تاثیر موسیقی بر سلامت روان
نوشته شده توسط : الو مشاور

انواع موسیقی

موسیقی طبیعی:

اصوات و نغمه‌هایی که از طببیعت و یا از حنجره حیوانات شنیده می‌شود؛ مانند صدای برگ‌ها و درختان هنگام وزیدن باد و یا مثل آواز پرندگان.

موسیقی هنری:

آهنگ‌هایی که انسان با وسایل مصنوعی چون ویولون، گیتار و غیره می‌سازد.تفاوت موسیقی طبیعی و مصنوعی یا هنری را شاید بتوان در این مسئله دانست که آهنگ‌های طبیعی دارای سیر ملایم و یکنواخت هستند لذا همواره برای انسان جذاب و مسرت‌بخش بوده و بر نشاط انسان به صورت واقعی می‌افزاید و این مسئله کم و بیش شاید برای همه اتفاق افتاده ولی آهنگ‌های مصنوعی این گونه نیستند بلکه دارای ارتعاشات و زیر و بم‌های گوناگونی هستند و لذا به نسبت این ارتعاشات و زیر و بم‌ها سلسله اعصاب از آن اثر می‌پذیرند و چون یکنواخت نیستند اثرات آن زیان‌بخش خواهد بود. در موسیقی هفت دستگاه اصلی و البته دستگاه‌های فرعی نیز وجود دارد و هرگونه صدایی که انسان تولید کند در یکی از این دستگاه‌ها می‌گنجد.

 
 

اثرات موسیقی بر سلامت روان

درباره حوزه تاثیرگذاری موسیقی و این که اصالتا مخاطب آن کدام یک از این دو جسم و روان هست باید گفت: مخاطب حقیقی این هنر، مغز و روان انسان‌ها است، نه حس بینایی و نه حس شنوایی؛ زیرا این دو حس چیزی جز واسطه انتقال اصوات فیزیکی به مغز و روان انسان‌ها نیست.
تیزگوش‌ترین انسان‌ها که دریافت درونی از معنای موسیقی ندارند، هیچ درکی درباره آن نمی‌توانند داشته باشند، حتی تفسیر و چگونگی برداشت انسان‌هایی که در یک جامعه و در پوشش یک فرهنگ و یک محیط و سرگذشت زندگی می‌کنند گوناگون می‌باشد، اگرچه همه آنان از حس شنوایی مساوی برخوردار بوده باشند.

پیشنهاد میشود این مطلب را هم مطالعه کنید:   شکست عشقی چیست؟

 بهبود عملکرد ادراک و شناخت:

تحقیقات نشان می‌دهد پخش موسیقی هنگامی که فرد در حال انجام فعالیت دیگری است و روی آن تمرکز کرده می‌تواند عملکرد او را در کارهایی که نیاز به درک و شناحت دارد بالا ببرد. مطالعه‌ای دریافت موسیقی با ریتم تند منجر به افزایش سرعت در کار و پردازش شده و موسیقی با ریتم تند و ریتم ملایم هم می‌تواند حافظه را تقویت کند.

کاهش استرس:

موسیقی می‌تواند به کاهش و مدیریت استرس کمک کند. گوش دادن به موسیقی ملایم و آرامش بخش می‌تواند روشی موثر در غلبه بر استرس باشد و این چیزی است که علم هم آن را ثابت کرده است. گوش دادن به موسیقی روی واکنش انسان به استرس، مخصوصا روی سیستم عصبی خودکار تاثیر دارد. افرادی که به موسیقی آرامش بخش گوش می دهند، بعد از قرار گرفتن در معرض استرس، سریع‌تر توانسته بودند شرایط روحی خود را بازیابی کنند. این یکی از موارد مهم “تاثیر موسیقی بر سلامت روان” می باشد.

کاهش اشتها:

یکی از شگفت انگیزترین اثرات روانی موسیقی این است که می‌تواند ابزاری مفید در کاهش وزن باشد. اگر سعی دارید از وزن خود کم کنید، گوش دادن به موسیقی و همزمان کم کردن نور محیط می‌تواند به شما در رسیدن به هدف‌تان کمک کند. طبق مطالعات انجام شده، افرادی که در رستوران‌هایی با نور سبک که در آن جا موسیقی لایت پخش می‌شود غذا می‌خوردند نسبت به آن هایی که در سایر رستوران‌ها غذا می‌خوردند، ۱۸ درصد غذای کمتری خورده بودند، چرا؟ محققان دریافتند موسیقی و نور کمک می‌کند شرایط آرام‌تری ایجاد شود، در نتیجه افراد بیشتر احساس آرامش و راحتی کرده و آرام‌تر غذا می‌خورند و در نتیجه نسبت به زمان سیری خود آگاه‌ترند.

تقویت حافظه:

برخی از افراد احساس می‌کنند گوش دادن به موسیقی دلخواه‌شان هنگام مطالعه، به حافظه‌شان کمک می‌کند، در حالیکه عده‌ای دیگر صرفا به دلیل خوشایندتر کردن فضای مطالعه به موسیقی گوش می‌دهند و حتی عده‌ای هم موسیقی هنگام مطالعه را حواس پرت کن می‌دانند. تحقیقات نشان می‌دهد این کار می‌تواند مفید باشد اما بستگی به عوامل گوناگونی دارد که شامل نوع موزیک، لذت بردن شنونده از آن موسیقی و حتی میزان اطلاعات و آموخته‌های شنونده از موسیقی دارد.

مدیریت درد:

مطالعه‌ای که روی بیماران فیبرومیالژیا انجام شد دریافت آن هایی که تنها به مدت یک ساعت به موسیقی گوش داده بودند، کاهش قابل توجهی در دردهای خود داشتند. در مطالعه‌ای بیماران فیبرومیالژیا به دو گروه تقسیم شدند؛ گروهی که روزی یک بار و به مدت چهار هفته به موسیقی گوش می‌داد و گروهی که تحت هیچ موسیقی درمانی نبود. در پایان چهار هفته، آن هایی که هر روز به موسیقی گوش داده بودند، احساس درد و افسردگی‌شان کاهش چشمگیری داشت. این نتایج نشان می‌دهد که موسیقی درمانی می‌تواند ابزاری مهم در درمان دردهای مزمن باشد.

خواب بهتر با موسیقی:

محققان دریافتند آن هایی که به موسیقی گوش می دهند، کیفیت خواب‌شان به میزان قابل توجهی بهتر از کسانی است که به کتاب صوتی گوش داده بودند یا به هیچ چیزی گوش نداده بودند. از آنجایی که موسیقی یک درمان موثر برای مشکلات خواب است، می‌تواند یک روش آسان و بی‌ضرر برای درمان بی خوابی باشد.

افزایش انگیزه:

گوش دادن به موسیقی با ریتم تند به افراد انگیزه می‌دهد تا سخت‌تر کار کنند. بنابراین توصیه می‌کنیم اگر واقعا دوست دارید پایبند برنامه‌‌ ورزشی‌تان بمانید، بهتر است لیستی از موسیقی‌هایی با ریتم تند آماده کنید تا هم انگیزه‌تان بیشتر شود و هم لذت بیشتری از ورزش کردن ببرید و عملکرد بهتری داشته باشید.

کاهش علائم افسردگی:

موسیقی درمانی می‌تواند روشی موثر و بی‌ضرر برای انواع اختلالات مانند افسردگی باشد. مطالعه‌ای نشان داد موسیقی درمانی علاوه بر کاهش افسرگی و اضطراب در بیماران دچار بیماری‌های نورولوژیکی مانند زوال عقل، سکته‌ مغزی و پارکینسون، هیچ عارضه‌ جانبی به جا نگذاشته بود، یعنی این روش درمانی، بسیار بی‌ضرر و کم ریسک است.

بهبود خلق و خو:

یکی دیگر از فواید روانی موسیقی این است که شما را شادتر می‌کند. در یک بررسی که در مورد دلایل گوش دادن افراد به موسیقی صورت گرفت محققان دریافتند موسیقی پخش شده، نقش مهمی در بهبود خلق و خو دارد. موسیقی به افراد کمک کرده بود بهتر بتوانند به خلق بهتری دست پیدا کرده و خودآگاهی بیشتری پیدا کنند.
 
 

ایجاد حس همکاری در کودکان با موسیقی

توصیه می شود کودکان به صورت گروهی موسیقی را یاد بگیرند تا احساس همکاری، رعایت نظم و بردباری از این طریق در آن‌ها افزایش یابد و در تعامل بیشتری با هم سن و سالان خود قرار گیرند. آموزش موسیقی به کودکان بیش فعال موجب می شود تا تمرکز آن‌ها بیشتر شود. البته تاثیر گزاری موسیقی با توجه به نوع موسیقی و ریتم انتخاب شده آن متفاوت است. علاوه بر این ها یادگرفتن و آموختن موسیقی در کودکان باعث می شود تا نظم و انظباط و همچنین برنامه ریزی کردن در کودک تقویت شود. کودکانی که موسیقی یاد می گیرند می توانند کلمات و لغت های بسیاری را در ذهن خودشان حفظ کنند همین مسئله باعث می شود تا بتوانند به راحتی زبان های دیگر را هم یاد بگیرند.

پیشنهاد میشود این مطلب را هم مطالعه کنید:   علت اصلی طلاق در بین زوج های ایرانی چیست؟

کاربران گرامی چنانچه نیاز به دریافت مشاوره و یا کسب راهنمایی های بیشتر در مورد“تاثیر موسیقی بر سلامت روان” دارید می توانید با مشاوران برتر مرکز الو مشاوره در ارتباط باشید.

 

 

در صورتی که در حین و یا پس از مطالعه مطلب زیر در خصوص

"تاثیر موسیقی بر سلامت روان"

نیاز به مشاوره و کسب اطلاعات بیشتری در این زمینه یا موضوعات دیگر دارید، میتوانید با مرکز الومشاوره تماس بگیرید. تا سوالات و ابهامات شما به طور کامل برطرف شوند

۹۰۹۹۰۷۲۹۵۸

تماس فقط از تلفن ثابت بدون کد و صفر

مشاورین ما همه روزه (حتی ایام تعطیل) از ساعت ۹ صبح الی ۱۲ شب آماده پاسخگویی به تمامی سوالات شما میباشند 

شما می توانید در قسمت دیدگاه سوالات خود را با مشاوران ما درمیان بگذارید … 

منبع:تاثیر موسیقی بر سلامت روان

استرس و اضطراب - تعریف اضطراب وراهکارهای مقابله با آن - علائم افسردگی وراهکارهای مقابله با آن - عزت نفس وخودبینی وراهکارههای تقویت آن -وسواس و راهکارهای مقابله - مشاوره روانشناسی تلفنی - مدیتیشن چیست و فواید آن چگونه است؟  - راه های مقابله با بی انگیزگی- احساس تنهایی و راهکارهای برطرف کردن احساس تنهایی - آیا جراحی زیبایی نشانه ی بیماری است؟ هیپنوتیزم چیست؟ - قرص های خواب وانواع آن -  چگونه نه بگوییم ؟! - وسواس فکری و عملی چیست ؟ روش های موثردرمان بدبینی و شک را بهتر بشناسید - دوستی دختر و پسر از نظر روانشناسی--علت استرس چیست؟-شکست عشقی چیست؟-آموزش بهترین روش های مدیتیشن | چگونه مدیتیشن کنیم-۱۰ راه کنترل عصبانیت و خشم در کمترین زمان-بررسی شخصیت افراد درونگرا و برونگرا-خودشناسی چیست | ۱۰ تکنیک ساده و عملی برای شناخت بهتر خودمان-بی اشتهایی در بارداری-معرفی قرص های خواب آور قوی-بی انگیزگی و عوامل موثر آن-تاثیر موسیقی بر سلامت روان-بیماری آلزایمر چیست؟-- عوارض بی خوابی شبانه چیست-تفاوت و ویژگی های زنان و مردان-




:: برچسب‌ها: تاثير موسيقي بر سلامت روان , مشاوره روانشناسی , ,
:: بازدید از این مطلب : 76
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 29 بهمن 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: