بازار کار رشته گفتار درمانی
نوشته شده توسط : الو مشاور

 

گفتاردرمانگر چه کسی است؟

‌گفتار درمانگر کسی است که آسیب‌های ایجاد شده در گفتار و زبان افراد را شناسایی کرده و به شیوه‌های غیرپزشکی و بدون استفاده از دارو در مدت زمانی مشخص به درمان آن‌ها می پردازد. گفتار درمانگران می بایست دارای خصوصیات و ویژگی هایی زیر باشند:

  • صبر: بعضی از بیماران به کندی پیشرفت می‌کنند و لازم است گفتار درمانگر پله پله با آنان پیش برود.
  • خلاقیت و انعطاف پذیری: در این کار تنوع مراجعه‌کنندگان بسیار زیاد است ؛ یعنی مراجعه کنندگان می‌توانند یک بچه دو ساله یا یک فرد نود ساله باشند که بدون شک روحیات و ویژگی‌های متفاوتی دارند و گفتار درمانگر باید روش درمانی ویژه‌ای را برای هر کدام به کار ببرند.
  • گذشت داشتن: تمام کسانی که شغلشان به نوعی به بیمار و بیماری مربوط می‌شود ، باید با گذشت باشند ؛ زیرا بیماران اغلب حساس و آسیب پذیرند و اطرافیان آن‌ها هم ممکن است برخورد مناسبی نداشته باشند.
  • کنجکاوی: این شغل برای افراد منفعل مناسب نیست. گفتاردرمانگر همواره باید در کار خود به دنبال کشف شیوه های جدید و مناسب برای درمان بیمارانش باشد.
پیشنهاد میشود این مطلب را هم مطالعه کنید:   بازار کار رشته گرافیک

 

 
 

وظایف گفتار درمانگران

  • انتخاب و اجرای روش‌های درمانی و در انتها بررسی تاثیر اجرای روش‌ها و نتایج آن‌ها
  • تشخیص آسیب‌های ژنتیکی یا اکتسابی وارد بر گفتار و زبان ، ارزیابی میزان و علت آسیب دیدگی و در نهایت درمان آن یاری کردن ناشنوایان و کمک به طیف گسترده‌ای از عقب ماندگان ذهنی برای برقراری ارتباط کلامی.
  • کمک به بیمارانی که دچار آسیب‌های مغزی شده‌اند یا تارهای صوتی آن‌ها به دلایل مختلف آسیب دیده است.
  • حمایت و پشتیبانی از مراجعان در مواقع لزوم
  • آموزش روش ها و توصیه های پیشگیرانه به کودکان ، مادران ، معلمان و …
  • نگهداری پرونده های مراجعان
  • کمک به قاریان قرآن ، مداحان ، خواننده‌ها ، گویندگان صدا و سیما ، دوبلورها و … برای استفاده از صوت خود و برطرف کردن مشکلات آن‌ها.

 

 
 

بازار کار رشته گفتار درمانی

گفتار درمانگر می‌تواند برای کار خود گروه‌های سنی کودک ، بزرگسال یا سالمند را انتخاب کند. هر کدام از این گروه بیماری‌های خاص خود را دارد ؛ برای مثال ، بیماری‌هایی چون لکنت ، اختلال در تلفظ ، اختلال در خواندن و نوشتن ، اختلال در توجه و تمرکز مربوط به کودکان است. در بزرگ‌سالان ضربه‌های مغزی ، بیماری‌ ام اس و فلج‌های مغزی باعث اختلال در گفتار می‌شود و در سالمندان اغلب سکته‌های مغزی و اختلال در بلع دلیل مراجعه به گفتار درمانگر است. گفتار درمانگر کودکان باید در دفتر خود از وسایل کمک آموزشی برای شروع ارتباط استفاده کند.

گفتار درمانگر بزرگ‎سالان و سالمندان نیز تجهیزات مخصوص به بیماران خود را دارد. در حقیقت گفتار درمانی کاری گروهی به حساب می‌آید و تیم توان بخشی آن شامل روان‌شناس ، کار درمانگر ، متخصص فیزیوتراپی ، متخصص مغز و اعصاب ، متخصص اطفال ، متخصص گوش و حلق و بینی و شنوایی سنج است. گفتار درمانگر با این افراد ارتباط و تعامل دارد. گفتار درمانگر می‌تواند در درمانگاه ها و مراکز بهداشت ، مراکز ویژه توان بخشی و مراکز آموزش و پرورش استثنایی فعالیت کند ؛ چون قسمت عمده کار او در ارتباط با ناشنواها و کم شنواهاست.

پیشنهاد میشود این مطلب را هم مطالعه کنید:   بازار کار رشته مامایی - آینده شغلی

 

 
 

ادامه تحصیل در رشته‌ گفتار درمانی‌

به طور کلی به دلیل بازار کار خوب در مقطع کارشناسی در انتخاب رشته گفتار درمانی بسیاری از فارغ التحصیلان این رشته بلافاصله بعد از کارشناسی جذب بازار کار شده و لزومی برای ادامه تحصیل در مقطع تحصیلات تکمیلی را نمی بینند. اما فارغ التحصیلان انتخاب رشته‌ گفتار درمانی‌ می توانند در صورت علاقه این رشته را تا مقطع دکترای تخصصی ادامه دهند. همجنین فارغ التحصیلان می توانند در رشته های زیر برای مقطع کارشناسی ارشد شرکت کرده و ادامه تحصیل دهند:

مهندسی پزشکی (بیوالکتریک) ، مهندسی پزشکی (زیست مواد) ، نانوتکنولوژی پزشکی اپیدمیولوژی ، ارزیابی فناوری سلامت ، سلامت سالمندی ، فیزیولوژی ، گفتاردرمانی ، رفاه اجتماعی ، ژورنالیسم پزشکی ، مدیریت توانبخشی ، کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی ، مدیریت خدمات بهداشتی درمانی ، زیست فناوری پزشکی ، رفاه اجتماعی ، تاریخ علوم پزشکی ، آموزش پزشکی ، برنامه ریزی الکترونیکی در علوم پزشکی ، آمار زیستی ، ژورنالیسم پزشکی ، علوم تشریحی ، اقتصاد بهداشت ، انفورماتیک پزشکی ، تکنولوژی آموزشی در علوم پزشکی.

 

 
 

میزان درآمد متخصص گفتار درمانی

آمار دقیقی از میزان حقوق و درآمد گفتار درمانگرها در کشور در دسترس نمی باشد. متخصصانی که در بخش دولتی استخدام می شوند ، مطابق با قانون مدیریت خدمات کشوری حقوق دریافت می کنند. گفتار درمان هایی که در بخش خصوصی هستند ، با توجه به میزان تجربه ، توانایی و نوع توافقی که با کارفرمای خود می کنند ، درآمدهای متفاوتی دارند. آن هایی هم که دفتر گفتار درمانی تاسیس می کنند ، با توجه به میزان توانایی و تبحر ، کیفیت کار و تعداد مراجعان ، درآمدهای مختلفی خواهند داشت.

پیشنهاد میشود این مطلب را هم مطالعه کنید:   بازار کار بهترین رشته های هنر

چنانچه در مرحله انتخاب رشته کنکور سراسری و یا انتخاب رشته های بدون آزمون نیاز به کسب راهنمایی های بیشتر در زمینه بازار رشته ها به خصوص “بازار کار رشته گفتار درمانی” داشته باشید ، می توانید با کارشناسان مرکز الو مشاوره تماس گرفته و سوالات خود را با ما در میان بگذارید. البته در صورت تمایل می توانید سایر مطالب ما را نیز مطالعه نمایید:

بازار کار رشته شنوایی سنجی آینده شغلی
وضعیت بازار کار رشته کار فیزیوتراپی
بازار کار رشته اعضای مصنوعی
بازار کار رشته بینایی سنجی_آینده شغلی

 

 

در صورتی که در حین و یا پس از مطالعه مطلب زیر در خصوص

"بازار کار رشته گفتار درمانی"

نیاز به مشاوره و کسب اطلاعات بیشتری در این زمینه یا موضوعات دیگر دارید، میتوانید با مرکز الومشاوره تماس بگیرید. تا سوالات و ابهامات شما به طور کامل برطرف شوند

۹۰۹۹۰۷۲۹۵۸

تماس فقط از تلفن ثابت بدون کد و صفر

مشاورین ما همه روزه (حتی ایام تعطیل) از ساعت ۹ صبح الی ۱۲ شب آماده پاسخگویی به تمامی سوالات شما میباشند

 

شما می توانید در قسمت دیدگاه سوالات خود را با مشاوران ما درمیان بگذارید … 

 

منبع:بازار کار رشته گفتار درمانی


بازار کار مهندسی معدن - بازار کار رشته بیو تکنولوژی بازار کار رشته مهندسی شیمی - بازار کار رشته اتاق عمل - آینده شغلی و بازار کار رشته مهندسی کامپیوتر - بازار کار رشته معماری - وضعیت بازار کار رشته حقوقآینده شغلی و بازار کار رشته روانشناسی -  وضعیت بازار کار رشته حقوق - آینده شغلی و بازار کار رشته روانشناسی - آینده شغلی و بازار کار رشته مهندسی پزشکی - وضعیت بازار کار رشته مهندسی برق - آینده شغلی و بازار کار رشته داروسازی - آینده شغلی و بازار کار رشته پرستاری - آینده شغلی و بازار کار رشته مدیریت - وضعیت بازار کار رشته حسابداری - وضعیت بازار کار رشته دامپزشکی آینده شغلی و بازار کار رشته آموزش ابتدایی -بازار کار رشته مامایی – آینده شغلی - بازار کار رشته دندانپزشکی – آینده شغلی - وضعیت بازار کار رشته مهندسی صنایع - آینده شغلی و بازار کار رشته رادیولوژی - آینده شغلی و بازار کار رشته بینایی سنجی - بازار کار رشته مهندسی نقشه برداری بازار کار رشته گرافیک - بازار کار رشته زبان و ادبیات فارسی - بازار کار رشته فیزیک - بازار کار رشته فلسفه -  بازار کار رشته علوم تربیتی – آینده شغلی-بازار کار رشته مهندسی نساجی – آینده شغلی-بازار کار رشته آموزش ریاضی-بازار کار رشته مهندس کشاورزی – آینده شغلی-بازار کار رشته بیوتکنولوژی-بازار کار رشته زبان و ادبیات فارسی-بازار کار رشته مهندسی پلیمر-بازار کار رشته مدیریت هتل داری-بازار کار رشته مهندسی اپتیک و لیزر-بازار کار رشته روزنامه نگاری-بازار کار رشته ژنتیک-بازار کار رشته اعضای مصنوعی-بازار کار رشته علوم و صنایع غذایی-بازار کار رشته مدیریت صنعتی-بازار کار بهترین رشته های هنر-بازار کار رشته مهندسی دریا-بازار کار رشته باستان شناسی-بازار کار رشته مهندسی رباتیک-بازار کار رشته علوم و صنایع غذایی-بازار کار بهترین رشته های علوم انسانی-بازار کار بهترین رشته های ریاضی-بازار کار رشته زبان روسی-بازار کار رشته زیست شناسی-بازار کار رشته مهندسی نفت-بازار کار رشته تاریخ-بازار کار رشته ژئومورفولوژی-بازار کار رشته طراحی و دوخت--بازار کار رشته علوم اجتماعی-بازار کار رشته فرش-بازار کار رشته گفتار درمانی-




:: برچسب‌ها: بازارکار , معرفی رشته , گفتار درمانی , ,
:: بازدید از این مطلب : 86
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 17 بهمن 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: