معرفی دانشگاه علامه طباطبایی
نوشته شده توسط : الو مشاور

 

تاریخچه دانشگاه علامه طباطبایی

در سال ۱۳۵۸ با ادغام بیست و هفت دانشکده، آموزشگاه و مسسه آموزش عالی در تهران دو مجتمع آموزشی بزرگ به نام‌های مجتمع دانشگاهی ادبیات و علوم انسانی و مجتمع دانشگاهی علوم اداری و بازرگانی تاسیس شد. پس از پنج سال در سال ۱۳۶۳ این دو مجتمع ادغام شده و تحت عنوان دانشگاه علامه طباطبایی به حیات خود ادامه دادند.

در بدو امر این دانشگاه دارای مراکز آموزشی شهرستان و همچنین دارای رشته‌هایی غیر از علوم انسانی نیز بود؛ اما در سال ۱۳۶۶ با جدا شدن مراکز آموزشی شهرستان، دانشکده بهداشت و علوم پایه و کتابخانه مرکزی از دانشگاه علامه طباطبایی، دانشگاه پیام نور تاسیس شد.

 
 

معرفی دانشکده های دانشگاه علامه طباطبایی

دانشکده اقتصاد:

از ادغام سه دانشکده مرتبط با علوم بازرگانی و اقتصاد در سال۱۳۶۲،دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی تاسیس شد. این دانشکده از سوی وزارت علوم به عنوان قطب رشته اقتصاد در ایران معرفی شد. دانشکده اقتصاد دارای پنج رشته تحصیلی در دوره کارشناسی است: اقتصاد نظری، اقتصاد صنعتی، اقتصاد کشاورزی، اقتصاد بازرگانی و آمار.

در دوره کارشناسی ارشد رشته‌های علوم اقتصادی، توسعه اقتصادی و برنامه ریزی، اقتصاد محیط زیست، آمار اقتصادی و اجتماعی، آمار ریاضی و ریاضیات مالی و در دوره دکتری رشته‌های اقتصاد نفت و گاز و علوم اقتصادی ارائه می‌شود. این دانشکده دارای ۵۰ عضو هیأت علمی و حدود ۲۰۰۰ دانشجو است. لازم است ذکر شود که رشته اقتصاد نفت و گاز گرایش بازارها و مالی نفت و گاز در مقطع دکتری اولین رشته تخصصی اقتصاد نفت و گاز در خاورمیانه می‌باشد.

پیشنهاد میشود این مطلب را هم مطالعه کنید:   بازار کار رشته علوم و صنایع غذایی

دانشکده مدیریت:

دانشکده مدیریت و حسابداری از اولین دانشکده‌های تاسیس شده تحت عنوان دانشگاه علامه طباطبایی است. اخیرا دانشکده حسابداری و علوم مالی از آن جدا شده است. این دانشکده دارای رشته‌های مدیریت در گرایش‌های جهانگردی، تکنولوژی، دولتی، بازرگانی، صنعتی، بیمه، فناوری اطلاعات، کارآفرینی، مدیریت شهری است. بسیاری از اساتید مجرب  مدیریت همچون دکتر مهدی الوانی، سید محمد اعرابی، محمود ضیائی، حمیدرضا ضرغام، افجه، حسین رحمان سرشت، مظلومی، فقیهی، زاهدی، کزازی، حنفی زاده، امیری، صدقیانی، ثقفی، باباجانی، محمود محمدیان و… از اعضا هیات علمی این دانشکده هستند.

دانشکده حقوق و علوم سیاسی:

با وجود این که گروه علمی حقوق و علوم سیاسی از سال۱۳۶۳در دانشگاه علامه طباطبایی ایجاد شد اما این گروه تا مدت‌ها گروه تدریس نبود. گروه حقوق و علوم سیاسی گروهی بود برای تنظیم دروس حقوقی و سیاسی دانشکده اقتصاد. در سال۱۳۷۶دانشکده حقوق و علوم سیاسی رسما تاسیس شد. در این دانشکده تنها دو رشته تدریس می‌شود: حقوق و علوم سیاسی.

دانشکده ادبیات و زبان‌های خارجی:

این دانشکده که پیش از انقلاب ایران ۱۳۵۷به مدرسه عالی ترجمه معروف بوده است، در سال۱۳۶۲فعالیت آغاز کرد. امروزه این دانشکده دارای رشته‌های: زبان شناسی، زبان و ادبیات فارسی، فلسفه، زبان و ادبیات عربی، ادبیات انگلیسی، مترجمی زبان انگلیسی، مترجمی زبان فرانسه، مترجمی زبان اسپانیایی، ادبیات ترکی استانبولی و علوم حدیث می‌باشد.

دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی:

دانشگاه علامه طباطبایی از معتبرترین گروه‌های آموزشی روان‌شناسی در ایران است. این دانشکده دارای گرایش‌های: روان‌شناسی، روانشناسی تربیتی، روانشناسی استثنایی، روانسنجی، مشاوره، مشاوره تحصیلی، مشاوره توانبخشی، مشاوره شغلی و خانواده است.

پیشنهاد میشود این مطلب را هم مطالعه کنید:   انتخاب رشته کنکور ریاضی

دانشکده بهداشت و علوم پایه:

این دانشکده در سال تحصیلی ۶۷-۶۶ دارای رشته های زمین شناسی، ریاضی، شیمی و فیزیک، ۵ گروه آموزشی آمار و ریاضی ، شیمی، فیزیک، زمین شناسی، زیست شناسی و ۳۰ نفر عضو هیات علمی، ۱۳۰ نفردانشجو، و ۴۱ عضو اداری بوده است.

در طول سال های بعد به سبب هم خوانی نداشتن برخی گروه ها و رشته های تحصیلی آن با رشته های علوم انسانی دانشگاه ، با انتقال بعضی از دانشجویان و برخی از اعضای هیات علمی به سایر دانشگاه ها موافقت گردید. دو گروه آموزشی زیست شناسی ، آمار، ریاضی نیز در دانشکده های روانشناسی و علوم تربیتی و اقتصاد گنجانده شدند.

رتبه علمی دانشگاه علامه طباطبایی

بر اساس تحلیل های انجام شده این مرکز تاکنون ۱۱۸۸۵ مقاله علمی در نشریات و همایش های داخلی منتشر نموده است. دانشگاه علامه طباطبائی صاحب امتیاز و ناشر ۴۲ مجله تخصصی است و تا کنون ۹ همایش توسط دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شده است. علاوه بر این تاکنون ۲۸۵ مقاله معتبر بین المللی نیز از این مرکز استخراج شده است. همچنین در سال ۱۳۹۸ پژوهشگران دانشگاه علامه طباطبایی بیشترین مقالات خود را با کلیدواژه های اختلال طیف اتیسم و اختلال اتیسم منتشر نموده اند.

ویژگی های خاص دانشگاه علامه طباطبایی

دانشگاه علامه طباطبایی از معدود دانشگاه های مهم کشور است که به صورت تخصصی در زمینه علوم انسانی فعالیت دارد. به طور کلی تمرکز بر روی علوم انسانی در این دانشگاه باعث شده که این دانشگاه برای علاقمندان به این رشته ها به عنوان یک مرجع و منبع مطالعاتی مورد توجه قرار گیرد.
اعضا هیئت علمی دانشگاه از اساتید با سابقه و خوش نام در حوزه علوم انسانی هستند که موجب غنای هر چه بیشتر دانشگاه شده اند. با توجه به این مطالب کسانی که علاقه مند به حضور در محیط هایی هستند که بها و ارزش فراوان برای پژوهش های انسانی قائل هستند، می توانند با تلاش و پشتکار در این دانشگاه به مراتب علمی بالا دست یابند.

پیشنهاد میشود این مطلب را هم مطالعه کنید:   زمان انتخاب رشته کنکور دانشگاه آزاد

سایر امکانات دانشگاه علامه طباطبایی:

  • کتابخانه مرکزی که از سال ۱۳۵۹ در محل دانشکده بهداشت و علوم پایه با زیربنای ۱۵۰۰ مترمربع شروع به کار کرد؛ و دارای ۴۵۰۰۰ جلد کتاب، ۳۰۰۰ قطعه اسلاید آموزشی ، ۱۷۵ حلقه فیلم آموزشی و فیلم استریپ بوده است.

  • مرکز تولید و انتشارات که در سال ۱۳۵۴ تاسیس شد و دارای بخش های اداری و مالی، امور سفارشات ، اطاق ویرایش و امور فنی، حروف چینی و لاینوترون و همچنین سالن اصلی برای امور عکاسی ، مونتاژ ، چاپ و صحافی بوده است.

  • مرکز خدمات کامپیوتری که فعالیت های اصلی خود را از سال ۱۳۵۴ شروع کرد . این مرکز به لحاظ تجهیزات و امکانات سخت افزاری و نرم افزاری از ابتدای تاسیس جز معدود مراکز مجهز کامپیوتری جهت ارائه خدمات به نظام آموزشی یک دانشگاه در سراسرکشور محسوب می شده است . پس از تجمیع و تاسیس دانشگاه در سال ۱۳۶۳ نیز همواره کوشیده تا همگام و هماهنگ با سایر واحدهای دانشگاه در زمینه های علمی ، عملیاتی و تامین اطلاعت مورد نیا سطوح مختلف مدیریت دانشگاه را در حد امکان به نحو مطلوبی انجام دهد.

داوطلبان علاقه مند به این دانشگاه می توانند از طریق شرکت در کنکور و کسب رتبه های نسبتا بالا در این دانشگاه تحصیل نمایند. همچنین مشاوران برتر مرکز الو مشاوره اماده پاسخگویی به سوالات شما عزیزان در زمینه “معرفی دانشگاه علامه طباطبایی” و انتخاب رشته کنکور سراسری خواهند بود.

معرفی دانشگاه تهران
معرفی دانشگاه صنعتی اصفهان
معرفی دانشگاه شهید بهشتی
معرفی دانشگاه شاهد

 

 

در صورتی که در حین و یا پس از مطالعه مطلب زیر در خصوص

"معرفی دانشگاه علامه طباطبایی"

نیاز به مشاوره و کسب اطلاعات بیشتری در این زمینه یا موضوعات دیگر دارید، میتوانید با مرکز الومشاوره تماس بگیرید. تا سوالات و ابهامات شما به طور کامل برطرف شوند

۹۰۹۹۰۷۲۹۵۸

تماس فقط از تلفن ثابت بدون کد و صفر

مشاورین ما همه روزه (حتی ایام تعطیل) از ساعت ۹ صبح الی ۱۲ شب آماده پاسخگویی به تمامی سوالات شما میباشند

شما می توانید در قسمت دیدگاه سوالات خود را با مشاوران ما درمیان بگذارید … 

منبع:معرفی دانشگاه علامه طباطبایی

معرفی رشته تكنسين پروتزهای دندانی-معرفی رشته مدیریت بازرگانی-معرفی رشته مهندسی نفت-معرفی رشته مهندسی فناوری اطلاعات (IT)-معرفی رشته امور گمرکی-معرفی رشته مهندسی برق-معرفی دانشگاه شاهد-معرفی رشته مهندسی عمران-معرفی رشته مهندسی سیستم-معرفی رشته کاردانی فنی عملیات پتروشیمی-معرفی رشته مهندسی معماری-معرفی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی-معرفی دانشگاه صنعتی اصفهان-معرفی رشته مهندسی مکانیک-رشته های دانشگاه بقیه الله-معرفی زیرگروه های رشته تجربی-معرفی دانشگاه محقق اردبیلی-معرفی رشته مهندسی کامپیوتر-معرفی دانشگاه علم و فرهنگ-معرفی دانشگاه فردوسی مشهد-معرفی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی-معرفی دانشگاه علامه طباطبایی-معرفی دانشگاه رازی کرمانشاهمعرفی رشته زمین شناسیمعرفی دانشگاه قم




:: برچسب‌ها: معرفي دانشگاه , انتخاب رشته , دانشگاه علامه طباطبايي , ,
:: بازدید از این مطلب : 103
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 15 اسفند 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: