نحوه انتخاب رشته کنکور سراسری
نوشته شده توسط : الو مشاور

توجه به مندرجات کارنامه برای انجام یک انتخاب رشته اصولی

در ادامه مطلب تمام بخش های کارنامه کنکور سراسری را تشریح نموده ایم که توصیه می شود با دقت مطالعه کنید.

مشخصات ثبت نامی

در این بخش از کارنامه کنکور سراسری  ، اطلاعات ثبت‌ نامی و آزمونی شما را درج شده است که  شامل شماره پرونده ، نام و نام خانوادگی ، جنس ، شماره شناسنامه ، سال تولد ، دین ، زبان خارجی ،سهمیه ، معلولیت ، عنوان دیپلم ، کد دیپلم ، سال اخذ دیپلم ، کد دانش‌ آموزی ، کد منطقه اخذ دیپلم ، محل اخذ مدرک پیش دانشگاهی ، محل اخذ دیپلم ، محل اخذ سال ماقبل دیپلم ، محل تولد ، استان بومی ، ناحیه بومی ، قطب بومی می باشد.

تمام اطلاعات مندرج در این قسمت را با دقت بررسی نمایید و  در صورت وجود اطلاعات مغایر با اطلاعات شما ، حتما از طریق ارسال درخواست در سیستم پاسخگویی سازمان سنجش آن را اصلاح نمایید.

اعلام علاقه مندی

در این بخش مشخص شده است که آیا به انتخاب رشته در دانشگاه پیام نور و غیرانتفاعی علاقه مند هستید یا خیر و اگر دارای سهمیه کارمندی یا بهیاری باشید ، در این قسمت درج شده است.

نکته: چنانچه در هنگام ثبت نام کنکور سراسری ، علاقمندی خود را به تحصیل در رشته های دانشگاه پیام نور و غیرانتفاعی اعلام نکرده اید ، می توانند در زمان انتخاب رشته ، با پرداخت هزینه در سایت سازمان سنجش و خرید کارت اعتباری ، انتخاب رشته این دو دانشگاه را نیز انجام دهند.

میزان تاثیر سوابق تحصیلی و رتبه در سهمیه و زیرگروه ها

داوطلبان دارای دیپلم نظام جدید ( ۶ – ۳ – ۳ ) آموزش متوسطه ریاضی فیزیک ، علوم تجربی ، علوم انسانی و علوم و معارف اسلامی و همچنین داوطلبانی که دیپلم خود را از سال ۸۴ به بعد دریافت کرده اند و داوطلبانی که مدرک پیش دانشگاهی خود را از سال ۹۱ به بعد دریافت کرده اند مشمول اعمال سوابق تحصیلی هستند برای این دسته از داوطلبان ، در مقابل عبارت « مشمول اعمال سوابق تحصیلی » کلمه « هستید » درج شده و داوطلبان با کلیک بر روی دکمه مربوط به “مشاهده سوابق تحصیلی” ، قادر به مشاهده سوابق تحصیلی خود هستند .

درصد دروس و نمرات اکتسابی

در این قسمت از کارنامه ، نمرات و درصد دروس عمومی و اختصاصی شما محاسبه و درج شده است. با وجود آنکه احتمال ایجاد خطا و اشتباه در محاسبه درصد دروس بسیارکم است اما توصیه می شود این بخش را با کلید سوالات تطبیق دهید تا از صحت و درستی آن اطمینان یابید.

رتبه در سهمیه و آخرین رتبه مجاز

در اين بخش می‌ توانید وضعیت رتبه در سهمیه ، رتبه كشوری ( بدون سهميه ) و نمره کل نهايی خود را مشاهده کنید. توجه داشته باشید که برای انتخاب رشته دانشگاه سراسری رتبه در سهمیه و برای انتخاب رشته دانشگاه آزاد رتبه کشوری شما مورد بررسی قرار می گیرد.

وضعیت مجاز به انتخاب رشته

این بخش از کارنامه کنکور سراسری  وضعیت مجاز بودن شما را در دوره های مختلف را در کنکور سراسری نشان داده است ، در صورتی که زیر هر یک از موارد در جدول فوق عبارت ” مجاز ” درج گردیده باشد یعنی شما می توانید در آن دوره و یا دانشگاه انتخاب رشته نمایید و در صورتی که  زیر موارد  در جدول عبارت “غیر مجاز” نوشته شده باشد یعنی شما هنگام انتخاب رشته نمی توانید کد رشته محل های آن دوره یا دانشگاه را انتخاب نمایید.

شناسه انتخاب رشته دانشگاه آزاد

در انتهای کارنامه کنکور ، شناسه انتخاب رشته دانشگاه آزاد درج شده است که باید با استفاده از این شناسه ، واردسامانه انتخاب رشته دانشگاه آزاد شوید.

 
 

نحوه تکمیل فرم انتخاب رشته کنکور سراسری

انتخاب های خوش بینانه 

۲۰ درصد از انتخاب های اول فرم انتخاب رشته به بخش خوش بینانه اختصاص می یابد. در واقع این انتخاب ها بدون توجه به رتبه و تراز داوطلب است و فقط علاقه داوطلب به تحصیل در این رشته ها ، در نظر گرفته می شود.

انتخاب های واقع بینانه

انتخاب های منطقی یا واقع بینانه شامل رشته هایی است که با توجه به رتبه و تراز دوطلب ، شانس پذیرش در این رشته ها معقول می باشد. در ضمن بیشترین انتخاب ها باید به این بخش اختصاص داده شود. (بیش از نیمی از انتخاب ها در بخش واقع بینانه قرار داده می شود)

انتخاب های بدبینانه

چنانچه داوطلبی در هیچ یک از انتخاب های خوش بینانه و واقع بینانه خود قبول  نشود ، انتخاب های بدبینانه او بررسی می شود. در بخش بدبینانه رشته هایی قرار داده می شود که شانس پذیرش داوطلب در آن ها زیاد است.

 
 

منظور از رتبه در سهمیه ، رتبه کشوری و تراز

اگر کارنامه خود را با دقت بررسی کرده باشید ۳ بخش با عنوان رتبه در سهمیه ، رتبه کشوری و تراز را مشاهده خواهید کرد. حال ممکن است برای شما سوال ایجاد شود که این ۳ مورد چه تفاوتی با یکدیگر دارند. منظور از رتبه کشوری این است که رتبه شما در میان داوطلبان کل کشور (در گروه آزمایشی خودتان) محاسبه و درج شده است درحالی که رتبه در سهمیه فقط در میان داوطلبان مربوط به سهمیه شما بررسی شده است. بنابراین رتبه در سهمیه در میان داوطلبانی با جامعه آماری کوچکتر محاسبه می شود. 

حال برای انتخاب رشته کدام یک را باید ملاک قرار دهیم ؟ در انتخاب رشته دانشگاه های سراسری رتبه در سهمیه مورد بررسی قرار می گیرد در حالی که در انتخاب رشته دانشگاه آزاد ، فقط تراز و رتبه کشوری تاثیر گذار است. البته این نکته را نیز در نظر داشته باشید که برای انتخاب رشته رتبه یا تراز مربوط به هر زیرگروه را ملاک قرار دهید.

برای مثال اگر داوطلب رشته تجربی هستید و می خواهید رشته پرستاری را در فرم انتخاب رشته خود قرار دهید باید بدانید که این رشته در زیرگروه یک گروه آزمایشی علوم تجربی قرار دارد ، بنابراین باید به رتبه در زیرگروه یک خود توجه کنید.

 
 

منظور از رشته های قطبی ، استانی و کشوری

رشته محل های ارائه شده شامل در یکی از رشته های کشوری ، بومی ، استانی و ناحیه ای دسته بندی می شوند حال ممکن است برای شما این سوال ایجاد شود که تفات این رشته ها چیست ؟

رشته های استانی همانطور که از اسمش مشخص است ، در همه استان های کشور ارائه می شوند ولی رشته های ناحیه ای در دانشگاه یک استان از چند استان همچوار ارائه می گردند.

رشته های قطبی نیز در دانشگاه یک ناحیه از دو ناحیه همچوار موجود می باشد و چنانچه رشته ای در هیچ یک از دو قطب همجوار ارائه نشود و میزان پراکندگی آن به صورت ناهمگون باشد ، آن رشتهکشوری است.

رشته های کشوری

کل ظرفیت رشته های کشوری در میان داوطلبان دارای سهمیه مناطق ، رزمندگان و ایثارگری به نسبت هر یک از سهمیه ها ، تقسیم می شود. برای مثال رشته بهداشت حرفه ای با ۱۰۰ نفر ظرفیت در دانشگاه شهید بهشتی ارائه می شود ، از این ۱۰۰ نفر ۳۰ درصد یعنی ۳۰ نفر به داوطلبان دارای سهمیه رزمندگان و ایثارگران اختصاص داده می شود و مابقی بین سایر داوطلبان تقسیم می گردد.

رشته های قطبی ، ناحیه ای ، بومی

در رشته هایی که نوع گزینش در آن ها به صورت قطبی ، ناحیه ای و یا استانی است ، حدود ۲۰ درصد از ظرفیت به داوطلبان آزاد و ۸۰ درصد از ظرفیت بین داوطلبان هر یک از سهمیه های مناطق ۱ ، ۲ ، ۳ و سهمیه رزمندگان ، ایثارگران و خانواده شهدا در منطقه مربوطه (قطب ، ناحیه ، استان) اختصاص داده می شود .

برای مثال رشته مهندسی عمران  با ظرفیت پذیرش ۱۰۰ نفر در دانشگاه تهران به صورت قطبی ارائه می شود ، در این صورت ۲۰ درصد یعنی ۲۰ نفر به داوطلبان آزاد (غیرقطبی) و ۸۰ درصد نیز به داوطلبان قطبی اختصاص می باید که از این ۸۰ درصد ، ۳۰ درصد یعنی ۲۴ نفر ویژه داوطلبان دارای سهمیه رزمندگان و ایثارگران است.

نواحی بومی

استان های تابعه

ناحیه یک البرز ، تهران ، زنجان ، سمنان ، قزوین ، قم ، مرکزی
ناحیه دو آذربایجان شرقی ، آذربایجان غربی ، اردبیل
ناحیه سه اصفهان ، چهارمحال و بختیاری ، یزد
ناحیه چهار سیستان و بلوچستان ، کرمان
ناحیه پنج بوشهر ، فارس ، کهگیلویه و بویراحمد ، هرمزگان
ناحیه شش کردستان ، کرمانشاه ، همدان
ناحیه هفت ایلام ، خوزستان ، لرستان
ناحیه هشت خراسان رضوی ، خراسان شمالی ، خراسان جنوبی
ناحیه نه گلستان ، گیلان ، مازندران

قطب های بومی

استان های تابعه

قطب یک البرز ، تهران ، زنجان ، سمنان ، قزوین ، قم ، مرکزی ، گلستان ، گیلان ، مازندران
قطب دو سیستان و بلوچستان ، کرمان ، خراسان رضوی ، خراسان شمالی ، خراسان جنوبی
قطب سه آذربایجان شرقی ، آذربایجان غربی ، اردبیل ، کردستان ، کرمانشاه ، همدان
قطب چهار اصفهان ، ایلام ، چهارمحال و بختیاری ، یزد ، خوزستان ، لرستان
قطب پنج بوشهر ، فارس ، کهگیلویه و بویراحمد ، هرمزگان
 
 

تفاوت رشته های متمرکز و نیمه متمرکز 

به طور کلی رشته های ارائه شده در کنکور سراسری به ۲ صورت متمرکز و نیمه متمرکز می باشد. ملاک قبولی در رشته های نیمه متمرکز ، کسب حد نصاب لازم در آزمون و همچنین شرکت در مصاحبه می باشد.

داوطلبانی که رشته های نیمه متمرکز را در فرم انتخاب رشته خود قرار می دهند ، چنانچه دارای نمره لازم باشند برای انجام مراحل مصاحبه علمی ، آزمون عملی و معاینات پزشکی دعوت خواهند شد و اگر در این مراحل نیز نمره لازم را به دست آورند ، گزینش آن ها نهایی خواهد شد.

  • برای انتخاب رشته های نیمه متمرکز ، از نظر تعداد هیچ محدودیتی وجود ندارد اما در نهایت برای مصاحبه در دو رشته از شما دعوت خواهد شد.
  • چناچه اولویت شما حتما پذیرش در رشته های نیمه متمرکز می باشد ، توصیه می شود این رشته ها را در انتخاب های اول فرم انتخاب رشته خود قرار دهید.

           

  

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره نحوه انتخاب رشته کنکور سراسری

با مشاوران گروه الومشاوره از تلفن ثابت بدون کد و صفر با شماره زیر تماس بگیرید

9099072958

پاسخگویی از 9 صبح تا 9 شب حتی ایام تعطیل

  

شما می توانید در قسمت دیدگاه سوالات خود را با مشاوران ما درمیان بگذارید … 

 

منبع:نحوه انتخاب رشته کنکور سراسری

 

 کارنامه کنکور سراسری -  توضیحات کارنامه کنکور سراسری ۹۸ - سهمیه های موثر در انتخاب رشته کنکور سراسری ۹۸ - 

 




:: برچسب‌ها: انتخاب رشته , نوه انتخاب رشته , کنکور98 , ,
:: بازدید از این مطلب : 151
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 14 مرداد 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: