است که فرد برای خالی کردن خشم و غم خود به کار می برد.

 
 

آیا هر دو طرف به یک اندازه آسیب می‌بینند؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که این مسئله به ویژگی‌های شخصیتی افراد درگیر در رابطه عاطفی بستگی دارد. هرچقدر میزان آسیب‌پذیری روانی و شخصیتی فرد بیشتر باشد در جریان ارتباطات عاطفی آسیب بیشتری خواهد دید. تست‌های شخصیت در این زمینه می‌توانند اطلاعات خوبی به شما ارائه کنند و خودشناسی تان را بالا ببرند.

پیشنهاد میشود این مطلب را هم مطالعه کنید:   مهارت های زندگی ؛ انواع و اهمیت آن

شکست عشقی در افراد تا حد زیادی در گرو سبک دلبستگی آن‌ها و نوع کنترل روابطشان نیز است. سبک دلبستگی هر فرد بر اساس ارتباطات اولیه‌اش با مادر در دوران ابتدایی کودکی شکل می‌گیرد. البته سبک دلبستگی می‌تواند تحت تاثیر تجربیات مختلف زندگی دستخوش تغییرات نیز می شود.

 
 

جنون عشق چیست؟

انتقام جویی عاشقانه نوعی از جنون آنی در بشر است که عقل عاشق بنا بر زمینه‌های قبلی برای لحظه‌ای زایل شده و به بروز رفتارهای بی‌رحمانه و شومی منجر می‌شود که آسیب بر جسم و روان دیگری ، کمترین پیامد مخرب آن خواهد بود. در بیشتر موارد ، موضوع یک رابطه عشقی یک‌طرفه است ، اگر چه گاهی نیز انصراف یکی از طرفین از ادامه رابطه دوستی یا نامزدی باعث می‌شود فرد انصراف‌دهنده مورد غضب و انتقام‌جویی ناجوانمردانه طرف مقابل قرار گیرد.

 

یک رابطه شکست خورده ، یک شکست شخصی نیست!

زمانی که نوبت به شکست عشقی می‌رسد ، همه ما تصور می‌کنیم آن کسی که در این میان از پا درمی‌آید ، فرد ضعیف است ، به این دلیل که افراد قوی می‌دانند چگونه از خودشان محافظت کنند. اما باید گفت که غالبا عکس این مورد رخ می­‌دهد ، اغلب آن طرف قوی است که قطعا به‌وسیله­‌ ضربات پی در پی عشق و شکست عشقی از بین می‌رود ، زیرا آن‌ها کسانی هستند که مایل به قبول خطر آسیب در وهله­‌ اول نمی‌­باشند. شکست عشق ، شکست‌ زندگی نیست. وقتی که عشق به فرجام بدی منتهی می‌­گردد و به شکست عشقی منجر می‌گردد ، ما باید به خودمان یک استراحت کوتاه بدهیم. ما باید به خودمان اجازه­‌ شکست خوردن بدهیم ، حتی باید آن را به شکلی پرشکوه انجام دهیم. بعضی اوقات بزرگ‌ترین شکست ما منجر به بزرگ‌ترین موفقیت­‌های ما می‌شود.

هیچ راهی برای عشق بدون اینکه خود را در معرض خطر رنج قرار دهیم ، وجود ندارد ، چون هیچ راهی برای تبدیل شور و شوق به چیزی امن و کنترل‌شده وجود ندارد. اما این یک مصیبت نیست. این امر در چشم یک طراح بزرگ ، یک عیب تراژیک محسوب نمی­‌گردد. چنانچه درد و رنج مربوط به گذشته در درون آن‌ها مورد رسیدگی و پرداختن قرار نگرفته و بدون یک راه نجات آسان و ملایم رها شده باشد، ممکن است بعضی چیزها مشکل‌ساز شوند. درد و رنج ­های مخفی نگه داشته و حل و فصل نشده ، می‌توانند باعث ایجاد زمین‌لرزه‌های احساسی شوند که پایه‌های عشق جدید را بی‌ثبات و منجر به شکست عشقی می‌شوند. اما اگر این درد و رنج به اندیشمندی و دلسوزی تبدیل شده ‌باشد ، این امر در پایان می‌تواند یک رابطه‌ جدید را تقویت کرده و رشته‌های خرد و دانایی را به آن اضافه کند.

 
 

دلایل اصلی شکست عشقی چیست؟

عدم تعهد در دوستی ها

معمولا تعهد در رابطه دوستی نقش کمرنگی دارد. دختران و پسران زیادی با دانستن این موضوع وارد رابطه دوستی می شوند اما علاقه و صمیمیت طرفین سبب شکل خفیفی از تعهد نسبت به یکدیگر ایجاد می کند و وقتی این تعهد از طرف یکی از آن ها زیر سوال می رود ، عواطف فرد مقابل جریحه دار می شود و او حس یک قربانی را می یابد بنابراین بیش از هر فرد متعهدی به این مساله واکنش منفی نشان می دهد.

پیشنهاد میشود این مطلب را هم مطالعه کنید:   علائم و دلایل اصلی کمبود اعتماد به نفس

ناتوانی در نه گفتن و یا نه شنیندن!

یکی از لازمه های زندگی بشر که بسیاری از ما فاقد آنیم قدرت نه گفتن است . بسیاری از ما کلمات را به درستی در صحبت کردنمان به کار نمی بریم و مبهم سخن می گوییم. به عبارتی دیگر از دلایل زیادی که باعث می شود در بیان کلمه “نه” ناتوان باشیم احساس نیاز در یاری رساندن به دیگران ، جلب رضایت اطرافیان ، سازگاری ، ترس از هتک حرمت ، ترس از دعوا و درگیری ، ترس از دست رفتن فرصت ، نگرانی از خراب شدن پل های پشت سر و... است.

عشق یک طرفه!

عشق یک طرفه ارزشی ندارد و ارزشمندی عشق به دو طرفه شدن آن است و اگر عشق دو طرفه نشود بهتر است فراموش گردد. فراموشی عشق یک طرفه به معنای عدم وفاداری یا سستی در عشق نیست. باید بدانید معشوق اول برتری به معشوق دوم ندارد ، و عشقی عالی است که بتوانید با او مفهوم عشق متقابل را درک کنید.

قضاوت نادرست!

اگر در عشقتان شکست خورده اید تنها با دلایل متعدد ، معشوقتان را متهم به بر هم خوردن رابطه تان و قضاوت نادرست ندانید ، و به خود دروغ نگویید بهتر است در خلوتی بنشینید و فکر کنید که کدام ویژگی شخصیتی و اخلاقی تان سبب جدایی و شکست عاطفی شما شده است؟ تلاشتان برای ادامه دادن این رابطه چقدر بوده است؟ چه روش های مساعد یا نامساعدی به کار گرفته اید؟ دلیلتان برای برقراری دوباره رابطه چیست؟ و… به این پرسش ها با صداقت پاسخ دهید و جرات مواجهه با این موضوع را داشته باشید.

 
 

اثرات منفی شکست عشقی بر روی افراد

  • بدبینی
  • احساس سرخوردگی و تحقیر
  • بی خواب
  • ناامیدی نسبت به آینده
  • نداشتن انگیزه
  • افکار خودکشی و حتی در موارد شدید اقدام به خودکشی
  • احساس گناه
  • احساس درماندگی
  • کم شدن میل جنسی
  • بی حوصلگی و خستگی
  • بی قراری
  • از دست دادن تمرکز
  •  گوشه گیری ، انزوا و تنهایی
  • افسردگی
  • احساس پوچی و خشم
  • افزایش یا کاهش اشتها
پیشنهاد میشود این مطلب را هم مطالعه کنید:   مدیتیشن چیست و فواید آن چگونه است؟

بعد از شکست عشقی چه کنیم؟

  • منطقی فکر کنید.
  • با افکار منفی خود مبارزه کنید.
  • افسردگی خود را مدیریت کنید.
  • فکر انتقام را از سر خود بیرون کنید.
  • غرور طرف مقابل را جریحه دار نکنید.
  • صحبت های او را بشنوید و با لحنی تند و شتاب زده پاسخگوی پرسش هایش نباشید.
  • به هیچ عنوان یکدیگر را تحقیر و سرزنش نکنید.
  • در صورت لزوم به یک مشاور مراجعه نمایید.

همانطور که می دانید ناتوانی در کنترل هیجان در بسیاری از مواقع به افسردگی می‌انجامد. حتی گاهی ممکن است فرد به سمت مصرف مواد و اعتیاد به مواد مخدر پیش برود ، این مسیر نه تنها از مشکلات او نمی‌کاهد بلکه معضلات و گرفتاری‌های اعتیاد را نیز به آن ها اضافه خواهد کرد. این در حالی است که امروزه روش‌های بسیار نوین و کارآمدی برای کنترل هیجانات منفی به کار می‌رود که به افراد کمک می‌کند از پس مشکلات و بحران‌های زندگی خود با سهولت بیشتری برآیند.

همه افرادی که به دلایل مختلف دچار شکست عشقی شده و در بحران به سر می برند می توانند در صورت لزوم با مشاوران مجرب مرکز روانشناسی الو مشاوره تماس گرفته تا با مشکلات روحی خود به بهترین شکل ممکن مبارزه نمایند. همچنین در صورت علاقه می توانید علاوه بر مطالعه کامل مطلب “شکست عشقی چیست؟” ، سایر مطالب روانشناسی ما را نیز برای کسب اطلاعات بیشتر مطالعه نمایید:

دوستی دختر و پسر از نظر روانشناسی
رابطه جنسی در اوایل دوستی دختر و پسر
روابط زناشویی در دوران نامزدی و عقد
چگونه آرامش داشته باشیم؟

 

 

در صورتی که در حین و یا پس از مطالعه مطلب زیر در خصوص

"شکست عشقی چیست؟"

نیاز به مشاوره و کسب اطلاعات بیشتری در این زمینه یا موضوعات دیگر دارید، میتوانید با مرکز الومشاوره تماس بگیرید. تا سوالات و ابهامات شما به طور کامل برطرف شوند

۹۰۹۹۰۷۲۹۵۸

تماس فقط از تلفن ثابت بدون کد و صفر

مشاورین متخصص ما همه روزه (حتی جمعه و ایام تعطیل) از ساعت ۹ صبح الی ۱۲ شب آماده پاسخگویی به تمامی سوالات شما میباشند

شما می توانید در قسمت دیدگاه سوالات خود را با مشاوران ما درمیان بگذارید … 

 

منبع:شکست عشقی چیست؟

استرس و اضطراب - تعریف اضطراب وراهکارهای مقابله با آن - علائم افسردگی وراهکارهای مقابله با آن - عزت نفس وخودبینی وراهکارههای تقویت آن - وسواس و راهکارهای مقابله - مشاوره روانشناسی تلفنی - مدیتیشن چیست و فواید آن چگونه است؟  - راه های مقابله با بی انگیزگی- احساس تنهایی و راهکارهای برطرف کردن احساس تنهایی - آیا جراحی زیبایی نشانه ی بیماری است؟ هیپنوتیزم چیست؟ - قرص های خواب وانواع آن -  چگونه نه بگوییم ؟! -  وسواس فکری و عملی چیست ؟ روش های موثردرمان بدبینی و شک را بهتر بشناسید - دوستی دختر و پسر از نظر روانشناسی--علت استرس چیست؟-شکست عشقی چیست؟-آموزش بهترین روش های مدیتیشن | چگونه مدیتیشن کنیم-۱۰ راه کنترل عصبانیت و خشم در کمترین زمان-




:: برچسب‌ها: شکست عشقی , رابطه دختر و پسری , مهارت های زندگی , ,
:: بازدید از این مطلب : 81
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 29 دی 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: