مدیتیشن چیست و فواید آن چگونه است؟
نوشته شده توسط : الو مشاور

انواع مدیتیشن

 به طور کلی دو نوع مدیتیشن وجود دارد.۱- مدیتیشن از طریق تمرکز ۲- مدیتیشن از طریق تفکر

در مدیتیشن از طریق تمرکز فرد توجه خود را بر روی تنفس، تصویر واقعی یا خیالی، یک صدا، کلمه یا عبارتی که به آرامی یا با صدای بلند تکرار می شود (مانترا)، و یا بر حرکات مشخص مانند حرکات تای چی، یوگا، چی کونگ متمرکز می کند.

مدیتیشن تفکری:این نوع از مدیتیشن ، با افزایش دقت روى حواس همراه است . در این روش بدون لزوم به فکر کردن، اطلاعات دریافتى از حواس پنجگانه و افکار ناراحت کننده دیگر از جلوى ذهن انسان رژه مى روند و شخص در حالیکه آرام نشسته است ، بدون انجام فعالیت خاصى، شاهد این رژه و تخلیه فشارها وارده به ذهن و حواس پنجگانه خود خواهد بود.

روش های متداول مدیتیشن فارغ از ۲ طبقه بندی کلی ۴ نوع است

1- مدیتیشن TM یا مراقبه متعال

2- مدیتیشن ذن Zen

3- مدیتیشن بودایی

4- مدیتیشن تائو

 
 

کدام روش رابرای مدیتیشن انتخاب کنیم؟آیا هریک از افراد می توانند بنا به سلیقه خود یکی از روش های مدیتیشن را به دلخواه انتخاب کنند؟

۱-هر فرمى از مدیتیشن قدرت بهبودى متمایزى از نوع دیگر دارد،ولى انواع مدیتیشن براى هر شخصى نمى تواند مفید باشد و خطرات مخصوص به خود را بدنبال خواهد داشت .

۲-دانستن اینکه چه نوع مدیتیشنى براى چه شخصى مى تواند سودمند باشد، بستگی به فردی که مدیتیشن را اجرا می کند دارد.

۳-بطورکلى از تجویز تمرین هاى تمرکزی برای افرادی که قویاً دچار افكار شخصيت بدبين و شكاك یا پارانوییدى هستند، باید اجتناب گردد .

۴- افرادى که اضطراب فراگیر و عمومى Generalized Anxiety Disorder  دارند، باید از مدیتیشن تمرکزى بپرهیزند .زیرا ممکن است این نوع مدیتیشن اضطراب آنان را افزایش دهد .

۵-دوره هاى طولانى تمرین هاى مدیتیشن، مثلاً مدیتیشن تفکرى، در افراد حساس و مستعد به اختلالات روان پریشی و سایکوز حادPsychosis  نباید انجام شود . احتمالاً بهترین راه مدیتیشن در اینگونه افراد آن است که همراه با دوستان و آشنایان بیمار، تمرین هاى مختصر و نه طولانى در محیطى آرام صورت پذیرد .

 

 
 

فواید مدیتیشن

به دنبال انجام مدیتیشن و مراقبه، نگرانی و اضطراب محو شده و احساس آرامش جای آن را می گیرد . بسیاری از پزشکان، مدیتیشن را به عنوان یک روش مفید درمانی به منظور آرامش بیشتر در استرس و اضطراب های روزانه، پایین آوردن فشار خون و تنفس بهتر مبتلایان به آسم و …توصیه می کنند.

در بعضی موارد مدیتیشن به منظور یک روش درمانی مکمل در کنار بسیاری از درمانها به بیمار توصیه می گردد . ارزش آن در تمرکز، آرامش و همچنین کاهش احساس درد و افزایش بهبودی سلامت انسان از سالیان گذشته امری کاملاً اثبات شده است . انجام تمرینات مدیتیشن برای بیشتر افراد بی خطر است.

به طورکلی فواید مدیتیشن شامل موارد زیر می باشد

تخفیف استرس و خستگی بیماران مبتلا به آرتروز،آسم و افراد مبتلا به فشار خون،صرع،ام اس

فواید مدیتیشن برای افرادی که اعتیاد به مواد مخدر دارند : تکنیک های استفاده شده در مدیتیشن باعث افزایش خودکنترلی در افراد و افزایش آگاهی آن ها از تشدید کننده های رفتاری می شود و معتادان با افزایش قدرت آگاهی در این دو زمینه میتوانند بر اعتیاد خود غلبه کنند.

فواید مدیتیشن برای زنان باردار

در دوران بارداری مادران ممکن است به مشکلات مختلفی از جمله ، ترس،استرس ، افسردگی و مشکلات خواب مبتلا شوند طبق تحقیقات انجام شده تمرینات یوگا و مدیتیشن می تواند این مشکلات را کاهش دهد.

کاهش غم و اندوه و درمان افسردگی

طبق تحقیقات و مطالعات انجام شده معلوم گردید که تکنیک های مدیتیشن به اندازه داروهای ضدافسردگی مفید هستند و افراد اظهار کردند که بعد از ۴ ماه انجام تکنیک های مدیتیشن قادر به توقف داروهای ضد افسردگی بودند.

افزایش قدرت خلاقیت

طبق نتایج آزمایشی به عمل آمده، ۱۰ الی ۱۲ دقیقه انجام تمرین‌ های مراقبه‌ ذهن‌ آگاه برای افزایش خلاقیت کافی است.کسانی که در این مطالعه شرکت داشتند بیان کردند که با این کار می توانند ذهن شان را پاک کنند،و برروی کارهایی که در حال حاضر انجام می دهند تمرکز بیشتری کنند.

افزایش قدرت توجه و تمرکز

به دلیل اینکه در مدیتیشن از تکنیک هایی استفاده می شود که در آن فرد بر روی یک مانترا تمرکز می کند، به مرور زمان قدرت تمرکز را یاد میگیرد و به راحتی می تواند بر روی مسائلی که در حال انجام هستند تمرکز کند.

بهبود خواب

کاهش تحریک پذیری و عصبانیت

کاهش افکار منفی

افزایش عزت نفس

                                              

  

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره مدیتیشن چیست و فواید آن چگونه است؟

با مشاوران گروه الومشاوره از تلفن ثابت بدون کد و صفر با شماره زیر تماس بگیرید

9099072958

پاسخگویی از 9 صبح تا 9 شب حتی ایام تعطیل

 

شما می توانید در قسمت دیدگاه سوالات خود را با مشاوران ما درمیان بگذارید … 

 

منبع:مدیتیشن چیست و فواید آن چگونه است؟

                                                                              

عزت نفس و راهکارهای مقابله با آن-علائم افسردگی وراهکارهای مقابله باآن-ملال جنسیتی و علت هایش-انواع اختلالات جنسی ودرمان آنهاخودارضایی و عوارض و پیامدهای آن-سن ازدواج

 

 




:: برچسب‌ها: درمان افسردگی , مدیتشن , مشاوره روانشناسی الو مشاوره , ,
:: بازدید از این مطلب : 173
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 30 تير 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: