علائم و نشانه های بلوغ در پسران
نوشته شده توسط : الو مشاور

نشانه‌های بلوغ در پسران

تستوسترون ویژگی های کلی بدن مردانه را ایجاد می کند و باعث تغییراتی در اندام های جنسی و همچنین ویژگی های جنسی ثانویه در پسران می شود. در ادامه با “علائم و نشانه های بلوغ در پسران” آشنا خواهید شد:

تغییرات در آلت تناسلی، کیسه بیضه و بیضه ها:

این سه عضو در سن ۲۰ سالگی تقریبا تا ۸ برابر رشد می کند. مجراهای داخلی و غدد سیستم تولید مثل نیز در طول بلوغ افزایش می یابد. پسران اغلب نعوظ یا سفت شدن آلت تناسلی خود را تجربه می کنند. همچنین خروج غیرارادی اسپرم در طول خواب که اغلب با رویاهای جنسی همراه است اتفاق می افتد. نخستین انزال در ۱۲ تا ۱۶ سالگی اتفاق می افتد.

تغییرات در رشد موها:

مو در اطراف گوش، زیر بغل و صورت رشد می کند. موهای اطراف ناحیه شکم به طور کلی گسترش می یابد که گاهی به ناحیه زیر شکم نیز می رسد. مو در قفسه سینه بیشتر می شود و در مناطق دیگر مانند کمر و شانه ها هم منتشر می شود. موهای دست و پا بیشتر شده و موهای اطراف آلت تناسلی نیز رشد می کند.

پیشنهاد میشود این مطلب را هم مطالعه کنید:   تاثیر مشاوره جنسی بر روابط زناشویی

تغییرات صدا:

حنجره پسران در دوران بلوغ بزرگ شده و رشد می کند. در ابتدا صدای ترک خوردن که به صدای خروسی معروف است اتفاق می افتد اما به تدریج به صدای مردانه عمیق تر تبدیل می شود.

تغییرات در پوست:

پوست در سراسر بدن ضخیم تر می شود. غدد سبابه یا چربی دار در پوست مقدار زیادی ماده سبوم را ترشح می کند که این ماده روغنی و چرب، باعث براق شدن مو و جلوگیری از خشک شدن پوست می شود. دلیل بسیاری از جوش های صورت و بدن در دوران بلوغ همین تغییرات پوستی است. جوش ها یکی از رایج ترین ویژگی های بلوغ پسران است. بدن با این میزان بالای تستوسترون در طول سال ها سازگار می شود، و به تدریج جوش ها از بین می رود.

رشد عضلات:

توده های عضلانی افزایش پیدا می کند. عضلات در مردان حدود ۵۰ درصد بیشتر از زنان رشد پیدا می کند. در صورتی که در دختران میزان چربی بدن افزایش پیدا می کند. افزایش پروتئین نیز در قسمت های غیر عضلانی بدن دیده می شود.

تغییرات استخوان ها:

رشد استخوان ها به طور قابل ملاحظه ای با افزایش میزان تستوسترون ضخیم تر می شوند. مقدار کلی استخوان ها افزایش می یابد. همچنین باعث باریک تر و دراز تر شدن استخوان لگن می شود. به طوری که شکلی شبیه قیف را ایجاد می کند، در صورتی که در زنان شکل تخم مرغی در می آید تا برای باروری مناسب شود. همین تغییرات در استخوان بندی و بافت عضلانی باعث افزایش شدید قد و وزن می شود.

تغییرات در اندام های خارجی:

در پسران ابتدا اعضای داخلی صورت مثل دماغ و لب ها و بعد کل صورت رشد می کند. همچنین دست ها و پاها زودتر از بدن رشد می کند. به همین دلیل است که شکل ظاهری بدن و صورت در دوران بلوغ ناموزون است و بسیاری از پسران از این شکل ظاهری خود بسیار ناراحت می شوند.

پیشنهاد میشود این مطلب را هم مطالعه کنید:   عوارض خودارضایی در مردان

تغییرات در اندام های داخلی:

همزمان با بلوغ رشد حجم مغز نیز شروع می شود. افزایش کارکرد سلول های عصبی و حجم مغز باعث رشد تفکر انتزاعی و دیگر مسائل روان شناختی می شود. همچنین با رشد حجم و ظرفیت شش ها و قلب، ضربان قلب کاهش پیدا کرده و تنفس کوتاه تر و عمیق تر می شود. بقیه اعضای داخلی بدن مثل کلیه ها، معده و روده نیز به همان نسبت رشد می کند.

تغییرات در خون:

تستوسترون تولید گلبول های قرمز خون را افزایش می دهد. به همین دلیل مقدار و نسبت گلبول های قرمز خون در مردان بیشتر از زنان است.

تغییرات در میل جنسی:

تستوسترون باعث بیداری غریزه و میل جنسی می شود. علاوه بر این، بسیاری از تغییرات روان شناختی در دوران بلوغ اتفاق می افتد. در دوران بلوغ تغییرات ذهنی و خلق خوی فرد اتفاق می افتد.

 
 

سن بلوغ در پسران

بیشتر پسران در سن ۹ الی ۱۴ سالگی به بلوغ می‌رسند. با این وجود، سن بلوغ می ‌تواند بر اساس ژنتیک، رژیم و منطقه جغرافیایی متفاوت باشد. در برخی از افراد بلوغ می ‌تواند زودتر یا دیرتر اتفاق بیفتد. فرآیند بلوغ حدودا ۲ تا ۴ سال طول می کشد و ادامه دارد و اگر فرزندتان نسبت به دوستان خود سریع تر و یا دیرتر به بلوغ رسید ، جای نگرانی وجود ندارد ، شما می توانید از سن ۱۰ تا ۱۲ سالگی مسائلی که مربوط به بلوغ می باشد را به فرزندتان آموزش دهید.

 
 

چگونه می‌توانیم به فرزندمان در دوره حساس بلوغ کمک کنیم؟

در ارتباط با تغییرات جسمانی هر مرحله با او صحبت کنید. معمولا کودکان در این دوران به تنهایی بیشتری نیاز دارند، در نتیجه به آن ها فضای بیشتری اختصاص دهید. به هیچ عنوان فرزندتان را به خاطر تغییرات فیزیکی اش مسخره نکنید. اگر مشاهده کردید که سینه های فرزندتان دارد بزرگ می‌ شود، به او اطمینان دهید که این فرآیند طبیعی است و به طور خود به خود از بین خواهد رفت.

پیشنهاد میشود این مطلب را هم مطالعه کنید:   خودارضایی وعوارض و پیامدهای آن

به او اطمینان دهید که به هیچ عنوان نباید از خروج منی هنگام خواب خجالت زده باشد. به او اعتماد به نفس دهید. اگر دیدید که فرزندتان دارد پرخاشگری می‌ کند، آرامش خودتان را حفظ کنید. اگر مشاهده کردید که پسرتان مشکل جدی ای دارد یا نگران او هستید، می‌ توانید به یک پزشک عمومی مراجعه کنید.

سخن آخر:

بنا بر تمامی موارد ذکر شده نیاز است خانواده برای تسهیل گذر از دوران بلوغ با تغییراتی جسمی و جنسی پسران آشنا باشد. رفتار صحیح با نوجوان در دوران بلوغ به نوجوان و خانواده کمک می کند تا تنش های کمتری داشته باشند.  شما می توانید برای دریافت مشاوره روانشناسی برای حل تعارضات و تصمیم گیری های دوران نوجوانی که آینده نوجوان را تعیین می کند، با کارشناسان با تجربه مرکز الو مشاوره در مورد “علائم و نشانه های بلوغ در پسران” در ارتباط باشید و از راهنمایی های لازم برخوردار گردید.

بلوغ زودرس چیست؟
تفاوت و ویژگی های زنان و مردان
عوارض؛ فوائد خودارضایی در زنان و دختران
عوارض خود ارضایی در مردان

 

 

در صورتی که در حین و یا پس از مطالعه مطلب زیر در خصوص

"علائم و نشانه های بلوغ در پسران"

نیاز به مشاوره و کسب اطلاعات بیشتری در این زمینه یا موضوعات دیگر دارید، میتوانید با مرکز الومشاوره تماس بگیرید. تا سوالات و ابهامات شما به طور کامل برطرف شوند

۹۰۹۹۰۷۲۹۵۸

تماس فقط از تلفن ثابت بدون کد و صفر

مشاورین ما همه روزه (حتی ایام تعطیل) از ساعت ۹ صبح الی ۱۲ شب آماده پاسخگویی به تمامی سوالات شما میباشند

شما می توانید در قسمت دیدگاه سوالات خود را با مشاوران ما درمیان بگذارید …

منبع:علائم و نشانه های بلوغ در پسران

استرس و اضطراب - تعریف اضطراب وراهکارهای مقابله با آن - علائم افسردگی وراهکارهای مقابله با آن - عزت نفس وخودبینی وراهکارههای تقویت آن - وسواس و راهکارهای مقابله - مشاوره روانشناسی تلفنی - مدیتیشن چیست و فواید آن چگونه است؟  - راه های مقابله با بی انگیزگی- احساس تنهایی و راهکارهای برطرف کردن احساس تنهایی - آیا جراحی زیبایی نشانه ی بیماری است؟ هیپنوتیزم چیست؟ - قرص های خواب وانواع آن -  چگونه نه بگوییم ؟! -  وسواس فکری و عملی چیست ؟ روش های موثردرمان بدبینی و شک را بهتر بشناسید - دوستی دختر و پسر از نظر روانشناسی--علت استرس چیست؟-شکست عشقی چیست؟-آموزش بهترین روش های مدیتیشن | چگونه مدیتیشن کنیم-۱۰ راه کنترل عصبانیت و خشم در کمترین زمان-بررسی شخصیت افراد درونگرا و برونگرا-خودشناسی چیست | ۱۰ تکنیک ساده و عملی برای شناخت بهتر خودمان-بی اشتهایی در بارداری-معرفی قرص های خواب آور قوی-بی انگیزگی و عوامل موثر آن-تاثیر موسیقی بر سلامت روان-بیماری آلزایمر چیست؟-- عوارض بی خوابی شبانه چیست-تفاوت و ویژگی های زنان و مردان-علائم و نشانه های بلوغ در پسران-۱۶ راهکار عملی برای تقویت اعتماد به نفستفاوت فوبیا و ترس و راهکارهای درمان آن-

 




:: برچسب‌ها: بلوغ , مشاوره كودك و نوجوان , ,
:: بازدید از این مطلب : 63
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 11 اسفند 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: