معرفی قرص های خواب آور قوی
نوشته شده توسط : الو مشاور

انواع داروهای خواب آور قوی

قرص خواب آور آلپرازولام:

آلپرازولام یک داروی ضد اضطراب از خانواده بنزودیازپین ها می باشد که برای درمان اختلال اضطراب، اختلالات پانیک و درمان بی خوابی به کار می رود. افرادی که برای نخستین بار از قرص های ضد افسردگی مانند آلپرازولام یا حتی به عنوان یک آرام بخش استفاده می کنند ممکن است به مشکلی بر نخوردند اما این مصرف کم کم به یک اعتیاد تبدیل شده و تا جایی پیش می رود که مصرف آن به صورت هر شب یک قرص در می آید.

عوارض مصرف:

هر دارو به موازات اثر درمانی مطلوب ممکن است باعث بروز عوارض ناخواسته نیز بشود ، اگرچه همه این عوارض در یک فرد دیده نمی شود. در صورت بروز مزاحمت هر یک از عوارض زیر با پزشک مشورت نمایید: خواب آلودگی شدید ، حساسیت به نور و صدا ، ضعف و خستگی ، گیجی ، کج خلقی و خشکی دهان ، تغییر در اشتها ، تغییر در وزن بدن.

قرص خواب آور اگزازپام :

داروی اگزازپام جز ترکیبات ضد اضطراب و آرام بخش می باشد. از موارد استفاده اگزازپام می توان به اضطراب ، تنش و محرومیت از الکل اشاره کرد ، لازم به ذکر است که اگزازپام اعتیاد آور است و می تواند وابستگی ایجاد کند.

پیشنهاد میشود این مطلب را هم مطالعه کنید:   روش ترک اعتیاد با متادون چگونه است ؟

عوارض مصرف :

خواب آلودگی روز بعد از مصرف ، گیجی و عدم تعادل ، فراموشی ، وابستگی ، تحریک پذیری غیر عادی و در برخی موارد سر درد ، سرگیجه ، افت فشار خون ، افزایش ترشحات بزاق ، درد ناحیه شکم ، اختلال خونی و یرقان از عوارض جانبی دارو است .

قرص خواب آور دیازپام :

دیازپام داروی مسکن و خواب آور است که برای تسکین اضطراب ، اختلالات خواب و اختلالات هراس تجویز می شود. این دارو همچنین به عنوان ضد تشنج و شل کننده ماهیچه اسکلتی ، درمان انقباض عضلانی و تشنج نیز استفاده می شود.

عوارض مصرف :

افت قوای ذهنی ، خواب آلودگی ، تکلم نامفهوم ، ضربان قلب کند ، تنگی نفس ، عدم تعادل ، بثورات جلدی ، گلودرد ، تب و لرز ، کبودی یا خونریزی غیرعادی ، زخم های دهانی ، زردی پوست یا چشمان ، از دست رفتن حافظه ، بی خوابی ، اضطراب یا تحریک پذیری.

قرص خواب آور زولیپدم :

زولپیدم داروی خواب‌آور غیر بنزودیازپین قوی است که به دلیل عوارضی همچون توهم ، هذیان و سرخوشی کمتر تجویزمی شود اما در کاهش اضطراب و بی خوابی بسیار موثر است. به‌ طور کلی عوارض جانبی آن کمتر از بنزودیازپین‌هایی مانند دیازپام و آلپرازولام است اثرات آن در دوزهای بالا مانند مصرف الکل است و ممکن است حالت‌های جنون آمیز و مستی به فرد دست دهد.

زولپیدم برای کنترل کوتاه مدت بی‌خوابی ، به طور معمول دو تا شش هفته در کمترین دوز ممکن تجویز می‌شود. این دارو هم بر کاهش زمان بخواب رفتن و هم بر بهبود طول زمان خواب تاثیرگذار است. همچنین به صورت موقت اختلال شدید حافظه را به همراه دارد. زولپیدم همچنین یک آرام بخش متوسط و در دوزهای بالاتر برای حملات اضطرابی شدید ، افسردگی ، دردهای شدید و جنون روانی تجویز می‌شود.

عوارض مصرف :

تهوع ، استفراغ ، خواب‌ آلودگی ، گیجی ، سردرد و در بعضی موارد سرخوشی می‌باشد. از جمله عوارض نادر این دارو راه رفتن در خواب است که موارد انگشت‌شماری از این عارضه گزارش شده‌است. عوارض چشمی دوبینی هم از عوارض جانبی مصرف دارو است ؛ و در بعضی افراد باعث توهم شدید نیز می‌شود. توهمات اغلب دیداری هستند. زولپیدم در دوزهای بالا دمای بدن را افزایش داده و باعث احساس آشفتگی و خشم می‌شود در برخی موارد انجام کارهای خطرناک ، هذیان گویی ، لکنت زبان ، افزایش فشارخون و پرخاشگری مشاهده شده‌است.

قرص خواب آور فلورازپام :

این دارو در درمان کوتاه مدت بی خوابی که با علائم اشکال در به خواب رفتن ، بیدار شدن مکرر شبانه و بیداری هنگام صبح مشخص می شود ، به کار می رود.

عوارض مصرف:

خواب آلودگی ، گیجی در روز بعد ، منگی ، عدم تعادل به خصوص در افراد مسن ، فراموشی و وابستگی به دارو ازعوارض جانبی دارو هستند.

قرص خواب آور کلردیازپوکساید :

‎کلرودیازپوکساید با اثر بر روی ناقل های عصبی منجربه انتقال اثر آرام بخشی در سلول های مغزی می شود. همچنین یک شل کننده عضلانی نیز می باشد. یکی دیگر از موارد کاربرد آن در برطرف کردن علائم ترک الکل است. در افراد معتاد به الکل ، ۳ تا ۸ ساعت پس از آخرین مصرف الکل ، علائم ترک آغاز می‌شود .
سم زدایی در شرایط ترک الکل همراه با علائمی می باشد که گرفتگی عضلانی یکی از این علائم می باشد که برای تسکین آن ، کلرودیازپوکساید تجویز می گردد. کلردیازپوکساید با مقادیر کم اثرات ضد اضطراب دارد و با افزایش میزان این دارو در بدن اثرات خواب آور از خود نشان می دهد.

عوارض مصرف :

احساس خواب آلودگی ، ضعف یا سبکی سر ، احساس فراموشی و گیجی ، در برخی از افراد تغییر خلق و خو و عصبانیت بیش از حد ، مصرف طولانی مدت این دارو ایجاد وابستگی می کند ، در صورت بروز تب و ضعف ، علائم شبیه به آنفولانزا و بروز زخم های دهانی فورا به پزشک مراجعه نمایید.

قرص خواب آور استازولام :

یک بنزودیازپن است که روی مواد شیمیایی مغز تاثیر می گذارد و دارای خواص آرام بخشی عضلانی ، ضد تشنج ، خواب آور است و برای درمان علائم بی خوابی از جمله مشکل در خواب استفاده می شود. استفاده استازولام معمولا محدود به دوره های درمانی کوتاه مدت ۱ تا ۲ هفته یا کمتر است. اگر بی خوابی شما برای مدت زمان طولانی تری ادامه داشته باشد ، با پزشک خود مشورت کنید تا ببینید آیا به درمان دیگری نیاز دارید یا خیر.

پیشنهاد میشود این مطلب را هم مطالعه کنید:   پورنوگرافی ؛ تاثیرات مثبت و منفی فیلم پورن

عوارض مصرف :

عوارض شایع ممکن است شامل: مشکلات حافظه ، سرگیجه ، خواب آلودگی ، خشکی دهان ، ناراحتی معده ، مشکلات بد خوابی ، افکار غیر معمول ، سردرد ، عوارض ممکن است در بزرگسالان مسن بیشتر می باشد.

قرص خواب آور اسزوپیکلون : 

اسزوپیکلون یک آرام بخش است که گاهی نیز خواب آور نامیده می شود. این دارو به کمک مواد شیمیایی طبیعی خاصی در مغز باعث خواب می شود. برای درمان بی خوابی و مشکلات خواب استفاده می شود ٬ این دارو برای کمک به خواب رفتن و در خواب ماندن توسط پزشک شما تجویز می شود.

عوارض مصرف :

خواب آلودگی در طول روز ، سرگیجه ، احساس خماری ، مشکلات حافظه یا تمرکز ، اضطراب ، افسردگی ، احساس عصبی ، سردرد ، تهوع ، درد معده ، از دست دادن اشتها ، یبوست ، خشکی دهان ، طعم و مزه غیر معمول و یا ناخوشایند در دهان.

 
 

توصیه های لازم در مورد مصرف داروهای خواب آور

لازم به ذکر است که علاوه بر “معرفی قرص های خواب آور قوی” توصیه های لازم در این باره را نیز برای شما شرح دهیم:

  • قبل از مصرف داروهای خواب آور ، با پزشک مشورت کنید تا دوز مناسب برای وضعیت جسمی شما را تجویز کند.
  • در صورتی که دچار ناراحتی گوارشی می شوید ، این داروها را همراه با غذا میل کنید.
  • هیچگاه به طور ناگهانی اقدام به قطع مصرف این داروها نکنید و برای قطع آن ها ابتدا با پزشکتان مشورت کنید.
  • هیچگاه این داروها را به همراه الکل و دیگر مواد مخدر و روانگردان مصرف نکنید.
  • به خاطر داشته باشید قرص های خواب آور درمان موقتی بی خوابی می باشند. چنانچه برای مدت طولانی از آن ها استفاده کنید و سپس مصرف آن ها را قطع کنید ، بی خوابی شما تشدید می گردد. تا آنجا که ممکن است دوز پایین دارو را مصرف کنید.
  • حداکثر مدت زمان مجاز مصرف این داروها، ۲ تا ۴ هفته پیاپی و هفته ای ۲ تا ۳ مرتبه می باشد.
  • قرص های خواب آور را نیم ساعت قبل از خواب مصرف کرده و پس از مصرف آن ها ، از کشیدن سیگار خودداری کنید.
  • داروهای مسکن و خواب آور را دور از دسترس کودکان قرار دهید.
  • مصرف مداوم قرص های خواب آور ، خواب عمیق را سرکوب کرده و خواب را سبک می کند.
  • معمولا صبح روز بعد از مصرف این داروها ، شما احساس خستگی و گیجی کمی خواهید داشت. بنابراین تا بی اثر شدن کامل اثر آن ها ، از انجام فعالیت هایی که نیاز به هوشیاری کامل دارند خودداری کنید.
  • به جای استفاده از قرص های خواب آور ، راه های سالم و طبیعی همچون استفاده از درمان گیاهی بی خوابی شبانه ، ورزش مناسب ، تغذیه را برای داشتن خوابی راحت انتخاب کنید.
پیشنهاد میشود این مطلب را هم مطالعه کنید:   عوارض خودارضایی در مردان

سخن آخر

در صورت پیش آمدن سوالاتی در مورد “معرفی قرص های خواب آور قوی” می توانید با مرکز الو مشاوره تماس گرفته و نسبت به رفع ابهامات ایجاد شده و یا کسب راهنمایی های بیشتر اقدام نمایید.

قرص های خواب وانواع آن
چگونه آرامش داشته باشیم
برای اختلالات روانی چه روش درمانی مناسب است؟
مدیتیشن چیست و فوائد آن چگونه است؟

 

 

در صورتی که در حین و یا پس از مطالعه مطلب زیر در خصوص

"معرفی قرص های خواب آور قوی"

نیاز به مشاوره و کسب اطلاعات بیشتری در این زمینه یا موضوعات دیگر دارید، میتوانید با مرکز الومشاوره تماس بگیرید. تا سوالات و ابهامات شما به طور کامل برطرف شوند

۹۰۹۹۰۷۲۹۵۸

تماس فقط از تلفن ثابت بدون کد و صفر

مشاورین ما همه روزه (حتی ایام تعطیل) از ساعت ۹ صبح الی ۱۲ شب آماده پاسخگویی به تمامی سوالات شما میباشند 

شما می توانید در قسمت دیدگاه سوالات خود را با مشاوران ما درمیان بگذارید … 

 

منبع:معرفی قرص های خواب آور قوی

استرس و اضطراب - تعریف اضطراب وراهکارهای مقابله با آن - علائم افسردگی وراهکارهای مقابله با آن - عزت نفس وخودبینی وراهکارههای تقویت آن - وسواس و راهکارهای مقابله - مشاوره روانشناسی تلفنی - مدیتیشن چیست و فواید آن چگونه است؟  - راه های مقابله با بی انگیزگی- احساس تنهایی و راهکارهای برطرف کردن احساس تنهایی - آیا جراحی زیبایی نشانه ی بیماری است؟ هیپنوتیزم چیست؟ - قرص های خواب وانواع آن -  چگونه نه بگوییم ؟! -  وسواس فکری و عملی چیست ؟ روش های موثردرمان بدبینی و شک را بهتر بشناسید - دوستی دختر و پسر از نظر روانشناسی--علت استرس چیست؟-شکست عشقی چیست؟-آموزش بهترین روش های مدیتیشن | چگونه مدیتیشن کنیم-۱۰ راه کنترل عصبانیت و خشم در کمترین زمان-بررسی شخصیت افراد درونگرا و برونگرا-خودشناسی چیست | ۱۰ تکنیک ساده و عملی برای شناخت بهتر خودمان-بی اشتهایی در بارداری-معرفی قرص های خواب آور قوی-بی انگیزگی و عوامل موثر آن-تاثیر موسیقی بر سلامت روان-بیماری آلزایمر چیست؟-

 




:: برچسب‌ها: بی خوابی , ,
:: بازدید از این مطلب : 74
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 23 بهمن 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: