انتخاب رشته کنکور تجربی ۹۸
نوشته شده توسط : الو مشاور

دفترچه و راهنمای انتخاب رشته کنکور تجربی ۹۸

در پی اعلام نتایج کنکور سراسری ، دفترچه انتخاب رشته کلیه گروه های آزمایشی به صورت جداگانه (غیر از گروه زبان و هنر ) بر روی پایگاه اطلاع رسانی سازمان سنجش کشور منتشر خواهد شد . زمان انتخاب رشته کنکور سراسری ریاضی نیمه دوم مرداد ماه می باشد و پس از اتمام مراحل انتخاب رشته این دانشگاه ها زمان انتخاب رشته کنکور دانشگاه آزادآغاز می شود.در خصوص انتخاب رشته لازم است چند نکته مهم که در زیر به آنها اشاره خواهد شد در نظر گرفته شود.

  1. انتخاب رشته در دانشگاه های روزانه ، شبانه (نوبت دوم) ، غیرانتفاعی ، پیام نور و پردیس خودگران به صورت همزمان از طریق سایت sanjesh.org انجام می گیرد و توضیحات لازم برای انجام انتخاب رشته ، در دفترچه انتخاب رشته کنکور ریاضی قرار داده شده است.
  2. انتخاب رشته دانشگاه آزاد از سایر دانشگاه ها مجزا و از طریق سایت azmoon.org انجام می شود. کدرشته های تحصیلی تمام دانشگاه های آزاد کشور در دفترچه انتخاب رشته کنکور دانشگاه آزاد قرار داده شده است.
  3. تعداد انتخاب های مجاز هر داوطلب برای دانشگاه آزاد ، ۱۰۰ کد رشته محل و برای دانشگاه های سراسری ( روزانه ، شبانه (نوبت دوم) ، غیرانتفاعی ، پیام نور و پردیس خودگران) ۱۵۰ کد رشته محل می باشد.
  4. برای انتخاب رشته دانشگاه های سراسری نیازی به واریز هزینه نمی باشد اما برای انتخاب رشته دانشگاه آزاد باید با خرید کارت اعتباری از سایت مذکور مبلغی تحت عنوان هزینه انتخاب رشته کنکور دانشگاه آزاد پرداخت نمایید.

 توصیه می شود برای کسب اطلاعات جامع تر ، دفترچه های انتخاب رشته را دانلود و با دقت مطالعه نمایید.

دفترچه های انتخاب رشته کنکور تجربی ۹۸

 دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری تجربی ۹۸
 دفترچه انتخاب رشته کنکور تجربی دانشگاه آزاد ۹۸

شرایط و توضیحات کارنامه کنکور تجربی ۹۸

نتایج کنکور سراسری برای هر داوطلب در قالب یک کارنامه و از طریق سایت سازمان سنجش منتشر می شود. اولین گام برای یک انتخاب رشته ایده آل ، تحلیل درست کارنامه است، در ابتدا لازم است که اطلاعات بخش اول کارنامه خود را که شامل اطلاعات شخصی هر داوطلب ثبت شده است کنترل شود، در مرحله دوم کسب اطلاعات از گزینه های مهم کارنامه که تاثیر بسزایی در انتخاب رشته در برخواهد داشت ، در ادامه به شرح هر یک از این گزینه ها خواهیم پرداخت

بهتر است گفته شود داوطلب علاوه بر علاقه مندی خود موارد دیگری نظیر چارت درسی رشته مدنظر در دانشگاه، آینده شغلی در شهر و کشور خود، اعتبار مدرک تحصیلی دانشگاه و … را در نظر گرفته و در کنار هم به بررسی موارد بپردازد.

داوطلبانی که در کنکور سراسری شرکت نموده اند، فقط و فقط مجاز به انتخاب رشته در گروه امتحانی خود خواهند بود. در ابتدا می بایست ذکر شود که پس از اعلام نتایج اولیه کنکور سراسری از سوی سازمان سنجش کشور در دهه دوم مردادماه، داوطلبان قادر به ثبت ۱۵۰ کدرشته محل مطابق علاقه مندی و الویت های خود خواهد بود .

در قسمت وضعیت مجاز به انتخاب رشته اطلاعاتی مانند: شماره داوطلبی ، گروه آزمایشی ،  دوره های روزانه / نوبت دوم ،دوره های مجازی – پردیس خودگران و مازاد ظرفیت ، بهیاران – دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی ، رشته هایپیام نور و غیرانتفاعی ، دانشگاه آزاد اسلامی ثبت شده است

قبل از انتخاب رشته در خصوص اشباع شدن رشته خود تحقیق نموده و در صورت نیاز رشته های را در فرم پیش نویس انتخاب رشته خود درج نمایید که بازار کار قوی تری را در جامعه به خود اختصاص داده و داوطلب پس از فارغ التحصیلی با آرامش خاطر قادر به جذب شغل مورد علاقه خود شود. همینطور لازم است چارت درسی رشته مدنظر خود را مطالعه کرده و از دروس ارائه شده رشته مدنظر خود در دانشگاه اطلاع کسب نمایید

چنانچه واژه “مجاز” در هر یک از موارد گفته شده ، ذکر شود بدان معنا است که شما می توانید در انتخاب رشته رشته آن شرکت نمایید و اگر واژه “غیرمجاز” نوشته شده باشد بدان معنا است که شما نمی توانید در آن انتخاب رشته نمایید.دانشگاه های روزانه و نوبت دوم به دلیل آنکه ظرفیت پذیرش محدودی دارند ،  فقط داوطلبانی که عبارت «مجاز» ، در بند مربوط به دانشگاه روزانه و نوبت دوم کارنامه شان درج شده باشد ، می توانند برای انتخاب رشته این دانشگاه ها اقدام نمایند.

وضعیت مجاز بودن در دانشگاه های فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی : از شرایط ثبت نام دانشگاه فرهنگیان کسبرتبه قابل قبول در کنکور سراسری است و معمولا داوطلبانی که تراز ۶۵۰۰ و بالاتر را دارند می توانند انتخاب رشته این دانشگاه را انجام دهند ، علاوه بر آن باید در کادر مربوط به دانشگاه فرهنگیان عبارت «مجاز» ، درج شده باشد.

وضعیت مجاز بودن در دانشگاه های پردیس خودگردان و ظرفیت مازاد: با توجه به آنکه دانشگاه های پردیس خودگردان و ظرفیت مازاد ، شعبه هایی از دانشگاه های روزانه می باشند بنابراین برای انتخاب رشته این دانشگاه ها نیز باید رتبه مناسبی کسب کنید و در کارنامه نیز مجاز به انتخاب رشته شده باشید.

وضعیت مجاز بودن به دانشگاه آزاد : برای انتخاب رشته دانشگاه آزاد هیچ محدودیتی وجود ندارد و همه ی داوطلبان می توانند در انتخاب رشته این دانشگاه شرکت نمایند.

ماکزیمم نمره کل زیر گروه ها : منظور از این عبارت تراز کسب شده شما می باشد و با توجه به درصدی که در هریک از دروس کسب کرده اید ، تعیین می شود.

رتبه در سهمیه نهایی : این رتبه تعیین کننده شانس قبولی شما می باشد زیرا ملاک پذیرش در دانشگاه های سراسری ، رتبه در سهمیه می باشد. لازم به ذکر است که هر یک از داوطلبان فقط با داوطلبان سهمیه خود به رقابت می پردازند نه با کل داوطبان کشور. در واقع داوطلبان براساس محل تحصیل سه سال آخر دوره دوم متوسطه در یکی از مناطق ۱ ، ۲ و ۳ دسته بندی می شوند. برای اطلاع از  تاثیر سهمیه مناطق، ایثارگران، جانبازان، خانواده شهدا و رزمندگان در کنکور سراسری بر روی لینک کلیک کنید.

رتبه کشوری : رتبه کشوری وضعیت شما را در بین داوطلبان کنکور ریاضی کل کشور مشخص می کند و این رتبه برای انتخاب رشته دانشگاه آزاد تاثیر گذار است .


برای یک انتخاب رشته بدون نقص چه مواردی را می بایست رعایت کنیم؟

همانطور که می دانید مهم ترین بخش برای پذیرش در دانشگاه ، انجام انتخاب رشته هوشمندانه و اصولی می باشد، طبق امار های موجود داوطلبان کثیری با انتخاب رشته دقیق خود در دانشگاه و رشته مدنظر خود پذیرش شده اند. اما در مقابل متاسفانه داوطلبانی بودند که با نادیده گرفتن نکات ریز نحوه انتخاب رشته، به رشته مورد علاقه خود دست پیدا نکردند و یک سال از پذیرش به دانشگاه بازماندند.توجه به علاقمندی خود ، سطح علمی ، امکانات رفاهی و خوابگاهی دانشگاه های مورد نظر ، مسافت و دوری دانشگاه ، از مهم ترین پارامترهایی هستند که باید در زمان انتخاب رشته مدنظر قرار دهید.

نکات مهم انتخاب رشته کنکور تجربی ۹۸

  • دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری ،منبع کلیه سوالات شما خواهد بود که لازم است پیش از انتخاب رشته بر روی شرایط و ضوابط دفترچه متمرکز شوید.
  • جهت انتخاب رشته صحیح و بی نقص بهتر است رشته های انتخابی خود را در فرم پیش نویس موجود در آخرین صفحه دفترچه وارد کرده و اولویت بندی نمایید. این عمل از بروز خطاهایی که سبب اشتباه وارد کردن اولویت ها شود ، ممانعت خواهد کرد.
  • شما مجاز به انتخاب ۱۵۰ کد رشته محل می باشید. مشاوران الو مشاوره به شما توصیه می کنند از تمامی فرصت ها و انتخاب های خود نهایت استفاده را ببرید.
  • رشته محل هایی که پذیرش شما در آن ها با احتمال بسیار کمی روبه رو می باشد، در اولین اولویت های خود قرا دهید. این نوع اولویت بندی خوش بینانه ، شانس پذیرش شما را افزایش خواهد داد.
  • در انتخاب رشته های میانی خود، اولویت های خود را به صورت واقع بینانه ثبت نمایید. با توجه به انتخاب رشته سال های قبل، پذیرش شما معمولا در یکی از این رشته محل ها صورت خواهد گرفت.
  • در قسمت آخر انتخاب رشته خود، کد رشته محل هایی را انتخاب نمایید که شانس پذیرش شما با احتمال بالای ۷۰ درصد وجود دارد. به عبارت دیگر حالت بدبینانه انتخاب رشته خود را در نظر گرفته و در کدرشته محل های مربوط را در لیست خود اضافه نمایید.
  • بسیاری از داوطلبان ، با توجه به این که رتبه قبولی عالی را در کارنامه خود درج کرده اند ، صرفا کدرشته محل هایی را مدنظر می گیرند که جایگاه خوبی نسبتا به سایر کدرشته محل ها دارند. این دسته از داوطلبان شانس پذیرش خود را کاهش داده و ممکن است با توجه به نمره کسب شده از پذیرش در دانشگاه یکسال محروم باشند.
  • تعدادی از داوطلبان جهت اطمینان بیشتر در روند انتخاب رشته ، از مشاوران متخصص در این زمینه کمک می گیرند که البته باعث بالا رفتن احتمال پذیرش این دسته از داوطلبان خواهد شد. اما نکته قابل توجه این است که قبل از ثبت انتخاب رشته خود ، آن را با دقت بررسی و سپس ثبت نهایی نمایید.
  • پس از اتمام انتخاب رشته، داوطلب باید توجه داشته باشد که کد ۱۵ رقمی موجود در پایان انتخاب رشته را دریافت  نماید که این کد نشان دهنده ی ثبت و تایید انتخاب رشته داوطلب می باشد.

در صورتی که داوطلبان عزیز در فرایند انتخاب رشته با ابهاماتی روبه رو شدند می توانند با مشاوران برتر الو مشاوره در ارتباط باشند.


جدول زیرگروه های رشته تجربی ۹۸

جدول ضرایب زیر گروه ۱ رشته تجربی
زیر گروه ۱ مقاطع ضرایب دروس: زمین شناسی (۰) ، ریاضی (۲) ، زیست شناسی (۴) ، فیزیک (۲) ، شیمی (۳)
کاردانی كارداني آموزش و پرورش ابتدايي، كارداني اتاق عمل، كارداني بهورزي، كارداني تكنسين پروتزهاي دنداني، كارداني تكنسين سلامت دهان، كارداني تكنولوژي پرتودرماني، كارداني تكنولوژي راديولوژي دهان- فك و صورت، كارداني دامپزشكي، كارداني علوم آزمايشگاهي، كارداني
فوريتهاي پزشكي، كارداني مامايي، كارداني هوشبري
کارشناسی آموزش ابتدايي، آموزش زيست شناسي، آموزش كودكان استثنايي، تكنولوژي اتاق عمل، اعضاي مصنوعي، بهداشت مواد غذايي،بهداشت و بازرسي گوشت، بينايي سنجي، پرستاري، تكنولوژي پرتودرماني، تكنولوژي پرتوشناسي، روانشناسي، زيست شناسي جانوري، زيست شناسي
دريا، زيست شناسي سلولي و مولكولي، زيست شناسي گياهي، زيست فناوري، ساخت پروتزهاي دنداني، شنوايي شناسي، علوم آزمايشگاهي، علوم آزمايشگاهي دامپزشكي، علوم تربيتي، علوم تغذيه، علوم و صنايع غذايي، فيزيوتراپي، كاردرماني، گفتاردرماني، مامايي، هوشبري، ميكروبيولوژي. 
دکتری دكتراي پيوسته بيوتكنولوژي ، پزشكي ، دكتري عمومي دامپزشكي ، دندانپزشكي.
  •  توجه داشته باشید براي بهياران شاغل، نمره درس بهياري با ضريب ۴ براي رشته پرستاري با تأثير مثبت در نظر گرفته ميشود.
جدول ضرایب زیر گروه ۲ رشته تجربی
زیر گروه ۲ مقاطع ضرایب دروس: زمین شناسی (۱) ، ریاضی (۳) ، زیست شناسی (۴) ، فیزیک (۲) ، شیمی (۴)
کاردانی كارداني بهداشت حرفهاي، كارداني بهداشت عمومي )گرايش هاي بهداشت خانواده و مبارزه با بيماريها(، كارداني بهداشت محيط، کارداني شيمي آزمايشگاهي
کارشناسی آموزش شيمي، بهداشت عمومي، بيولوژي و كنترل ناقلين بيماريها، تكنولوژي پزشكي هستهاي، شيمي كاربردي، شيمي محض،فناوري اطالعات سالمت، مهندسي بهداشت محيط، مهندسي بهداشت حرفهاي و ايمني كار.
دکتری داروسازي

 

جدول ضرایب زیر گروه ۳ رشته تجربی
زیر گروه ۳ مقاطع ضرایب دروس: زمین شناسی (۴) ، ریاضی (۳) ، زیست شناسی (۲) ، فیزیک (۲) ، شیمی (۲)
کارشناسی اقيانوس شناسي، زمين شناسي.

 

جدول ضرایب زیر گروه ۴ رشته تجربی
زیر گروه ۴ مقاطع ضرایب دروس: زمین شناسی (۱) ، ریاضی (۴) ، زیست شناسی (۲) ، فیزیک (۳) ، شیمی (۲)
کاردانی كارداني امور بانكي، كارداني بيمه، كارداني امور دولتي، كارداني امور فرهنگي، كارداني امور مالي و مالياتي، كارداني تربيتمبلغ قرآن کريم، كارداني تربيتمعلم قرآن كريم، كارداني گردشگري، كارداني حسابداري، كارداني علم اطالعات و دانش شناسي، كارداني علوم انتظامي، كارداني مدارك پزشكي، كارداني مديريت بازرگاني، كارداني مديريت صنعتي، كارداني مديريت گمركي، كارداني هتلداري
کارشناسی اقتصاد، امنيت اقتصادي، تاريخ اسالم، تاريخ تمدن ملل اسالمي، حسابداري، زبان و ادبيات عربي، شيعه شناسي، علم اطلاعات و دانش شناسي، علوم انتظامي، علوم قرآن و حديث، فقه و حقوق اسالمي، فقه و حقوق امامي، فقه و حقوق حنفي، فقه و حقوق شافعي، فقه و حقوق مذاهب اسالمي، فقه و مباني حقوق اسالمي، فلسفه و حكمت اسالمي، فلسفه و عرفان اسالمي، فلسفه و كالم اسالمي، فناوري اطالعات و ارتباطات، گردشگري، مديريت اطالعات و ارتباطات، مديريت امور بانكي، مديريت امور گمركي، مديريت بازرگاني، مديريت بيمه، مديريت بيمه اكو، مديريت دولتي، مديريت صنعتي، مديريت فرهنگي هنري، مديريت كسبوكارهاي كوچك، مديريت مالي، مديريت و بازرگاني دريايي ،، معارف اسالمي، معارف اسالمي ،تبلیغ و ارتباطات، معارف اسالمي و اخالق، معارف اسالمي و اديان، معارف اسالمي و تاريخ، معارف اسالمي و علوم تربيتي، معارف اسالمي و علوم قرآني،
معارف اسالمي و كالم، معارف اسالمي و مديريت، هتلداري.
ارشد كارشناسي ارشد پيوسته معارف اسالمي و ارشاد.

 

جدول ضرایب زیر گروه ۵ رشته تجربی
زیر گروه ۵ مقاطع ضرایب دروس: زمین شناسی (۱) ، ریاضی (۳) ، زیست شناسی (۲) ، فیزیک (۲) ، شیمی (۲)
کاردانی كارداني امور اراضي، كارداني امور زراعي و باغي، كارداني تكنولوژي توليدات دامي، كارداني تكنولوژي توليدات گياهي، كارداني تكنولوژي جنگل داري، كارداني تكنولوژي چوب، كارداني تكنولوژي شيالت، كارداني تكنولوژي صنايع غذايي، كارداني تكنولوژي محيط زيست، كارداني تكنولوژي مرتع و آبخيزداري، كارداني تكنولوژي مواد غذايي، كارداني توليد و فراوري خرما، كارداني پرورش اسب، كارداني پرورش زنبورعسل، كارداني توليد وبهره برداري از گياهان دارويي و معطر، كارداني علوم ورزشي، كارداني نوغان داري
کارشناسی

آموزش تربيت بدني، امنيت اطالعات، امنيت بينالملل، امنيت نرم، پژوهشگري امنيت، تربيت مروج سياسي، ترويج و آموزش كشاورزي پايدار، حفاظت اطالعات، ضد تروريسم، علوم دامي، علوم سياسي، علوم فني امنيت، علوم ورزشي، علوم و مهندسي باغباني، علوم و مهندسي جنگل، علوم و مهندسي خاك، علوم و مهندسي شيالت، علوم و مهندسي صنايع غذايي )كشاورزي(، علوم و مهندسي محيطزيست، كتابداري و اطلاع رساني پزشكي، گياه پزشكي، مددكاري اجتماعي، مديريت خدمات بهداشتي درماني، مربيگري عقيدتي، مطالعات امنيتي، مهندسي توليد و ژنتيك گياهي، مهندسي صنايع چوب و فرآوردههاي سلولزي، مهندسي صنايع مبلمان، مهندسي طبيعت، مهندسي فضاي سبز، اقتصاد كشاورزي.

داوطلبان در صورت رفع سوالات خود در زمینه معرفی رشته های تحصیلی و همینطور انتخاب رشته می توانند با مشاورانالو مشاوره تماس حاصل نمایند.


           

 

 

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره انتخاب رشته کنکور تجربی ۹۸

 با مشاوران گروه الومشاوره از طریق تلفن ثابت بدون کد و صفر با شماره زیر تماس بگیرید

9099072958

پاسخگویی از 9 صبح تا 9 شب حتی ایام تعطیل

شما می توانید در قسمت دیدگاه سوالات خود را با مشاوران ما درمیان بگذارید…




:: برچسب‌ها: راهنمای انتخاب رشته کنکور تجربی , انتخاب رشته , توضیحات کارنامه , ,
:: بازدید از این مطلب : 184
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 4 تير 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: