علائم افسردگی در کودکان و درمان آن
نوشته شده توسط : الو مشاور

 

نشانه‌های افسردگی کودکان

درست است که این اختلال‌ها در بزرگسالان، با طیف وسیع‌تر و پیچیده‌تری خود را نشان‌ می‌دهند. لیکن سوابق خانوادگی و وراثت، در افسردگی نقش تعیین‌کننده‌ای دارند. شروع افسردگی زودرس در کودکان، بیش‌تر تحت‌تاثیر عوامل خانوادگی و وراثت است. با وجود این، از هم‌ گسیختگی خانوادگی، ارتباط تنگاتنگی با “علائم افسردگی در کودکان و درمان آن” دارد. ازهم‌گسیختگی خانوادگی را می‌توانیم در رفتار سرد و بی‌روح و منفی روابط متقابل کودک و پدر و مادر به‌وضوح ببینیم.

نشانه‌های عاطفی:

ناامیدی، خشم، درماندگی، اضطراب، نوسانات خلقی، احساس گناه و غمگین بودن

نشانه‌های جسمی:

به‌هم خوردن ساعات خواب، بی‌اشتهایی و یا خوردن افراطی، یبوست، افزایش و کاهش وزن

نشانه‌های رفتاری:

بدون دلیل گریه‌کردن، کناره‌گیری از دوستان، سریع خشمگین شدن و کاهش انگیزه

نشانه‌های تخریب‌گرایانه:

خود را سرزنش‌کردن، احساس بازنده بودن، امیدوار نبودن به آینده و بلاتکلیفی

 
 

چه کودکانی در معرض افسردگی هستند؟

حدود ۲۵ درصد کودکان آمریکایی از افسردگی رنج می‌برند. افسردگی در پسران زیر ده سال بسیار شایع است. اما تا ۱۶ سالگی، دختران بیشتر دچار افسردگی می‌شوند. همچنین در کودکان مبتلا به اختلال تمرکزی و بیش‌فعالی، اختلال وسواس فکری عملی و نیز اختلال رفتاری، ابتلا به افسردگی افزایش می‌یابد. افسردگی در کودکان نیز مانند بزرگسالان به‌دلیل ترکیبی از عوامل مرتبط با سلامت بدنی، اتفاقات زندگی، تاریخچه خانواده، محیط، عوامل ژنتیکی و نوسانات زیستی شیمیایی ایجاد می‌شود.

 
 

دلایل بروز افسردگی در کودکان:

یاد ندادن اعتماد بنفس در کودکان:

احساس خود تمسخری در مواجهه با کارهای مختلف روزمره. بهترین راه این است که خود والدین اعتماد بنفس داشته باشند و در رفتار و گفتار خود، خود را توانا در انجام کارها نشان دهند. همچنین به کودکان برای انجام کارهای موفقیت آمیز هر چند کوچک، جایزه دهند. همچنین کودک را مکلف کنند که کارهای روزمره و مرتب کردن وسایلش را خودش انجام دهد.

پیشنهاد میشود این مطلب را هم مطالعه کنید:   بررسی شخصیت افراد درونگرا و برونگرا

جداشدن از خانواده:

جدایی از منابع حمایت کننده عاطفی به خصوص خانواده.

تعویض مدرسه:

از دست دادن دوستان یا مشکلاتی که در مدرسه کودک وجود دارد. حتما به طور منظم توسط معلم کودک او را و رفتار دیگران با او در مدرسه را زیرنظر داشته باشید.

مهاجرت:

تغییر محل زندگی از یک محل به جای جدید می تواند عامل دیگری باشد.

وضعیت ضعیف مالی:

والدین و درگیری آن ها با یکدیگر در مورد مسائل مالی هم از دلایل عمده در بروز افسردگی می باشد.

انزوای اجتماعی:

یکی از مهم ترین دلایل بروز افسردگی کودکان انزوای اجتماعی است. بهترین راه حل آن، شرکت مداوم کودک در فعالیت های گروهی، کلاس های شلوغ، بازی های شاد با دوستان هم سن و سالش و بودن در محیط هایی که ارتباطات اجتماعی او را قوی تر کند می باشد.

به رخ کشیدن نکات منفی کودک:

ابراز نکردن صفات مثبت کودک و به رخ کشیدن نقص ها و نمات منفی کودک نیز هم از دلایل عمده در بروز افسردگی می باشد.

 

 
 

تشخیص افسردگی در کودکان چگونه است؟

چنانچه نشانه‌ها و علائم افسردگی بیش از ۲ هفته در کودک به‌ طول بینجامد، حتما باید به پزشک مراجعه کنید. وجود بیماری‌های فیزیکی احتمالی یا آغاز درمان را پیگیری کنید. مراجعه به مشاور سلامت روانی متخصص در زمینه کودکان نیز توصیه می‌شود.

ارزیابی سلامت روانی شامل مصاحبه‌هایی با والدین یا سرپرست و البته خود کودک است. ضمنا سایر آزمون‌های مرتبط نیز باید از کودک گرفته و بررسی شود. کسب اطلاعات لازم از آموزگاران، دوستان و هم‌کلاسان نیز می‌تواند برای بررسی علایم افسردگی در طول زمان و درخلال فعالیت‌های مختلف، به‌عنوان معیاری برای مقایسه‌ تغییرات رفتاری کودک بررسی شود.

پیشنهاد میشود این مطلب را هم مطالعه کنید:   بی انگیزگی و عوامل موثر آن

 

 
 

درمان افسردگی

دقت کنید که راهکارها برای درمان افسردگی حداقل ۶ ماه تا یک سال باید ادامه داشته باشند. در ادامه مقاله “علائم افسردگی در کودکان و درمان آن” با چند روش درمان افسردگی کودکان آشنا خواهیم شد.

تغییر سبک زندگی والدین و کودک است:

اگر در محیط خلوت و سرد زندگی می کنید، باید آن را تغییر دهید. به جای جدا کردن کودک از دیگران، او را در معرض انجام فعالیت هایی قرار دهید که خود را نشان دهد، مثل نقاشی و کارهای هنری یا نواختن موسیقی!

شرکت در فعالیت های هنری:

کودکتان را تشویق کنید تا در فعالیت های هنری و دسته جمعی کمک کند.

به نیاز هایشان توجه کنید:

سعی کنید به نیاز های کودک خود پاسخ دهید، مثلا وقت زیادی با او بگذرانید و با او بازی کنید، شام بیرون بروید و … .

تقویت نقاط مثبت در کودکان:

کم رنگ کردن نکات منفی در شخصیت او.

فراهم کردن محیطی آرامش بخش برای کودک:

به رفتار های خود توجه کنند و سعی کنند برای کودک خود محیطی را فراهم آوردن که کودک در آن محیط  آرامش داشته باشد و در آن احساس امنیت کند.

برقراری رابطه توام با اعتماد:

یکی از دیگر از راه های درمان افسردگی در کودکان برقراری رابطه توام با اعتماد با کودک است. مدام با کودک صحبت کنید که چقدر به او اعتماد دارید و کارهای مختلف را به او واگذار کنید، اگر به درستی انجام داد به او جایزه بدهید و اگر نتوانست، به او کمک کنید تا کم کم اعتماد به نفسش تقویت شود.

پیشنهاد میشود این مطلب را هم مطالعه کنید:   تجاوز جنسی چیست؟

توجه به تغذیه کودک:

توجه به تغذیه درست کودک و تقویت وضعیت جسمانی کودک با غذاهای حاوی ویتامین C و B که در آب میوه ها به وفور یافت می شود.

موزیک تراپی:

یکی از روش های جدید درمان افسردگی موزیک تراپی است. پخش مداوم آهنگ های شاد در منزل، اتومبیل و … و رقصیدن همراه کودک می تواند کمک زیادی کند.

نشان دهید که فرزندتان را درک می کنید:

این احساس را در کودک ایجاد کنید که او را درک می کنید. این موضوع به صحبت تراپی معروف شده است. مدام با کودک صحبت کنید که او را درک می کنید و سعی کنید با حرف زدن روحیه او را بهبود ببخشید.

او را نزد متخصص ببرید:

در عین حال که تمام کارهای بالا را انجام می دهید، کودک را نزد متخصص ببرید تا اگر افسردگی اش حاد است از داروهای ضد افسردگی نیز برای کاهش افسردگی کمک بگیرید.

والدین گرامی می توانند برای دریافت مشاوره در مورد “علائم افسردگی در کودکان و درمان آن” در هر زمان که نیاز بود با مشاوران برتر مرکز الو مشاوره در تماس باشند.

علائم افسردگی و راهکارهای مقابله با آن
مهم ترین عوارض افسردگی را بشناسیم
اسکیزوفرنی در کودکان
روش تربیت کودکان پرخاشگر

 

 

در صورتی که در حین و یا پس از مطالعه مطلب زیر در خصوص

"علائم افسردگی در کودکان و درمان آن"

نیاز به مشاوره و کسب اطلاعات بیشتری در این زمینه یا موضوعات دیگر دارید، میتوانید با مرکز الومشاوره تماس بگیرید. تا سوالات و ابهامات شما به طور کامل برطرف شوند

۹۰۹۹۰۷۲۹۵۸

تماس فقط از تلفن ثابت بدون کد و صفر

مشاورین ما همه روزه (حتی ایام تعطیل) از ساعت ۹ صبح الی ۱۲ شب آماده پاسخگویی به تمامی سوالات شما میباشند

شما می توانید در قسمت دیدگاه سوالات خود را با مشاوران ما درمیان بگذارید … 

منبع:علائم افسردگی در کودکان و درمان آن

استرس و اضطراب - تعریف اضطراب وراهکارهای مقابله با آن - علائم افسردگی وراهکارهای مقابله با آن - عزت نفس وخودبینی وراهکارههای تقویت آن - وسواس و راهکارهای مقابله - مشاوره روانشناسی تلفنی - مدیتیشن چیست و فواید آن چگونه است؟  - راه های مقابله با بی انگیزگی-احساس تنهایی و راهکارهای برطرف کردن احساس تنهایی - آیا جراحی زیبایی نشانه ی بیماری است؟ هیپنوتیزم چیست؟ - قرص های خواب وانواع آن -  چگونه نه بگوییم ؟! -  وسواس فکری و عملی چیست ؟ - روش های موثردرمان بدبینی و شک را بهتر بشناسید - دوستی دختر و پسر از نظر روانشناسی--علت استرس چیست؟-شکست عشقی چیست؟-آموزش بهترین روش های مدیتیشن | چگونه مدیتیشن کنیم-۱۰ راه کنترل عصبانیت و خشم در کمترین زمان-بررسی شخصیت افراد درونگرا و برونگرا-خودشناسی چیست | ۱۰ تکنیک ساده و عملی برای شناخت بهتر خودمان-بی اشتهایی در بارداری-معرفی قرص های خواب آور قوی-بی انگیزگی و عوامل موثر آن-تاثیر موسیقی بر سلامت روان-بیماری آلزایمر چیست؟-- عوارض بی خوابی شبانه چیست-تفاوت و ویژگی های زنان و مردان-علائم و نشانه های بلوغ در پسران-۱۶ راهکار عملی برای تقویت اعتماد به نفستفاوت فوبیا و ترس و راهکارهای درمان آن-




:: برچسب‌ها: افسردگي , مشاوره روانشاسي , ,
:: بازدید از این مطلب : 61
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 8 اسفند 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: