بی اشتهایی در بارداری
نوشته شده توسط : الو مشاور

چرا اشتها در دوران بارداری تغییر می کند؟

تغییر در اشتها در دوران بارداری طبیعی است. اشتها در آن دوران گاهی افزایش و یا حتی کاهش می یابد. بیشتر مواقع که زنان باردار اشتهای زیادی پیدا می کنند ، به دلیل افزایش نیاز بدن به منابع برای حفظ جنین و تسهیل رشد جنین است. در زمان کمبود منابع ، جنین برای به دست آوردن مواد مغذی و اکسیژن مصرفی خود ، به بدن مادر بیشتر وابسته می شود. معمولا این روند افزایش اشتها در دوران بارداری در نیمه دوم بارداری که رشد جنین سرعت می گیرد بیشتر اتفاق می افتد. در طول این زمان جنین ۲۸۰ گرمی در هفته بیستم بارداری به نوزاد ۳ تا ۳.۵ کیلوگرمی در زمان زایمان تبدیل می شود.

از آنجا که اشتها به نیازهای بدن مربوط می شود ، قابل فهم است که چرا این افزایش اشتها در دوران بارداری رخ می دهد. با این حال ، اثبات کاهش اشتها در این دوران به این سادگی نیست. اغلب کاهش اشتها در دوران بارداری به تغییرات هورمونی بدن مادر ارتباط دارد. تغییرات هورمونی در زنان در طی دوران بارداری بیشتر برای بزرگ شدن رحم اتفاق می افتد. بزرگ شدن رحم نیز خود عاملی برای اختلالات گوارشی است. البته گاهی مشکلات گوارشی مادر مربوط به عوامل روانی ، روحی و عاطفی است.  این تغییرات اشتها معمولا در اواسط سه ماهه اول بارداری شروع شده و کم کم با ورود به هفته اول یا دوم سه ماهه دوم ، برطرف می شود.

 
 

علل کاهش اشتها در دوران بارداری

دلایلی که بارداری را تحت تاثیر قرار می دهند ، باید توسط پزشک متخصص تحت نظارت قرار گیرند. این علل معمولا جدی نیستند اما با توجه به موقعیت ظریف و شکننده بارداری ، بهتر است آن را ارزیابی کنید. مادران باردار باید آگاه باشند که تغذیه ناکافی می تواند اثر سو بر روی نوزاد داشته باشد. این اثرات عبارتند از:

  • وزن کم هنگام تولد
  • اختلالات رشد
  • تولد نوزاد نارس
  • مشکلات تنفسی
  • مشکلات تغذیه ای پس از تولد
پیشنهاد میشود این مطلب را هم مطالعه کنید:   علت بی اشتهایی کودکان و درمان آن

تهوع و استفراغ:

بارداری اغلب همراه با حالت تهوع است. به این حالت بیماری صبحگاهی گفته می شود. این حالت یکی از مهم ترین علل کاهش اشتها در دوران بارداری است. تهوع معمولا در سه ماهه اول بارداری آغاز شده و تا پایان آن ادامه پیدا می کند. البته در برخی از زنان حالت تهوع ممکن است در سه ماهه دوم نیز وجود داشته باشد. هورمون های دیگری نیز در طول بارداری افزایش می یابد و می توانند عاملی برای حالت تهوع و کاهش اشتها در دوران بارداری باشند.

سو هاضمه و رفلکس معده:

دو بیماری شایع دستگاه گوارش در بارداری سو هاضمه و رفلکس اسید معده هستند که می توانند منجر به کاهش اشتها در دوران بارداری شوند. سو هاضمه مجموعه ای از علائم گوارشی مانند تهوع ، نفخ ، درد شکم و احساس پر بودن شکم در اوایل غذا خوردن است. از آنجا که این علائم با غذا خوردن ارتباط دارد ، اغلب با وجود آن ها ، از دست دادن اشتها رخ می دهد. گاهی اوقات سو هاضمه بر اثر ابتلا به سایر بیماری های گوارشی مانند ورم معده ، زخم معده ، سنگ کیسه صفرا و یبوست به وجود می آید.

رشد رحم:

رحم در ابتدای بارداری به اندازه یک گلابی متوسط است. این عضو بدن در هفته ۱۲ بارداری به اندازه یک گریپ فروت بزرگ می شود و سپس در اواخر بارداری به یک هنداونه بزرگ تبدیل می شود. در سه ماهه دوم بارداری رحم دیگر متناسب با لگن زن بارداری نیست به همین دلیل شکم به جلو می آید و به اصطلاح باد می کند. این بیرون زدگی شکم ، عضلات آن را مجبور به کشش می کند. در این حالت رحم به معده و قسمت زیر قفسه سینه فشار وارد می کند.

پیشنهاد میشود این مطلب را هم مطالعه کنید:   انواع قرص های ترک اعتیاد

این تغییر ناگهانی رحم به سایر اندام های داخل شکم فشار وارد می کند و آن ها را اصطلاحا پرس می کند و به همین دلیل کاهش اشتها در دوران بارداری به وقوع می پیوندد. به عنوان مثال ، فشرده شدن معده بدان معنی است که معده دیگر برای غذاهایی که می خوری د، مانند قدیم گنجایش ندارد. به همین دلیل هم با مصرف میزان کمی از غذا احساس سیری می کنید.

استرس و افسردگی

در حالی که مادر شدن ، تجربه زندگی هیجان انگیز و شاد است ، اما می تواند استرس زا بوده و حتی ممکن است به افسردگی در برخی از زنان کمک کند. البته استرس و افسردگی بارداری به علت وجود ترکیبی از عوامل فردی ، اجتماعی و مالی به وجود می آید و معمولا از عوامل فیزیولوژیکی بارداری نیز تاثیر می پذیرد. کاهش اشتها در دوران بارداری یک علامت شایع در طول دوره ای است که تحت استرس روانی و یا افسردگی قرار دارید.

 
 

راهکارهای برای درمان بی اشتهایی بارداری

آب زیاد بنوشید:

از دست دادن آب بدن مشکلات زیادی در طول بارداری به وجود می آورد مانند بی اشتهایی. در حالی که مصرف به موقع آب موجب افزایش اشتها می شود. بنابراین برای جلوگیری از مشکلات ناشی از کم آبی بدن مانند مشکلات کلیه یا عفونت مجاری ادراری آب به مقدار زیاد بنوشید.

غذای مغذی بخورید و نه صرفا غذای پرکننده معده:

توجه کنید که غذاها ، میان وعده‌ها و نوشیدنی‌هایی که می خورید مغذی باشند و ارزش غذایی داشته باشند و نه این که فقط معده شما را پر کنند. غذاهایی انتخاب کنید که شما را سیر می‌کنند اما بیش از حد احساس پر شدن به شما نمی‌دهند. همچنین بهتر است غذاهایی بخورید که خوردن آن بیشتر طول می‌کشد. خوردن یک ظرف سالاد بسیار بیشتر از یک کاسه سیب زمینی پوره شده وقت می‌برد.

از غذاهایی که بوی تندی دارند دوری کنید:

که شامل غذاهای تند و چرب می‌شوند.

در مقابل هوس خود مقاومت کنید:

زمانی که در حال خرید کردن هستند از برداشتن مواد غذایی که جز رژیم غذایی شما نیستند خودداری کنید. بدین صورت شما از ذخیره کردن غذاهای ناسالم در خانه جلوگیری می‌کنید و در نتیجه جلوی وسوسه خود برای خوردن این غذاها را میگیرید.

پیشنهاد میشود این مطلب را هم مطالعه کنید:   روش ترک اعتیاد با متادون چگونه است ؟

به طور منظم و مرتب غذا بخورید:

زیاده روی نکنید و روزانه ۶ وعده غذای کوچک بخورید.

وزن خود را تحت نظر داشته باید:

میزان اضافه وزن مادر در دوران بارداری می‌تواند نشان دهد که او غذای بیش از حد کم یا زیاد می‌خورد یا خیر. اگر شما طی مدت زمان کوتاهی مقدار زیادی وزن اضافه کنید، این بدین معناست که کالری بیش از حدی دریافت کرده‌اید. از سوی دیگر از اضافه‌ی وزن شما کمتر از میزان قابل انتظار باشد، میزان مصرف کالری شما کافی نیست.

از سلیقه تان استفاده کنید:

به طور حتم ، تنوع ، چاشنی زندگی تغذیه‌ای مناسب است. اما اگر اسفناج حالتان را بد می‌کند اما کلم که حاوی ویتامین آ هست را دوست دارید ، از خوردن کلم لذت ببرید. به زودی دوباره می‌توانید اسفناج بخورید.

به پزشک مراجعه کنید:

ادامه روند بی اشتهایی در طول بارداری موجب از دست دادن آب بدن ، رسیدن مواد مغذی کمتر به جنین و تاثیرات منفی بر رشد جنین می شود. اگر همچنان وزنتان کاهش می یابد ، توانایی هضم غذا ندارید و حالت تهوع دارید به پزشک مراجعه کنید.

در صورت تمایل می توانید بعد از مطالعه این مقاله برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد “بی اشتهایی در بارداری” با مشاوران برتر مرکز الو مشاوره در تماس باشید. سایر مطالب روانشناسی ما را نیز می توانید مطالعه نمایید:

رابطه جنسی در دوران بارداری
طریق مصرف قرص اورژانسی (ضد بارداری) زمان و نحوه خوردن
ارگاسم دروغین در زنان
درمان بی اشتهایی کودکان و درمان آن

 

 در صورتی که در حین و یا پس از مطالعه مطلب زیر در خصوص

"بی اشتهایی در بارداری"

نیاز به مشاوره و کسب اطلاعات بیشتری در این زمینه یا موضوعات دیگر دارید، میتوانید با مرکز الومشاوره تماس بگیرید. تا سوالات و ابهامات شما به طور کامل برطرف شوند

۹۰۹۹۰۷۲۹۵۸

تماس فقط از تلفن ثابت بدون کد و صفر

مشاورین ما همه روزه (حتی ایام تعطیل) از ساعت ۹ صبح الی ۱۲ شب آماده پاسخگویی به تمامی سوالات شما میباشند 

شما می توانید در قسمت دیدگاه سوالات خود را با مشاوران ما درمیان بگذارید … 

 

منبع:بی اشتهایی در بارداری

استرس و اضطراب - تعریف اضطراب وراهکارهای مقابله با آن - علائم افسردگی وراهکارهای مقابله با آن - عزت نفس وخودبینی وراهکارههای تقویت آن - وسواس و راهکارهای مقابله - مشاوره روانشناسی تلفنی - مدیتیشن چیست و فواید آن چگونه است؟  - راه های مقابله با بی انگیزگی- احساس تنهایی و راهکارهای برطرف کردن احساس تنهایی - آیا جراحی زیبایی نشانه ی بیماری است؟ هیپنوتیزم چیست؟ - قرص های خواب وانواع آن -  چگونه نه بگوییم ؟! -  وسواس فکری و عملی چیست ؟ - روش های موثردرمان بدبینی و شک را بهتر بشناسید - دوستی دختر و پسر از نظر روانشناسی--علت استرس چیست؟-شکست عشقی چیست؟-آموزش بهترین روش های مدیتیشن | چگونه مدیتیشن کنیم-۱۰ راه کنترل عصبانیت و خشم در کمترین زمان-بررسی شخصیت افراد درونگرا و برونگرا-خودشناسی چیست | ۱۰ تکنیک ساده و عملی برای شناخت بهتر خودمان-بی اشتهایی در بارداری-

 

 




:: برچسب‌ها: بی اشتهایی , بی اشتهایی در بارداری , ,
:: بازدید از این مطلب : 35
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 14 بهمن 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: